شهر خبر

پیشنهاد کاهش سرعت تردد در آزادراه تهران-قم به ۱۱۰ کیلومتر/ تصادفات رانندگی ۷.۹ درصد کاهش یافت


پیشنهاد کاهش سرعت تردد در آزادراه تهران-قم به 110 کیلومتر/ تصادفات رانندگی 7.9 درصد کاهش یافت

در نشست ۱۱۶ کمیسیون ایمنی راههای کشور پیشنهاد کاهش سرعت تردد وسایل نقلیه در آزادراه تهران-قم از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۱۰ کیلومتر ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نشست 116 کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ابتدا دبیرخانه کمیسیون آماری از تصادفات رانندگی در سال‌های 98، 99 و 1400 ارائه شد. بر این اساس تصادفات فوتی در دو ماهه نخست سال 1400 با 7.9 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال 1398 از 800 به 737 فقره و تعداد فوتی‌ها نیز با 10/5 درصد کاهش از 1024 نفر به 916 نفر رسیده است. همچنین مجموع تصادفات نیز در این مدت از 10 هزار و 608 فقره به 9 هزار و 672 فقره رسیده و 8/8 درصد کاهش داشته است.

همچنین بررسی سال 99 با سال 98 نشان می‌دهد که در بازه 10 ماهه این سال تعداد کل فوتی‌ها 9/1 درصد و تعداد مصدومین 20/3 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 98 کاهش یافته است. البته شایان ذکر است که این سال متوسط تردد ساعتی در محورها 14/2 درصد و تردد استانی 14/9 درصد نسبت به سال 98 کاهش داشته است. در این سال استان‌های هرمزگان، قم و اردبیل کمترین کاهش فوتی و استان‌های ایلام و سمنان بیشترین کاهش فوتی را در سال 99 در مقایسه با سال 98 داشته‌اند. 

در این نشست گزارشی از وضعیت ایمنی تردد در محورهای استان قم توسط مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این استان ارائه شد. بر اساس این گزارش، با وجود افزایش تردد و تصادفات، روند تعداد متوفیان در تصادفات جاده‌ای این استان از سال 1393 تا سال 1399 3/5 درصد کاهش داشته اما میزان تلفات در سال 99 افزایش یافته است.

همچنین حدود 50 درصد تصادفات رانندگی منجر به فوت استان به ترتیب در 5 محور قم-تهران، قم-سلفچگان، کمربندی امام علی (ع)، سلفچگان-اراک و قدیم قم-تهران رخ داده و مسائلی از جمله ترکیب ترافیک سبک و سنگین در محورهای پرتردد، دسترسی‌های متعدد و غیر ایمن و غیر مجاز، تخریب و کمبود سیستم‌های هوشمند کنترل سرعت، سرقت علائم و تجهیزات ایمنی در محورهای استان، ترکیب ترافیک شهری و بین شهری در کمربندی قم، کمبود پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر و عدم پوشش تلفن همراه در برخی از محورها و کمبود خودروهای گشت پلیس راه از جمله اهم مشکلات ایمنی استان بوده‌اند.

دستور دیگر جلسه نیز ارائه تحلیل عمقی تصادف محور ازنا-الیگودرز با حضور اعضای دبیرخانه کمیسیون ایمنی استان لرستان بود. در این نشست در نهایت مصوب شد که پیشنهاد کاهش سرعت آزادراه تهران-قم از 120 به 110 کیلومتر در ساعت توسط دبیرخانه بررسی و نتیجه به کمیسیون ارائه شود. پیگیری مدیریت دسترسی‌ها و سرعت کمربندی قم و محورهای استان، گزارش مستمر پیشرفت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان قم به کمیسیون ایمنی راه‌ها، و تدوین برنامه کمیسیون ایمنی استان قم برای کنترل و جلوگیری از روند رو به رشد تصادفات استان از دیگر مصوبات جلسه بود.

همچنین موارد دیگر از جمله ارتقای کنترل تردد کامیون‌های فاقد بارنامه در سطح شبکه جاده‌ای، ارتقای عملکرد و کنترل‌ها در مراکز طب کار، کنترل و رصد فعالیت ناوگان و رانندگان برای جلوگیری از ترددهای غیر مجاز آن‌ها با بهره‌گیری از ثبت تردد توسط دوربین‌های کنترل سرعت و پیگیری نصب حفاظ ایمنی ناوگان باری فعال در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای در این جسله تصویب شد. 

به گزارش تسنیم، نشست 117 کمیسیون ایمنی راههای کشور نیز به تازگی برگزار شده و مشخص نیست به حادثه واژگونی اتوبوس طی روزهای اخیر (اتوبوس حامل خبرنگاران و سربازان) پرداخته شده است یا خیر. لازم به ذکر است کمیسیون عمران مجلس مسئولان مرتبط با حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در تور رسانه‌ای سازمان محیط زیست را احضا کرده است.

انتهای پیام/