شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#همزمان#کانادا

در ادامه رسوایی حقوق بشری؛

کانادایی ها خواستار لغو مراسم روز ملی این کشور شدند

کانادایی ها خواستار لغو مراسم روز ملی این کشور شدند

همزمان با تکاپوی گروه های بومی کانادا برای جستجوی سراسری جهت یافتن دیگر گور های جمعی، برخی از مردم در ایالت های مختلف، خواستار لغو برگزاری مراسم روز ملی این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی بی سی، برخی از جوامع محلی کانادا در پی کشف دومین سری از گورهای جمعی کودکان بومی در محوطه های مدارس شبانه روزی سابق این کشور، خواستار لغو برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی کانادا در اول جولای (پنجشنبه ۱۰ تیر) شدند.

تنها پس از مدت کمی از کشف دومین گور جمعی در پنجشنبه گذشته، هشتگ «#cancelcanadaday» (لغو روز ملی کانادا) در صدر هشتگ ها در شبکه های اجتماعی مختلف قرار گرفت. در این میان، برخی جوامع محلی در سراسر کانادا شامل استان «ویکتوریا» اعلام کردند که قصدی برای شرکت در مراسم روز ملی این کشور ندارند.

این در حالی است که احتمال کشف گورهای مشابه، به صداهایی که خواستار تحریم مراسم روز ملی کانادا است؛ قدرت بیشتری بخشیده است.

خبرگزاری رویترز نیز در خبری اعلام کرد که گروهای بومی این کشوردر تکاپوی آن هستند که جستجویی سراسری در کل کشور برای کشف گورهای جمعی احتمالی دیگر صورت دهند.

برخی از این گروه ها همچنان منتظر هستند گروه های وابسته به کلیسا اسناد و سابقه ای را به آنها ارائه کنند تا در شناسایی بقایای این اجساد به آنها کمک کند. برخی از خانواده های این قربانیان نیز خواستار نبش قبر شده اند.

به گزارش مهر، تنها پس از گذشت چند هفته از انتشار خبر تکان دهنده کشف گور جمعی حاوی بقایای ۲۱۵ کودک بومی در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا، یکی از گروه های بومی این کشور از «کشف هولناک و تکان دهنده» دیگری از صدها گور جدید در محوطه یک مدرسه شبانه روزی سابق در استان «ساسکاچوان» این کشور خبر داده بود.

کشف این گور جمعی که حاوی بقایای ۷۵۱ جسد در محوطه مدرسه شبانه روزی سابق «ماریوال ایندین» در استان ساسکاچوان است، دست کم تا امروز، «بیشترین میزان» در تاریخ کانادا محسوب می شود.

کشف گورهای جمعی از کودکان بومی یادآور فصل تاریک و شرم آوری از تاریخ کانادا محسوب می شود که طی آن، دولت این کشور کودکان اقوام بومی را در راستای ممنوعیت استفاده از زبان مادری، از خانواده و قبیله شان جدا می‌کرد و آنها را در مدارس شبانه روزی وابسته به کلیساهای کاتولیک و نزد خانواده های سفید پوست به فرزند خواندگی می‌فرستاد.

گزارش‌های متعددی از سوء استفاده های جسمی، عاطفی و جنسی، از این کودکان منتشر شده است و اسناد موجود نشان می‌دهد دانش‌آموزان این مدارس در معرض شیوع سرخک، سل، آنفلوانزا و سایر بیماری های مسری قرار داشتند و بسیاری جان خود را از دست می دادند.

پیشتر نیز پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان از بابت کشف گور جمعی در کانادا که حاوی بقایای اجساد دست کم ۲۱۵ کودک بومی بود؛ ابراز تاسف کرد اما حاضر نشد از بابت نقش کلیسای کاتولیک در این جنایت عذرخواهی کند.