شهرخبر

در صحن مجلس؛

طرح «الزام مسئولان به پاسخگویی تذکرات نمایندگان» فوریتی شد

طرح «الزام مسئولان به پاسخگویی تذکرات نمایندگان» فوریتی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فوریت طرح «الزام دستگاه‌های اجرایی به پاسخگویی تذکرات کتبی و شفاهی وکلای ملت» موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی دو فوریت طرح الزام دستگاه‌های اجرایی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

محمد رضا صباغیان نماینده مردم بافق و مهریز به عنوان طراح این طرح، گفت: یکی از ابزارهای نظارتی نمایندگان، تذکرات کتبی و شفاهی است اما دستگاه‌های دولتی خود را مکلف به این تذکرات نمی‌دانند.

بر اساس این طرح، دستگاه‌ها مکلف خواهند شد که به صورت مکتوب به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان پاسخ دهند.

میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مخالفت با دو فوریت این طرح، گفت: این طرح متناقض با اصول قانون اساسی است و شورای نگهبان با کلیات آن مخالفت خواهد کرد.

هر تذکر شفاهی نمایندگان چهار تا پنج وزیر را خطاب قرار می‌دهد. در صورت تصویب نهایی این طرح، وزرا باید کارهای اجرایی خود را رها کرده و به تذکرات نمایندگان پاسخ دهند.

محمدمهدی مفتح نماینده مردم رزن نیز در مخالفت با این طرح معتقد بود: این طرح مغایر با قانون اساسی است و شورای نگهبان آن را تائید نمی‌کند. از سوی دیگر، بازبینی کل آئین‌نامه داخلی مجلس در دستور کار کمیسیون آئین‌نامه قرار دارد و این موضوعات باید به دقت در کمیسیون تخصصی بررسی شود.

موسوی لارگانی نماینده مردم لنجان و علیپور نماینده مردم ماکو در موافقت با این طرح،گفت: اگر قرار است مسئولان به تذکرات کتبی و شفاهی پاسخ ندهند، طرح این تذکرات فایده‌ای ندارد و باید حذف شود.

وی اظهار داشت: ابزارهای نظارتی مجلس کُند شده و حتی سئوال از وزرا نیز خاصیت خود را از دست داده زیرا آئین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر اینکه وزرای سه کارته باید استیضاح شوند، اجرایی نمی‌شود.

در پایان نمایندگان با ۱۶۶ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در مجلس، با دو فوریت این طرح موافقت کردند.