شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روغن

هرگز به روغن جامد و نیمه جامد لب نزنید+ علت

هرگز به روغن جامد و نیمه جامد لب نزنید+ علت

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد، اگر چه روغن¬های جامد در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده¬اند و مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند ولی باید توجه داشت که روغن نیمه جامد هم در مقایسه با روغن های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، نسرین علیزاده ادامه داد: بر اساس نتایج آخرین یافته های علمی در جهان، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد به علت دارا بودن اسید چرب ترانس بالا، خطر بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان را افزایش می دهد بنابراین برای حفاظت از قلب خود این روغن ها را مصرف نکنید.

وی با بیان این که مصرف خانگی روغن¬های جامد به هیچ عنوان توصیه نمی¬شود، گفت: روغن جامد به علت بافت مورد نیاز شیرینی¬ها، عمدتاً در قنادی ها کاربرد دارد.

علیزاده عنوان کرد: اسید های چرب اشباع موجود در روغن جامد ابتلا به بیماری¬های قلبی عروقی و انواع سرطان ها را بدنبال دارد.

وی اظهار داشت: اگر چه روغن¬های جامد در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده¬اند و مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند ولی باید توجه داشت که روغن نیمه جامد هم در مقایسه با روغن های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارد.

علیزاده افزود: مصرف روغن نیمه جامد خطراتی مانند افزایش کلسترول بد خون  LDL، تنگی و انسداد عروق قلبی و نهایتا سکته قلبی را بدنبال دارند و به ویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده کنند.

وی توصیه کرد: برای پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی از روغن های مایع با منشاء گیاهی مصرف کنید چرا که چربی های مایع، روند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می کند.

علیزاده بیان داشت: روغن نباتی مایع، درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه ای اسید های چرب غیر اشباع که برای حفظ سلامت قلب ضروری است، را دارند و میزان اسید چرب ترانس آن کمتر از 2 درصد و در بعضی از روغن های مایع تقریبا صفر است که زیرو ترانس نامیده می شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ سلامت، مصرف روغن های مایع قطعا نسبت به روغن حیوانی و روغن نباتی جامد و نیمه جامد ارجحیت دارد.