شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#ملک#بن سلمان

انتقاد از سیاست‌های استبدادی آل سعود در کتاب «پسر پادشاه»


انتقاد از سیاست‌های استبدادی آل سعود در کتاب «پسر پادشاه»

یک معارض و دانشگاهی برجسته سعودی ضمن انتقاد از سیاست رژیم آل سعود اعلام کرد که کتابی در خصوص سیاست‌های ظالمانه ملک سلمان و محمد بن سلمان و همچنین مجبور شدن جوانان به مهاجرت از عربستان نوشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الرای الاخر،« مضاوی الرشید» معارض برجسته سعودی کتابی تحت عنوان « پسر پادشاه» در دست انتشار دارد که بر سیاست‌های استبدادی « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و پسرش « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی متمرکز است.

مضاوی الرشید در یک جلسه بحث‌وگفت‌وگو در خصوص کتاب «پسر پادشاه» که توسط دیوان لندن از خلال توئیتر به میزبانی « یحیی عسیر» برگزار شد، اعلام کرد که یکی از دلایلی که وی را وادار به نوشتن کتاب علیه ولیعهد سعودی کرد، اتهامات علیه برخی بازداشت‌شدگان سیاسی بود و در این کتاب وضعیت مهاجرانی که به دلیل وضعیت نابسامان کشور مهاجرت کرده‌اند، بررسی می‌شود.

شایان ذکر است که این کتاب ارزیابی انتقادی از روایت‌های شرق شناسان در مورد جامعه عربستان سعودی را که بر گزارش‌های مطبوعات موثق است ، ارائه می‌دهد و این کشور را به عنوان محافظه کار اجتماعی ، از نظر مذهبی افراطی ، از نظر اقتصادی سست و متزلزل و وابسته به سیستم رفاه اجتماعی معرفی می‌کند.

الرشید در ادامه افزود که پس از سال 2017 ، ما در مورد پروژه‌های توسعه زیاد می‌شنیدیم و همه اینها از رسانه‌ها و مقالات روزنامه نگاری در عربستان سعودی نشات می‌گرفت اما من سایر پدیده‌ها مانند مهاجرت دختران و پناهندگی سیاسی را تنها مشاهده کردم و در رسانه‌ها زیاد شنیده نشد.

بر اساس گزارش این دانشگاهی مخالف سعودی این کتاب بررسی وضعیت دیاسپورا در یک کشور بزرگ و ثروتمند است کشوری که قادر به پذیرش مشارکت سیاسی و آزادی بیان جوانانش نبود.

نویسنده تأکید کرد که محمد بن سلمان مردم را به وحشت انداخت که تغییرات دموکراتیک هزینه بسیار زیادی دارد و آنها تاوان آن را خواهند پرداخت.

وی در گفتگو با عسیری گفت که دیاسپورای سعودی منبع اطلاعات مهم هستند و مهمترین دستاورد این است که آن‌ها روایت سعودی را آشکار می‌کنند. آن‌ها وفاداران به وطنشان هستند که به تغییر کشورشان تمایل دارند.

مضاوی الرشید تاکید کرد کتاب وی تلاشی برای درک تنش اصلی جامعه عربستان از ظهور ملک سلمان و پسرش محمد بن سلمان است.

این نویسنده معارض سعودی نوشت: از سال 2017 ملک سلمان و پسرش از سال 2017 اجرای اصلاحات اجتماعی مانند اجازه رانندگی به زنان ، حذف برخی از جنبه‌های سیستم سرپرستی، افزایش اشتغال زنان و گام برداشتن در جهت آزادسازی بیشتر اجتماعی را آغاز کرده‌اند و وعده دادند که با کاستن از اختیارات مفتی‌ها عربستان را به اسلام معتدل و خالص بازگردانند.

وی افزود: من پدیده‌های عجیبی را مشاهده می‌کردم ، از جمله یک کمپین رسانه‌ای که اعلام کرد ما وارد دوره دولت چهارم سعودی شده‌ایم. این تحولات مرا به خود جلب کرد زیرا تناقضات زیادی را در برداشت. جزئیاتی از نقش فراخوان وهابیت در تأسیس دولت و تهدید و رد دولت وجود دارد.

این کتاب همچنین مروری بر ایدئولوژی دولت سعودی و وضعیت فعلی قرن بیستم ، به ویژه اتحاد عربستان و نیروهایی است که بنیانگذار عربستان را در تأسیس آن یاری کردند.

نویسنده سعودی کتاب « عربستان تحت اشغال بیگانگان نیست» را رد کرد و تاکید کرد عربستان تحت سلطه انگلیس بوده است.

در ادامه این گفت‌وگو آمده است: هیچ کسی پیش بینی نمی‌کرد که محمد بن سلمان به این سرعت ظهور کند و مناصب بسیاری را به دست آورد.

وی گفت: از زمان ظهور ولیعهد جدید ، من شروع به دنبال ارزیابی انتقادی از تغییر انقلابی تحمیل شده هستم؛ چراکه تعداد جوانان سعودی که درخواست پناهندگی در خارج از کشور را دارند افزایش یافته و آمار بازداشت شدگان در داخل زندان‌های آل سعود بسیار تکان دهنده است. بیشتر بازداشت‌شدگان از قشر نویسنده، فمینیست، فعالان مذهبی و لیبرال هستند. این گروه از بازداشت شدگان بخش وسیعی از عربستان سعودی هستند که مورد سرکوب‌گری قرار گرفته‌اند.

محمد بن سلمان تلاش کرد تا جهان را متقاعد کند که برای دستیابی به چشم انداز 2030 به سرمایه‌گذاران خارجی احتیاج دارد.

مضاوی الرشید تاکید کرد که برخی از انواع ملی گرایی مردمی ممکن است فاشیستی شود و این امر با مشکلات داخلی و تنش‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آغاز می‌شود.

آغاز کمپین دستگیری، قتل و ناپدید شدن اجباری ، مجازات‌های شدید زندانیان آزادی بیان، ممنوع السفر شدن آن‌ها از سوی محمد بن سلمان منجر به ظهور مخالفان زیاد و سازمان‌یافته‌ای شده و این مسأله برای اولین بار در تاریخ عربستان باعث شد تا بسیاری از احزاب، رسانه‌ها در داخل و خارج از کشور با یکدیگر علیه حکومت آل سعود متحد شوند. همچنین باعث شد تا بسیاری از جوانان سعودی به خارج از کشور مهاجرت کنند. مخالفان سعودی مقیم خارج از عربستان از اقدامات و جنایت‌های محمد بن سلمان انتقاد و یا حتی برخی سیاست‌های وی را مورد تمسخر قرار می‌دهند و این درحالی‌است که خانواده‌های آن‌ها در داخل عربستان سعودی در بازداشت به سر می‌برند.

انتهای پیام/