شهر خبر

فوت مشکوک «نزار بنات» و وخامت اوضاع در کرانه باختری؛ آیا ابومازن سقوط می‌کند؟


فوت مشکوک «نزار بنات» و وخامت اوضاع در کرانه باختری؛ آیا ابومازن سقوط می‌کند؟

با اعلام فوت رسمی «نزار خلیل محمد بنات» معارض اصلی تشکیلات خودگردان، موجی از خشم علیه ابومازن و دستگاه امنیتی رام الله در کرانه باختری را فرا گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، صبح روز پنج شنبه دستگاه امنیت پیشگیرانه حکومت خودگردان نزار خلیل محمد بنات، معارض سیاسی حکومت خودگردان فلسطین را در منزلش در الخلیل در جنوب کرانه باختری دستگیر کردند. این دستگیری در پی صدور دستور فراخوان باری نزار بنات صورت گرفت. ساعاتی پس از این بازداشت، بیمارستان دولتی الخلیل شاهد پیکر بی جان نزار بود در حالی که اثرات ضرب و شتم روی پیکر وی برجای مانده بود.

دستگیری خشونت آمیز

به گفته برخی شاهدان عینی از جمله پسر عموی مقتول، 25 نیروی امنیتی ساعت 3:35 به خانه نزار بنات حمله ور می‌شوند. آنها با انفجار پنجره‌ها و درهای خانه، وارد منزل او می‌شوند و نزار بنات را ضمن ضرب و جرح شدید از خانه خارج می‌کنند. ضربات متعدد به سر و بدن، افشاندن گازهای آتشزا به صورت و عریان کردن کامل او از جمله اقداماتی تجاوزکارانه دستگاه امنیتی بود. اما آنچه شاهدان عینی اذعان کرده‌اند این است که وی هنگام خروج از خانه توسط مأموران امنیتی زنده بوده است.

اما ساعاتی پس از خارج کردن نزار بنات از خانه‌اش، پیکر بی‌جان وی در حالی به بیمارستان دولتی الخلیل رسید که اعلام شد او در اثر ضرباتی فوت کرده است. با این حال اعلام شد وی در اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفته است.

براساس اعلام یکی از پزشکانی که در جریان کالبد شکافی وی قرار داشت، مرگ وی طبیعی نبوده، بلکه در اثر ضربات سنگین به وی به وقوع پیوست.

کشور فلسطین , محمود عباس , کرانه باختری ,

مواضع داخلی و خارجی

پس از فوت نزار بنات، جنبش حماس طی بیانیه محمود عباس و حکومت خودگردان را مسئول قتل نزار و هرگونه عواقب و پیامدهای ناشی از این مسئله دانست.

زیاد النخالة دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین پس از ارسال تلگرام تسلیت برای خانواده نزار بنات اعلام کرد حکومت خودگردان نتوانست نماینده خواسته‌های ملت فلسطین باشد بلکه علیه آرزوها و کرامت شان که توسط دشمن اشغالگر خُرد شد اقدام کرد. او خواستار بازسازی پروژه ملی فلسطین شد که دیگر هویت خود را از دست داده و در اختیار اشغالگران قرار گرفته است.

تور وینسلاند، فرستاده ویژه خاورمیانه سازمان ملل ضمن دعوت به تحقیق مستقل در کشته شدن نزار بنات خواستار مجازات مسئولان این حادثه شد.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیق شفاف، مستقل و جدی در فوت بنات شد و اعلام کرد فوت وی باعث نگرانی شدید این سازمان شده است.

کشور فلسطین , محمود عباس , کرانه باختری ,

اعتراضات مردمی

از روز جمعه با تشییع جنازه نزار بنات، تظاهرات عظیمی در شهر‌های الخلیل و رام الله به وقوع پیوست.  روز شنبه این اعتراضات ادامه یافت. اعتراض کنندگان ضمن درخواست تحقیق فوری در علل فوت نزار بنات و مجازات عاملان کشته شدن وی خواستار قطع همکاری‌های حکومت خودگردان با رژیم صهیونیستی شدند.

در اعتراضات این دو روز شعارهای جدی علیه محمود عباس و دستگاه امنیتی حکومت خودگردان مطرح گفته شد.

دلیل بازداشت

براساس آنچه رسانه‌های منطقه‌ای اعلام کردند نزار بنات یک روز قبل از بازداشت، در صفحه اجتماعی خود از پرونده واکسن‌های قلابی و تاریخ گذشته کرونا سخن گفته بود که به دست برخی عناصر دستگاه امنیتی و وابسته به حکومت خودگردان برای مردم فلسطین تدارک دیده شده بود.

ازسوی دیگر برخی رسانه‌های داخلی فلسطین با اشاره به نام «ناصر سعید» اعلام کردند نزار بنات با آوردن نام او حکومت خودگردان را همچون حاکمیت عربستان سعودی قاتل مخالفان خود توصیف کرده بود. ناصر سعید، معارض سعودی بود که در دهه 1970 توسط دستگاه امنیتی عربستان سعودی ربوده و از هواپیما به زمین پرت شد.

الیور لوی، نویسنده روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحرونوت» با مقایسه حکومت خودگردان با دولت عربستان سعودی قتل «نزار بنات» را شبیه قتل «جمال خاشقجی» معارض سعودی خوانده است.

به نظر می‌رسد قتل نزار بنات آتش یک اعتراض همه جانبه را علیه حکومت خودگردان و ابومازن شعله ور کرده است. در هر جهت آنچه در حال وقوع است خشم ملت فلسطین از وضعیتی است که عامل اصلی آن حکومت خودگردانی است که قرار بود روزگاری نماینده و حاکم آنها تا تشکیل دولت مستقل فلسطین باشد. حال باید دید که تشکیلات خودگردان در مقابل سیل این اعتراضات مردمی دوام می آورد یا باید منتظر فروپاشی آن در آینده نزدیک باشیم.

انتهای پیام/