شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آل سعود#مخالفان#منابع

علت ترور«نزار بنات»، افشاگری علیه تشکیلات خودگردان و همدستی ابومازن با آل سعود در حذف مخالفان


علت ترور«نزار بنات»، افشاگری علیه تشکیلات خودگردان و همدستی ابومازن با آل سعود در حذف مخالفان

منابع مطلع می‌گویند افشاگری‌های اخیر فعال فلسطینی مقتول علیه تشکیلات خودگردان و کمک گروه‌های وابسته به این جریان در حذف مخالفان آل سعود، سبب ترور او به دست نیروهای این تشکیلات بوده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سه روز از  ترور «نزار بنات»، از فعالان سیاسی فلسطین به دست نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان در منزلش می‌گذرد و به گفته رسانه‌های فلسطینی، افشاگری‌های این فعال و کنشگر سیاسی و اجتماعی درباره فساد و اقدامات ضد مردمی این تشکیلات عامل اصلی این ترور بوده است.

خبرگزاری شهاب فلسطین بعد بررسی اظهارات و مواضع این فعال فلسطینی که ترور او موجب افزایش نارضایتی از تشکیلات خودگردان شده، گزارش داد که ترور نزار بنات بی‌ربط به اسم «ناصر السعید»، مخالف عربستانی نیست.

نزاز بنات چند روز مانده به ترور در صفحه فیس‌بوک خود کلیپی شش دقیقه‌ای درباره رسوایی واکسن‌های کرونا تاریخ انقضا گذشته منتشر کرده که تشکیلات خودگردان در این رسوایی دست داشته‌اند. فعال سیاسی مقتول در این ویدیو به نمونه‌های تاریخی از بی‌کفایتی و اهمال مسئولان تشکیلات خودگردان در قبال مردم اشاره می‌کند و اینکه آن‌ها با آرمان فلسطین و حامیان آن تجارت کرده‌اند.

 

نزار بنات در این ویدیو می‌گوید: «این رهبران (تشکیلات خودگردان) طول عمر خود همواره با هر چیزی سوداگری کرده‌اند حتی با سلاح انقلاب ... آن‌ها مخالف عربستانی حامی آرمان فلسطین، شهید ناصر السعید را در مقابل چند درهم فروختند. این‌ها این طوری بودند، مزدور و عوضی. لذا ماجرای رسوایی [تزریق] واکسن های تاریخ گذشته کار جدید آن‌ها نیست».

ساعاتی از این اظهارات بنات نمی‌گذرد که نیروهای دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان او را ترور می‌کند. در حالی که او پیشتر نیز عادت داشت از سیاست‌های تشکیلات و فساد آن انتقاد کند.

خبرگزاری شهاب می‌نویسد این اتفاق پرسش‌های زیادی پیرامون این شخصیت عربستانی مقتول ایجاد می‌کند و اینکه او که بود و چگونه کشته شد.
بر اساس این گزارش، «اسمه فوزی»، بنیانگذار مجله «عرب تایمز» که آمریکا چاپ می‌شود، در این باره گفته «اشاره نزار بنات به ناصر السعید جام غضب محمود عباس را لبریز کرد و باعث شد که دستور دهد قلچماق‌هایش او را بکشند و نه اینکه ترور کنند و این هم اتفاق افتاد».

ناصر السعید که بود؟

به گفته «رفعت سید احمد»، پژوهشگر مصری و مدیر کل و مؤسس مرکز تحقیقات یافا در قاهره می‌گوید، ناصر السعید الشمری معروف به ابو جهاد از مبارزان عربی با گرایشات ملی‌گرایی بود و گرایش اسلامی چپ نیز داشت.

به گفته وی، ناصر السعید سال 1923 در شهر حائل به دنیا می‌آید و در فضای انقلابی نشو و نما می‌یابد. بسیاری از نزدیکان او در دفاع از وطن خود کشته می شوند و مادربزرگ او سهم زیادی در فعالیت‌های انقلابی او داشته و از او یاد گرفته است.

ناصر السعید مخالفان سیاسی و کارگری علیه فساد در عربستان سعودی را رهبری کرد تا اینکه در سال 1956 محکوم به اعدام شد و بعد از اطلاع از این حکم توسط مأمور قتل او به آلمان غربی فرار می‌کند.

به گفته سید احمد، عربستان سعودی در سال 1958 پول‌های زیادی برای ترور او اختصاص داد. در این شرایط، جمال عبدالناصر او را فراخواند و از او حمایت کرد و برنامه تلویزیونی «دشمنان خدا» که از رادیو عرب پخش می‌شد، مدیریت کرد.

در سال 1962 که انقلاب یمن در گرفت، سال بعد او به این کشور منتقل شد و دفتری برای مخالفان افتتاح و بر برنامه رادیویی «دوستان شیطان» نظارت کرد و همزمان نیز رهبری مبارزه مسلحانه در مرزهای یمن را آغاز کرد.

رفعت سید احمد می‌گوید، سفیر عربستان سعودی در بیروت گروه‌های مدعی مبارزه و انقلاب در ربوده شدن او در شهر بیروت آن هم در وسط روز دست داشتند. به گفته این پژوهشگر مصری، گروه‌های مذکور زیر مجموعه سازمان آزادی‌بخش فلسطین بودند.

سید احمد می‌گوید ناصر السعید با هماهنگی مدیر دفتر دوم لبنان (سرویس اطلاعات) ربوده شد و توسط آل سعود به قتل رسید.

انتهای پیام/