شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

تقویت گیاهان در برابر تغییرات اقلیمی با فناوری اصلاح ژن کریسپر!

تقویت گیاهان در برابر تغییرات اقلیمی با فناوری اصلاح ژن کریسپر!

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، فناوری اصلاح ژن کریسپر را در گیاهان به کار گرفتند تا آنها را در برابر تغییرات اقلیمی مقاوم کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، دانشمندان با هدف تولید محصولات انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر خشکسالی و بیماری‌ها، نخستین محرک ژن کریسپر را در گیاهان ایجاد کردند.

فناوری تحریک ژن در حشرات، برای کمک به پیشگیری از شیوع بیماری‌های قابل انتقال مانند مالاریا صورت می‌گیرد. دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو"(UCSD) در بررسی مشترکی با دانشمندان "موسسه سالک"(Salk Institute)، طراحی موفقیت‌آمیزی را از تحریک ژن کریسپر نشان داده‌اند که عناصر ژنتیکی گیاه موسوم به "رشادی گوش‌موشی"(Arabidopsis) را قطع و کپی می‌کند.

این پژوهش جدید، از روش اصلاح ژن کریسپر برای انتقال ویژگی‌های خاص و هدفمند از یک والد به نسل‌های بعد استفاده می‌کند. شاید این فناوری بتواند گیاهان را در برابر اثر تغییرات اقلیمی مانند افزایش خشکسالی تقویت کند.

"یونده ژائو"(Yunde Zhao)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش، از محدودیت‌های ژنتیکی تولید مثل که در آن، فرزندان ۵۰ درصد از مواد ژنتیکی را از هر یک از والدین به ارث می‌برند، سرپیچی می‌کند.

این کار، به ارث بردن هر دو کپی از ژن‌های مورد نظر را تنها از یک والد امکانپذیر می‌کند. یافته‌های این پژوهش می‌توانند نسل‌های مورد نیاز برای اصلاح نباتات را کاهش دهد.

تولید محصولات برتر به واسطه وراثت ژنتیکی سنتی می‌تواند پرهزینه و زمان‌بر باشد زیرا ژن‌ها به واسطه چندین نسل منتقل می‌شوند. پژوهشگران باور دارند که با استفاده از این فناوری جدید مبتنی بر کریسپر، دستیابی به اهداف ژنتیکی می‌تواند بسیار سریع‌تر محقق شود.

"سورش سوبرامانی"(Suresh Subramani)، از پژوهشگران این پروژه گفت: من از دستیابی به این موفقیت در زمینه تحریک ژن گیاهان، خوشحال هستم. این موفقیت، به گسترش کلیات پژوهش می‌انجامد و در حشرات و پستانداران نیز قابل استفاده است. این پیشرفت، به دگرگونی در اصلاح گیاهان و همچنین رفع مشکل ایمنی غذایی در جهان کمک می‌کند.

انتهای پیام