شهر خبر

جدیدترین موضع گیری قاهره درباره سدالنهضه

مصر

وزیر امور خارجه مصر اظهارات مسئولان اتیوپی درباره پرونده سد النهضه را تحریک‌آمیز خواند و تاکید کرد: قاهره درخواست جدید به شورای امنیت ارائه کرده تا برای بررسی این پرونده، تشکیل جلسه دهد.

به گزارش مشرق به نقل از روسیاالیوم، سامح شکری وزیر امور خارجه مصر اظهارات مسئولان اتیوپی درباره پرونده سد النهصه را «تحریک‌آمیز» خواند و تاکید کرد: قاهره درخواست جدید به شورای امنیت ارائه کرده تا برای بررسی این پرونده، تشکیل جلسه دهد.

شکری در واکنش به سخنان بوتا باتشانا دیبیلی مدیر بخش مهندسی وزارت دفاع اتیوپی درخصوص آمادگی آدیس آبابا برای تعیین‌تکلیف نظامی پرونده سد النهضه گفت: این همان رویکرد تحریک‌آمیزی است که اتیوپی طی سالیان گذشته در پیش گرفته و بر تحمیل اراده خود به صورت یکجانبه اصرار دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر اعلام کرد: ما همواره در تلاشیم تا از ابزارهای مسالمت‌آمیز و سازوکارهای بین‌المللی استفاده کنیم اما این بدان معنا نیست که ما قدرت لازم را نداریم، دولت مصر در صورت که به منافع مردم این کشور آسیب برسد، در دفاع از این منافع کوتاهی نخواهد کرد.

شکری در ادامه با رد اصرار اتیوپی مبنی بر اینکه پرونده سد النهضه خارج از اختیارات شورای امنیت است، گفت: این اظهارنظرها تلاشی دیگر برای فرار و شانه خالی کردن از سازوکارهایی است که می‌تواند با این مساله تعامل داشته باشد.

وی افزود: شورای امنیت، دستگاهی بین‌المللی و مورد توافق جهانی است و وظیفه دارد تا امنیت و صلح بین المللی را حفظ کند همچنین صلاحیت کامل دارد تا در هر مساله‌ای در این خصوص ورود کند.

وزیر امور خارجه مصر درباره اتهامات اتیوپی به مصر و سودان در بین‌المللی‌سازی پرونده سد النهضه گفت: بین‌المللی‌سازی در کار نیست بلکه ما تنها به دنبال استفاده از سازوکارهای موجود بین المللی هستیم لذا مصر نامه‌ای خطاب به رئیس شورای امنیت فرستاده و خواستار برگزاری نشستی برای بررسی پرونده سد النهضه شده است، سودان نیز درخواستی مشابه مطرح کرده است.

منبع: مهر