شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

گزارش| چگونه مقاومت ۷ ساله و توان موشکی انصارالله، آمریکا را به تغییر موضع واداشت؟


گزارش| چگونه مقاومت 7 ساله و توان موشکی انصارالله، آمریکا را به تغییر موضع واداشت؟

آمریکا درحالی که همچنان به سیاست‌های خصمانه خود ضد انصارالله ادامه می‌دهد ناچارا مجبور شد با تاکید بر نقش این جنبش در عرصه سیاسی یمن، آن را به رسمیت بشناسد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ایالات متحده به عنوان طرف اصلی جنگ ضد یمن که تحت ائتلاف سعودی و به سرکردگی عربستان از 7 سال گذشته تاکنون ادامه دارد، همواره نقش فعالی در این عرصه داشته و چه در زمینه نظامی و تسلیحاتی و چه در عرصه سیاسی حامی سعودی‌ها در این جنگ ویرانگر بوده است.

دشمنی قدیمی آمریکا با انصارالله

در وهله اول روشن است که انصارالله یمن به عنوان یکی از اعضای محور مقاومت منطقه مانند سایر جنبش‌ها همچون حزب‌الله از دشمنان اصلی آمریکا و پروژه‌های آن در خاورمیانه به شمار می‌رود و سیاست‌های خصمانه واشنگتن ضد این جنبش یمنی از ابتدای شکل‌گیری آن به روش‌های مختلف وجود داشته است.

یمن از 6 سال گذشته تاکنون در یک محاصره همه جانبه ائتلاف عربستان تحت نظارت مستقیم ایالات متحده قرار داشته و «عبدالحکیم الخیوانی» رئیس سازمان امنیت دولت نجات ملی، «مطلق عامر المرانی» نایب رئیس دفتر امنیت دولت نجات ملی و «عبدالقادر الشامی» از اعضای جنبش انصارالله یمن از جمله مقامات یمنی هستند که وزارت خزانه داری آمریکا آنها را تحریم کرده است.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در روزهای پایانی عمر خود در کاخ سفید اعلام کرد که انصارالله را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده است. البته  دولت «جو بایدن» رئیس جمهور جدید ایلات متحده طی مانورهایی که با ادعاهای بشردوستانه و تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن آغاز کرده بود در نخستین روزهای حضور در کاخ سفید با نقض این اقدام ترامپ اعلام کرد که انصارالله را از لیست تروریسم خارج کرده است.

البته با همه این وجود، حمایت واشنگتن از ریاض و تلاش‌های آن برای تضعیف و در نهایت حذف انصارالله و تبدیل کردن همه مناطق یمن به جولانگاه نیروهای آمریکایی همچنان در صدر اهداف آمریکا در یمن قرار دارد و در این مسیر از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند. اخیرا نیز سازمان ملل که تحت نظارت مستقیم آمریکا قرار دارد بنا به دستور «آنتونیو گوترش» دبیر کل این سازمان اعلام کرد که تصمیم دارد جنبش انصارالله را در لیست «ناقضان حقوق کودکان» قرار دهد! این درحالی است که نام عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به عنوان دو رژیم کودک‌کش در این لیست قرار نگرفته است!

وقتی آمریکا مجبور می‌شود انصارالله را به رسمیت بشناسد

اما در میان همه دشمنی‌های آمریکا با انصارالله و درحالی که واشنگتن معتقد بود دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری این کشور از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است و درباره بحران یمن تنها می‌توان با آن مذاکره کرد، چهارشنبه هفته گذشته «تیموتی لندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، در وبیناری میان شورای ملی روابط آمریکا و کشور‌های عربی، جنبش انصارالله یمن را به رسمیت شناخت و آن را مسئول تمام و کمال خشونت در یمن ندانست.

این مقام آمریکایی در بخشی از سخنانش گفت: «آمریکا انصارالله را به‌عنوان یک طرف قانونی، گروهی که دستاورد‌های بسیار داشته، در یمن به رسمیت می‌شناسد. این گروه به تنهایی مسئول خشونت نیست و بخشی از یک ائتلاف عربی است.»

با توجه به مطالبی که گفته شد، پرواضح است که اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن انصارالله به عنوان یک عنصر فعال در عرصه سیاسی یمن ناشی از حسن نیت واشنگتن در قبال یمنی‌ها و یا در راستای تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن نیست.

دولت بایدن طی ماه‌های گذشته تلاش زیادی کرد تا با کسب حداکثر دستاورد برای عربستان در جنگ یمن و بدون در نظر گرفتن مطالبات و حقوق یمنی‌ها، انصارالله را به شکل غیرمستقیم راضی به صلح کند، اما دولت نجات ملی یمن با تاکید بر اینکه از کوچکترین حقوق مردم یمن که 7 سال رنج و درد جنگ را به جان خریده‌اند چشم‌پوشی نمی‌کند و انصارالله تا زمان احقاق حق یمنی‌ها به مقاومت نظامی ادامه می‌دهد، به آمریکا هشدار داد که صلح مجانی در کار نیست.

