شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آتش#آتش نشان#آزمون

گفت وگو با دختری که می خواهد آتش نشان شود | چند قدم مانده تا تحقق یک رویا

ریحانه ارمغانی ازجمله بانوانی است که برای ورود به سازمان آتش‌نشانی ثبت نام کرده و اکنون برای شرکت در آزمون سازمان که ۱۲ تیر ماه برگزار می‌شود لحظه‌شماری می‌کند.

R.Armaghani.jpg

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از همشهری در تمام دنیا زنان چون مردان می‌توانند شغل آتش‌نشانی را انتخاب کنند. تصاویر فعالیت زنان آتش‌نشان را قطعا از قاب جادویی تلویزیون دیده‌ایم و هربار آه حسرت برای نبود چنین امکانی در کشور کشیده‌ایم. اواسط سال گذشته بود که نخستین قدم توسط مدیریت شهری تهران برداشته شد و شورای شهر پنجم مجوز استخدام ۱۶ زن در سازمان آتش‌نشانی را صادر کرد؛ خبری که سبب خرسندی بانوان علاقه‌مند به این شغل شد.

ریحانه ارمغانی ازجمله همین بانوان است که برای ورود به سازمان آتش‌نشانی ثبت نام کرده و اکنون برای شرکت در آزمون سازمان که ۱۲ تیر ماه برگزار می‌شود لحظه‌شماری می‌کند. او نخستین دختر هایلاین (راه‌ رفتن روی تسمه محکمی که ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد) ایران است و از ۱۹ سالگی به شغل آتش‌نشانی علاقه‌مند شده و اکنون خود را در چندقدمی تحقق این آرزو می‌بیند. 

ارمغانی می‌گوید: «حدود ۷ سال پیش به‌دنبال علاقه و آرزویم که آتش‌نشانی بود رفتم اما هیچ امکاناتی وجود نداشت. دلسرد نشدم و مدام پیگیری کردم تا اینکه سازمان آتش‌نشانی طرح آتش‌نشانان داوطلب را اجرایی کرد و در دوره‌ها شرکت کردم و هر آنچه لازم بود آموختم. رشته ورزشی و شغلم در ارتفاع است و یقین دارم می‌توانم از این توانایی خود در عملیات‌های امداد و نجات استفاده کنم.»  جذب ۱۶ زن در سازمان آتش‌نشانی، قدم مهم و البته ارزشمندی است که می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی استعداد زنان علاقه‌مند شود. ارمغانی با بیان این مطلب می‌گوید: «زنان آتش‌نشان در تمام دنیا فعالیت می‌کنند و جذب ۱۶ نیرو در پایتخت می‌تواند نقطه امید و شروع یک اتفاق خوب در کشور باشد و چه‌بسا با این اقدام شاهد حضور زنان آتش‌نشان در سایر کلانشهرهای کشور باشیم.» 

او در ادامه بر ضرورت حضور زنان در سازمان آتش‌نشانی تأکید می‌کند: «زنان با حضور موفق‌شان در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... توانایی‌هایشان را نشان داده‌اند و باور دارم در سازمان آتش‌نشانی هم می‌توانند بدرخشند. به هر حال در برخی از حوادث بنا به شرایط قطعا نیاز به حضور زنان است و خوشحالم که این کمبود حس شد و مدیران شهری نخستین قدم را برداشتند.» 

دختر هایلاین ایران صحبت‌های خود را اینگونه تمام می‌کند: «باور دارم زنان هم به اندازه مردان توانایی انجام هر کاری ازجمله حضور در عملیات‌های مربوط به سازمان آتش‌نشانی را دارند و به دور از دیدگاه‌های جنسیتی می‌توانند پیشرفت کنند و روی سکوهای موفقیت بایستند.»

جذب 16زن در سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران تا 3‌ماه دیگر نهایی می‌شود.

آذر سال گذشته بود که خبر جذب 100مرد و 16زن در سازمان آتش‌نشانی رسانه‌ای شد و مدیرعامل این سازمان در گفت‌وگو با همشهری گفت که طرح به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود: «این کار برای نخستین بار است که در پایتخت انجام می‌شود و برای احصای مشکلات و رفع آنها در مرحله اول تعداد کمی از زنان جذب این سازمان می‌شوند اما در مراحل بعد قطعا این تعداد افزایش می‌یابد چرا که در برخی از عملیات‌ها نیاز به حضور زنان است.» براساس اعلام سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران مقرر شد فرم استخدام دی‌ماه روی سایت سازمان در دسترس متقاضیان و داوطلبان قرار گیرد که به‌گفته مهدی داوری این کار به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و قرار گرفتن در موج‌های مختلف اپیدمی اندکی با تأخیر صورت گرفت.

داوطلبان فرم استخدام را پر کرده‌اند و روز شنبه آزمون علمی برگزار می‌شود که داوری با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌گوید: «بیش از 6هزار داوطلب شنبه 12تیرماه با رعایت پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا در آزمون شرکت می‌کنند که حدود 3برابر ظرفیت اعلام شده یعنی حدود 400نفر پذیرفته خواهند شد.» علاوه بر آزمون علمی، پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های عملی، تخصصی، ورزشی و تست روانشناسی، شرکت می‌کنند و درنهایت 100داوطلب مرد و 16داوطلب زن در سازمان استخدام می‌شوند که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده این کار تا 3‌ماه آینده نهایی خواهد شد.»