به گزارش برنا؛ آیین رونمایی از واکسن اسپوتنیک وی تولیدی در ایران با حضور  "سعید نمکی"وزیر بهداشت، عصر امروز در کارخانه اکتور برگزار شد. 

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه ضمن تشکر و قدردانی از کادر درمان در راستای مقابله با بیماری کرونا، گفت: کادر درمان طی یک سال گذشته زحمات بسیاری را متحمل شدند و نشان دادند همچون هشت سال دفاع مقدس برای سلامت مردم آماده هستند.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به ایثار و تلاش در مدت زمان مقابله با بیماری، افزود: وزیر بهداشت از ابتدای شیوع بیماری درخواست داشت که در روسیه در راستای مقابله با بیماری امور را پیگیری کنیم.

او با بیان اینکه در دو حوزه پیگیری‌ها آغاز شد، ادامه داد: یکی از اقدامات تولید مشترک واکسن بود که رایزنی‌ها آغاز شد؛ یکی از اولویت‌های روسیه داشتن استانداردهای کافی برای تولید بود که آکتور و سیناژن از نظر روسیه این استاندارد ها را داشتند.

جلالی افزود: یکی دیگر از اقدامات خرید اسپوتنیک بود که علی رغم هجمه‌ها به سرانجام رسید. وزارت بهداشت در این راستا همکاری و همراهی کافی را داشت.

سفیر ایران در روسیه ضمن تشریح جزییات این دو اقدام راهبردی میان ایران و روسیه، اضافه کرد: واکسن ریجستک شد که همچنان با هجمه ‌ها مواجه بودیم تا زمانی که مقاله ای در خصوص ایمن سازی بالای ۹۰ درصد این واکسن صادر شد.

او با اشاره به اینکه این واکسن جزو ایمن ترین واکسن‌هاست، گفت: برخی خیال می‌کنند در حوزه دیپلماسی تعارف می‌کنیم اما در واقع صحبت‌هایی مطرح می‌شود که نمی‌توان آ‌نها را در تریبون اعلام کنیم.

این مقام مسئول در پایان افزود: انتظار ما از کشور روسیه این است که با رایزنی‌های صورت گرفته با سرعت بیشتری واکسن وارد کنیم.