به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، فرشاد مومنی اقتصاددان و پژوهشگر در نشست رمز گشایی از تفکرات آیت الله بهشتی گفت: وقتی به منظومه اندیشگی شهید بهشتی پی می بریم می توانیم آن را بررسی و استفاده کنیم و یاد بگیریم. مسئله مهمی که همواره در 200 سال گذشته در تجربه تاریخی ایران مشاهده می شود گرایش غیر متعارفی بوده که برای دستکاری واقعیت ها وجود دارد و سرمایه گذاری های جدی برای دستکاری واقعیت همواره انجام می شود.

او افزود: آیت الله بهشتی چه در زمان حیات خود و چه پس از شهادت همواره در معرض این موضوع بودند که اراده هایی وجود داشته برای مشوش نشان دادن اندیشه این مرد بزرگ. 

مومنی خاطرنشان کرد: ماجراها و جریان سازی های زیادی برای آیت الله بهشتی از ابتدای انقلاب تا به امروز وجود داشته است.

او ادامه داد: در جریان اداره اقتصاد و جامعه ما کیفیت دانایی هایی که به کار گرفته می شود نازل تر از دیروز است. ما نیاز به گفت و گو هستیم و اگر باب آن باز شود می توانیم امیدوار باشیم تا از عدم شفافیت ها و منافع رانتی، عبور کنیم. برداشت ما این است که اندیشه و عمل آیت الله بهشتی می تواند نقطه عزیمتی باشد برای گفت و گو های جدی در مورد این موضوع که اوضاع کنونی ایران چه میزان به پایبندی عملی به اصول و موازین مربوط می شود و چه میزان به مصلحت اندیشی های غیر واقعی مربوط می شود.

مومنی در پایان گفت: اگر باب گفت و گو های جدی بر محور اندیشه های شهید بهشتی در سطح ملی گشوده شود، مردم و آینده کشور نفع خواهند برد و هر میزان کوتاهی و تاخیر در این مورد می تواند، برای کشور هزینه آفرین باشد.

هم چنین محمدرضا بهشتی در این نشست خبری اظهار کرد: مرحوم بهشتی در یکی از سلسله گفتارهایی که برای جمعی از دانشجویان در آلمان داشتند به طرح این موضوع پرداختند که نهضت پیامبر در شرایطی که داشت با چه مسائلی رو به رو بود. 

او افزود: مرحوم شهید بهشتی تاکید داشت مشکلات جامعه باید واقع بینانه دیده شوند و ظرفیت های حل آن باید، ایجاد شود. 

او تاکید کرد: اینکه امروز کشور ما با پیچیدگی هایی رو به رو است تردیدی نیست، اما سوال اصلی این است که دلایل به وجود آمدن این شرایط چیست؟ آیا می تواند دلیل آن بی توجهی به اندیشه ها و آرمان های اصلی و نحوه تحقق بخشی به آنها باشد و اساسا چه میزان ملتزم به این اندیشه ها ماندیم؟ 

بهشتی ادامه داد: بلوغ فهم قانون باید وجود داشته باشد و اگر چنین نباشد قانون به منزله دستور العملی است که صرفا وضع شده و جامعیت ندارد. 

او در پایان گفت: در سالهای اخیر کشف مجدد اندیشه‌های شهید بهشتی در جوانان شکل گرفته و می خواهند از افقی که او دیده حتی بلندتر بروند.