موشک‌های یمن چگونه آمریکا را به زانو درآورد؟

در این بین کارشناسان معتقدند اولین عاملی که موجب تسلیم آمریکا شده تا انصارالله را به رسمیت بشناسد، افزایش شگفت‌انگیز توان نظامی و موشکی یمنی‌هاست که به مرز ایجاد «معادله وحشت» رسیده‌اند. از سال 2015 تاکنون یگان‌های مردمی و ارتش یمن، موفق شده‌اند تا صد‌ها موشک بالستیک، کروز و پهپاد را به سمت مواضع نیرو‌های ائتلاف متجاوز و خاک عربستان شلیک کنند، که در برخی از موارد موشک‌ها حتی تا ریاض پایتخت عربستان هم رسیده است.

در حال حاضر قدرت پهپادی و موشکی نیروهای یمنی به حدی است که حتی رسانه‌های آمریکایی نیز بدان اذعان دارند. در همین ارتباط، پیشتر «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشته بود: «عملیات پهپادی انصارالله بسیار دقیق‌تر و مؤثرتر از آن چیزی صورت می‌گیرد که آمریکا و متحدان آن در منطقه به طور علنی به آن اذعان کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد فناوری موجود به سرعت در حال ایجاد یک تهدید برای آمریکا و متحدان آن در منطقه است».

همچنین از هنگام آغاز جنگ و به ویژه در 3 سال گذشته همه پایگاه‌های نظامی و تاسیسات نفتی و فرودگاهی متجاوزان سعودی هدف قرار داده شده و موشک‌های انصارالله از سامانه ضد موشکی و دفاعی پاتریوت آمریکا عبور و به اهداف مدنظر اصابت کرده‌اند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ابتدای 2021 مهمترین دستاوردهای یمنی‌ها در جنگ یمن را خلاصه‌وار به شکل زیر بیان کرد:

ــ پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از ابتدای تجاوز بیش از 721 عملیات برای سرنگونی هواپیماهای دشمن و یا فراری دادن آنها انجام داد .

ــ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از ابتدای تجاوز عربستان بیش از 8487 تانک، خودروی نظامی، نفربر، خودروی زرهی و بولدوزر دشمن را منهدم کردند.‎

ــ درگیری‌ها از سال 2015 میلادی تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 10هزار افسر و نظامی سعودی و اماراتی شده است.

ــ هزار موشک بالستیک پایگاه‌های دشمن و تأسیساتش را طی پنج سال نبرد در هم کوبید و دشمن باید منتظر همین تعداد و حتی بیشتر از آن در مدتی بسیار کوتاه باشد.‎ یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از ابتدای تجاوز عربستان 4116 عملیات نظامی انجام داد.

-اخیرا نیز یمنی‌ها با رونمایی از خودرو زرهی نوع «بأس 1» ساخت متخصصان یمنی نشان دادند که در تولید همه نوع صنایع نظامی به خودکفایی رسیده‌اند.

-پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان « مأرب» به عنوان آخرین دژ متجاوزان سعودی در یمن با 8 عملیات نفس‌گیر از جمله دیگر دستاوردهای یمنی‌ها در این جنگ است.

البته عملیات‌های موشکی و پهپادی انصارالله علیه مواضع دشمن هم‌زمان با آغاز سال جاری میلادی ادامه دارد و عملیات بزرگ در «جیزان» واقع در جنوب عربستان طی ماه گذشته که در آن بیش از 80 افسر و نظامی ارتش عربستان سعودی و مزدوران سودانی و خائن در این عملیات کشته و زخمی شدند، از جمله بارزترین این حملات است.

همچنین سخنگوی نیروهای مسلح یمن، شامگاه پنج‌شنبه طی توئیتی، از حمله پهپادی به یک پادگان آموزشی ائتلاف سعودی در منطقه «الودیعه» (داخل خاک عربستان و در نزدیکی مرز یمن) خبر داد. بر این اساس 10 فروند پهپاد تهاجمی «قاصف کی 2» مرکز فرماندهی و مراکز آموزشی و دیگر ساختمان‌های مستقر در این پادگان را با موفقیت هدف قرار‌دادند. این عملیات طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه انجام شده است.

در این عملیات گسترده، بیش از 60 مزدور از جمله چند فرمانده کشته و زخمی شدند. تعدادی از افسران سعودی نیز در بین کشته شدگان هستند.

منافع اسرائیل در تیررس یمنی‌ها و وحشت آمریکا

از طرف دیگر منافع رژیم صهیونیستی در منطقه نیز یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکاست. تحقیقات آمریکایی‌ها در زمینه موشک‌های یمنی نشان می‌دهند، موشک‌های انصارالله این قدرت را دارند که درگیری را به داخل خاک کشورهای ائتلاف (سعودی) منتقل کنند. در واقع این امکان برای انصارالله وجود دارد که بخواهد تاسیسات زیربنایی امارات و عربستان را مورد هدف قرار دهد و یا اینکه بخواهد مثلا به سمت «بندر ایلات» موشک شلیک کند تا رژیم صهیونیستی که شریک متجاوزان است، دچار مشکل شود.

این نگرانی بزرگ برای واشنگتن وجود دارد که آمریکا و متحدانش در منطقه نتوانند سپر مناسبی در برابر فعالیت‌های موشکی یمن بیابند و دایره درگیری‌ها حساس‌تر و گسترده‌تر شود. همچنین دیگر اجزای محور مقاومت خواهند توانست با ورود به این تقابل، قدرت فزاینده خود را به رخ آمریکا و متحدانش بکشانند.

انتهای پیام/