شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نوجوانان#آسیب

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش:

افزایش گرایش نوجوانان به سمت قلیان/ دانش آموزان آسیب دیده به مراکز درمانی معرفی می‌شوند

مسعود شکوهی گفت: بر اساس گزارش‌ها، گرایش به مصرف دخانیات و مواد مخدر از جمله رفتارهای پرخطر و گرایش‌های مخاطره آمیز در بین دانش آموزان هستند. شواهد نشان می‌دهد که در بین گرایش به مصرف دخانیات و گرایش به مصرف مواد مخدر، نوجوانان گرایش بیشتری به مصرف دخانیات دارند و در مقایسه، گرایش کمتری به مصرف مواد مخدر دارند.

افزایش گرایش نوجوانان به سمت قلیان/ دانش آموزان آسیب دیده به مراکز درمانی معرفی می‌شوند

به گزارش منیبان؛ آسیب‌های متعدد کودک و نوجوان امروز را تهدید می‌کند. در این شرایط  باید والدین، معلمان و دانش آموزان آسیب‌های تهدید کننده این قشر آسیب پذیر را شناخته و نحوه مقابله با آن را بدانند. از سوی دیگر روند رسیدگی به دانش آموزان در صورت ابتلا به آسیب های اجتماعی موثر است.

•بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان مصرف دخانیات از جمله سیگار، قلیان یا مواد مخدر در بین دانش آموزان به چه میزان است؟

بر اساس گزارش‌ها، گرایش به مصرف دخانیات و مواد مخدر از جمله رفتارهای پرخطر و گرایش‌های مخاطره آمیز در بین دانش آموزان هستند. شواهد نشان می‌دهد که در بین گرایش به مصرف دخانیات و گرایش به مصرف مواد مخدر، نوجوانان گرایش بیشتری به مصرف دخانیات دارند و در مقایسه، گرایش کمتری به مصرف مواد مخدر دارند.

• بیشترین مواد دخانی مورد مصرف دانش آموزان چیست؟

بر اساس گزارش‌ها، در بین مواد دخانی، ‌بیشترین خطرپذیری نوجوانان، ‌مربوط به مصرف قلیان است. این نشان می‌دهد که باید والدین، نظارت بیشتری بر گرایش‌های مخاطره آمیز فرزندان خود داشته باشند و توجه داشته باشند که مصرف قلیان در خانواده و جمع خویشاوندان و دوستان، می‌تواند موجب گرایش‌های مخاطره آمیز برای نوجوانان شود.

• در صورت شناسایی دانش آموزان مصرف کننده مواد مخدر یا دخانیات چه تمهیداتی برای درمان آن از سوی مدرسه انجام می‌شود؟

بر اساس شیوه‌های ابلاغی به مدارس و مناطق آموزش و پرورش کشور، در صورت شناسایی دانش آموزانی که دارای اختلال مصرف مواد و سابقه مصرف دخانیات هستند، پس از سطح‌بندی بر اساس وضعیت خطرپذیری دانش آموز، برای دریافت خدمات درمان و مددکاری اجتماعی، به ادارات آموزش و پرورش و در صورت نیاز به مراکز درمانی، حمایتی، دستگاه‌های همکار و مراکز ارائه دهنده خدمت،‌ معرفی می‌شوند.

در زمینه مهار آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر، چه اقداماتی انجام می‌شود؟

وزارت آموزش و پرورش، ‌برنامه‌های مختلفی برای پیشگیری، ‌کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس کشور اجرا می‌کند که شامل سه محور آموزش پیشگیری، ‌ترویج پیشگیری و مراقبت اجتماعی است. در محور آموزش پیشگیری، با استفاده از راهنماهای استاندارد،‌ آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر به دانش آموزان، والدین و کارکنان،‌ ارائه می‌شود. در محور ترویج پیشگیری، ‌از طریق برگزاری جشنواره نوجوان سالم،‌ هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی و برگزاری نمایشگاه‌های سیار پیشگیری انجام می‌شود. همچنین تشکیل کانون‌های یاریگران زندگی، پیام‌های پیشگیرانه در مدارس کشور، ترویج و فرهنگ‌سازی می‌شود. در محور مراقبت اجتماعی نیز، با غربالگری و شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر، پرخطر و دارای فوریت‌های روانی اجتماعی، خدمات مورد نیاز در زمینه توانمندسازی،‌ درمان و مددکاری اجتماعی، به آنها ارائه می‌شود.

منبع: برنا