«شهاب الدین صدر»، رئیس خانه احزاب ایران، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در توضیح روند انتخاب رئیس جدید خانه احزاب گفت: در ۵ سال گذشته که خانه احزاب دوباره بازگشایی شد با تعامل و هم فکری خوبی بین جناح های سیاسی به کارها شکل داده شد. سه جناح تعریف شد یکی اصولگرایان و یکی اصلاح طلبان و دیگری اعتدالیون و توافقاتی در سطح خوبی صورت گرفت و موجب شد، خانه احزاب به شکل خوبی پیش برود. در همین راستا قرار شد در شورای مرکزی از هر سه جناح حضور داشته باشند و اعضای اصلی در مجمع عمومی از هر سه جناح انتخاب می شوند و در حقیقت احزابی هستند که پروانه رسمی فعالیت خود را از وزارت کشور می گیرند.

او افزود: ما امروز ۱۲۸ حزب قانونی در کشور داریم که ۸۵ مورد احزاب ملی و بقیه استانی هستند در مجمعی که برای انتخاب شورای مرکزی برگزار می شود ۷ نفر از هر جناح برای حضور در شورای مرکزی انتخاب می شوند که می شود شورای مرکزی ۲۱ نفره و برای هر یک از این جناح ها یک نفر بازرس انتخاب می شود و همچنین علی البدل ها و مجموعا شورای مرکزی، نزدیک به ۳۰ نفر است.

صدر توضیح داد: در مورد اداره خانه احزاب هیات رییسه با ترتیب خاصی انتخاب می شوند که بعد از قرعه کشی رییس از یکی از این جناح ها انتخاب می شود و نایب رئیس اول از یک جناح و نایب رئیس دوم از جناحی دیگر انتخاب می شود. خزانه دار و منشی نیز انتخاب می شود و هیات رییسه ای ۵ نفره وجود دارد. در هیات رییسه جدید سال اول رییس از اصولگرایان بود در این دوره رو به اتمام رییس از اعتدال گرایان بود. برای سال سوم رییس از جناح اصلاح طلب خواهد بود. از نظر نوبت دوره ای این دوره رییس باید از اصلاح طلبان باشد و نایب رئیس اول و دوم باید از اعتدال گرایان و اصولگرایان باشد و منشی و خزانه دار در هماهنگی با نواب رییس خواهند بود.

او ادامه داد: در سال های گذشته روش اداره خانه احزاب تجربه خوبی بود  چون احزاب قانونی در کشور فعالیت می کنند و خانه احزاب تشکیلاتی صنفی است و باید بدون گرایش خاصی به مطالبات همه احزاب قانونی کشور بپردازد و این همکاری و تفاهم جناح های مختلف سیاسی تجربه خوبی بود. خوشبختانه در یک سال گذشته ما هیچ اختلاف نظر و تنشی با دوستان نداشتیم و با اینکه در اوج همه گیری کرونا بودیم و بسیاری از اعضای شورای مرکزی مبتلا و بیمار بودند اما جلسات به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شد و در زمان هایی که مورد توافق بود، موضع گیری داشتیم و حتی همایش خوبی برای انتخابات ۱۴۰۰ در اسفند ۹۹ و در سالن همایش‌های وزارت کشور برگزاری کردیم و با استقبال فراوان روبرو شدیم. روسای ۷ کمیته تعریف شده در اساسنامه با نظم خاصی بین سه جناح تقسیم و برای انجام فعالیت های خود آماده می شوند.

رئیس خانه احزاب ایران در توضیح روند انتخاب رئیس جدید برای خانه احزاب عنوان کرد: هر کدام از فراکسیون های سه گانه در این جلسات گزینه خود را اعلام می کنند ولی هنوز نظرات اعلام نشده است. امروز من رییس هستم و آقای روح الامینی  از طرف اصولگرایان نایب رییس هستند و جناب آقای کمالی از طرف اصلاح طلبان نایب رییس هستند و علاوه بر آنها آقای طاهر نژاد خزانه دار اصلاح طلب ها هستند و آقای جولایی منشی هیات رییسه از اصولگرایان هستند.

او در پایان گفت: انتخابات هیات رئیسه خانه احزاب روز دوشنبه برگزار خواهد شد. 7