شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت بهداشت#واکسن کرونا

استقرار تیم بازرسی در وزارت بهداشت برای رفع موانع مرتبط با واکسن کرونا


استقرار تیم بازرسی در وزارت بهداشت برای رفع موانع مرتبط با واکسن کرونا

رئیس سازمان بازرسی گفت: همکاران ما از ابتدای تولید واکسن در وزارت بهداشت مستقر هستند و به ویژه در رابطه با رفع مشکلات ۴ شرکت تولید کننده واکسن مانند ترخیص مواد اولیه از گمرک و اعطای مجوزها کمک‌هایی شایانی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام درویشیان در نشست خبری امروز خود به مناسبت قوه قضائیه، حادثه جان باختن خبرنگاران در مسیر دریاچه ارومیه را تسلیت گفت و برای مصدومان این حادثه آرزوی شفا و بهبودی کرد و از پیگیری موضوع از سوی سازمان بازرسی خبر داد.

وی همچنین حادثه واژگونی اتوبوس سربازان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایمنی اتوبوس‌ها از سوی همکاران ما در سراسر استان‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرد و در این خصوص پرونده‌هایی در دادگستری‌ها تشکیل شده و همکاران ما هم وظیفه خود را انجام خواهند داد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه درباره رویکردها و جهت‌گیری‌های قوه قضائیه و سازمان بازرسی در دوره کنونی اظهار کرد: پیگیری مأموریت‌های مندرج برای سازمان بازرسی در سند تحول قضائی مورد نظر ماست. 12 مأموریت در این سند برای سازمان بازرسی تعیین شده که یکی از آنها تبدیل نظارت‌های گذشته‌نگر و انسان‌پایه و متمرکز به نظارت‌های مستمر، همه‌جانبه، هوشمند و همگانی است.

درویشیان سپس با تأکید بر شناسایی و حذف بسترهای فساد با توجه به فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری، افزود: یکی از محورهای این فرمان، شناسایی آسیب‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی و آسیب‌زدایی توسط دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های دولتی است. بر این اساس در سال جاری متمرکز شده‌ایم تا نارسایی آسیب‌های اساسی و بسترهای ایجاد فساد و رانت را به دستگاه‌های آسیب‌زدا معرفی کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه 99 پرونده در خصوص ترک فعل‌ها طی سال 1399 و سه ماهه نخست امسال تشکیل شده است، گفت: تعداد بازرسی‌های انجام شده در سال 99 چهار هزار و 576 بازرسی موردی، برنامه‌های و فوق‌ا‌لعاده و در سال 1400 یک هزار و 370 بازرسی است. مجموع گزارش‌های ارائه شده در این مدت 7573 مورد بوده است که به دستگاه‌های ذیربط ارسال شده است. درباره تعقیب اداری و انضباطی و انتظامی کارکنان و مدیران هم 2721 گزارش به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است. در سال 99 شصت و شش مورد ابطال مصوبات خلاف قانون از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت و در سه ماهه اول امسال هم 3 گزارش ابطال مصوبات خلاف قانون به دیوان عدالت اداری ارسال کردیم.

درویشیان سپس درباره اثربخشی‌‌های حاصل گزارش‌های ارسالی سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با جلوگیری از تصرف اراضی، اصلاح مناقصه‌ها و قراردادها با پیمانکاران، جلوگیری از فرار مالیاتی و جلوگیری از قاچاق و تسریع در وصول مطالبات در اصلاح برخی حساب‌ها، گفت: با اقدامات سازمان بازرسی کل کشور وجوهی به بیت‌المال و خزانه دولت برگشت داده شده که عددهای قابل توجهی هستند؛ بالغ بر 202 میلیون یورو و بالغ بر 900 میلیون دلار ارز به خزانه برگشت داده شده یا از هدررفت آن جلوگیری شد. همچنین بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان دیگر حاصل اثربخشی اقدامات این سازمان بوده است.

وی ادامه داد: تشکیل 70 پرونده در خصوص ترک فعل‌ها، پیگیری برای انجام سیاست ابلاغی جمعیت مقام معظم رهبری، تولید مرغ لاین ایرانی برای ممانعت از خروج سالانه یک میلیارد دلار و تأمین سلامت ایرانیان، تعیین تعرفه دندانپزشکی، حصول مالیات، رسیدگی به تخلفات در حوزه‌های نفت و بانک و خودرو و بورس،  از دیگر اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در سال قبل بوده است.

دروریشیان ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا بیش از 100 گزارش و هشدار به رئیس جمهور محترم و معاون اول محترم و وزیر محترم بهداشت و نیز در استان‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه شده است. همچنین همکاران ما از ابتدای تولید واکسن در وزارت بهداشت مستقر هستند و به ویژه در رابطه با رفع مشکلات 4 شرکت تولید کننده واکسن مانند ترخیص مواد اولیه از گمرک و اعطای مجوزها کمک‌هایی شایانی کرده‌اند.

وی درباره آمار فعالیت سامانه گزارشگران فساد که سال قبل در سازمان بازرسی کل کشور راه‌اندازی شد، گفت: تعداد 2112 گزارش‌ از سوی افراد دارای مشخصات در سامانه ثبت شده که 1677 مورد آن رسیدگی شده است. حدود 44800 گزارش هم به صورت ناشناس در این سامانه ثبت شده که 33907 مورد مورد بررسی قرار گرفته و باقی مورد بررسی است. بر اساس عملکرد این سامانه و گطارش‌ةای ثبت شده، 44 پرونده تشکیل شده که در حال بررسی هستند.

درویشیان در ادامه درباره قطعی برق و ترک فعل احتمالی در این حوزه اظهار کرد: موضوع قطعی برق با دستور رئیس قوه قضائیه مورد بررسی مفصل قرار گرفت. اشکالات احصا شده شامل این موارد است؛ محقق نشدن بیش از پنجاه درصدی تولید 5 هزار مگاوات برق بر اساس برنامه ششم توسعه به دلیل کمبود اعتبارات و تخصیص اعتبارات لازم، فقدان جاذبیت سرمایه‌گذاری برای 4 هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر که فقط 1000 مگاوات تأمین شده، کاهش بارندگی و گرمی هوا و نیز تولید رمزارزها.

وی افزود: ماینرهای رسمی و قاچاق برای استخراج رمزارز حدود 2000 مگاوات برق استفاده می‌کنند که رئیس جمهور دستور جلوگیری از فعالیت آنها را صادر کرد. راهبرد ما به مسئولین و دولت برای حل معضل تأمین برق، تأسیس وزارت انرژی است و تا زمانی که تمام موضوعات مرتبط با انرژی در یک وزارتخانه تجمیع نشود شاهد این مشکلات و کاستی‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/