شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#دولت#بورس

بازار سرمایه به کدام سمت می‌رود؟ |‌ پیش‌بینی کارشناسان

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند:‌ انتخاب تیم اقتصادی و سیاست‌های جدید دولت قطعا تاثیر بسیاری بر بازار سرمایه خواهد داشت. دولت جدید باید سیاست‌هایی را در بازار پر از نوسان بورس پیاده کند که بتواند ابهامات بسیاری که در این بازار وجود دارد را برطرف کند و اعتماد سرمایه گذاران را هم به بازار برگرداند.

بورس

 همشهری آنلاین- نجمه احمدبیگی: بازار سرمایه  از روزهای پایانی خرداد و با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روند صعودی گرفته است. برخی کارشناسان معتقدند که احتمال دارد این روند با توجه به عملکرد دولت جدید ادامه دار هم باشد.

آنها امیدوارند که در نیمه دوم سال با بازگشت اعتماد سرمایه گذاران، بورس شاهد روزهای خوبی باشد. روزهایی که دوباره تحرکات مثبت و رشد پایداری در بازار پدید می‌آید. در واقع به نظر می‌رسد با اقدامات و تصمیم‌هایی که برای بورس گرفته می‌شود که وعده آن در مناظره ‌های انتخاباتی از سوی رئیس جمهور منتخب داده شد، هیجان مثبتی بر بازار حاکم شود.

در ماه‌های گذشته بازار دستخوش دگرگونی‌هایی شده بود و فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت. با نزدیک شدن به انتخابات هم روزهای پرنوسانی را شاهد بود، اما همچنان برمدار نزولی قرار داشت. اما با مشخص شدن رئیس دولت سیزدهم،  دوباره رونق به بازار سرمایه بازگشت و بارقه امید را در دل سهامداران زنده کرد.

اکثر سهامداران امیدوار هستند که بهبودی بازار سرمایه از اولین اقدامات رئیس جمهور جدید باشد. آنها منتظر برنامه‌های جدید دولت برای بازار سرمایه هستند تا هرچه سریع‌تر در این زمینه شفاف سازی‌های لازم صورت گیرد.

یک کارشناس بازار سرمایه درگفت وگو با خبرنگار همشهری آنلاین  درباره انتظارات از دولت جدید در بازار سرمایه گفت: شفاف سازی در بازار و بازگشت اعتماد به سهامداران می‌تواند به ادامه روند صعودی بورس کمک کند.

کاوه نصرتی گفت: دولت جدید باید قوانین را در زمینه‌های مختلف شفاف سازی کند. اولویت اولش هم شفاف سازی عملکرد سازمان بورس باشد چون این سازمان یکی از پرابهام‌ترین سازمان‌هاست. لازم است سازوکارهای سازمان بورس تغییر کند.

وی ادامه داد: دولت نباید اجازه دهد تعداد افراد محدودی که تسلط چندانی به بازار ندارند ریسک‌های مضاعف را به آن تحمیل کنند. باید از آسیب‌هایی که بنابه دلایلی وارد بازار می‌شود، جلوگیری کند.

نصرتی اضافه کرد: برخی کارشناسان تمایل دارند که قیمت‌ها آزاد شود و دوباره تورم شکل گیرد و این مساله موضع گیری گروهی و جناحی و فقط برای کسب سود از سوی یک عده در بازار سرمایه است که نباید این گونه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در خیلی از موارد از جمله خودرو هم ابهام وجود دارد. به عنوان مثال در موضوع خودرو که قیمت گذاری‌ها دستوری است اما مردم به قیمت آزاد آن را می خرند و یک عده معدودی از این موقعیت بهره می‌برند و همچنان ضرر آن نصیب مردم عادی و سهامدار خرد می‌شود. شفاف سازی در موضوع قیمت گذاری خودرو از موضوع‌های مهمی است که دولت جدید باید به آن بپردازد که تاثیر آن در بورس هم مشهود خواهد بود.

نصرتی ادامه داد: موانع تولید در برخی صنایع بزرگ باید برطرف و جلوی ورشکستگی برخی شرکت‌ها هم گرفته شود.

وی با اشاره به کنترل تورم در دولت جدید تاکید کرد: مهم ترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پولی است. از طرفی بر عهده دولت است که خیلی از هزینه‌های بودجه‌ای را کنترل کند. چون بسیاری از آنها قابل کنترل است. کنترل بودجه در کنار مدیریت بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها نکته مهمی است که می‌تواند تورم را کنترل کند.

به گفته نصرتی شفاف شدن مواضع اقتصادی دولت در نهایت بر شفاف شدن بورس هم اثرگذار است و با جلب اعتماد سرمایه گذاران در نهایت می‌توان امیدوار بود که بورس،‌روزهای خوبی را پیش رو داشته باشد. 

لغو تحریم‌ها کمک بسیاری به بازار سرمایه می‌کند

یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز در این باره گفت: مسائل روز سیاسی همیشه از عوامل بسیار تاثیر گذار در بورس  و بازار سرمایه است. همانطور که در این چند وقت گذشته و با وجود مباحث مرتبط با انتخابات شاهد نوسان‌های زیادی در بازار بودیم. در هر مرحله از جریان انتخابات بازار دستخوش تحولات گوناگونی اعم از مثبت یا منفی بود.

به گفته اشکان چهره نگار، این تحولات از همان شروع ثبت نام اولیه کاندیداها تا تایید صلاحیت‌ها و مناظره‌ها و نتیجه قطعی انتخابات همه از عواملی بودند که بازار را تحت تاثیر قرار دادند.

وی افزود:  البته با این اوصاف باز هم باید تاکید کنیم که آینده بورس فقط با برداشتن تحریم‌ها تغییرخواهد کرد. در واقع لغو تحریم‌ها کمک زیادی به بازار سرمایه می‌کند. می‌توان گفت در حال حاضر تحریم‌ها بازار را تحت الشعاع قرار داده و شاید بسیاری از تحولات پیش بینی نشده در بازار ناشی از همین مساله بوده باشد.

وی ادامه داد: انتظار از دولت جدید هم این است که برای لغو تحریم‌ها تلاش کند و بتواند در مذاکرات وین به نتیجه برسد.

چهره نگار بیان کرد: از طرفی باید ابهاماتی که اکنون در بازار سرمایه وجود دارد برداشته شود. این ابهام هم در حال حاضر با توجه به مشخص نبودن تکلیف برجام و تعیین نشدن تیم اقتصادی دولت  وجود خواهد داشت. این ابهام وقتی برطرف می شود که رویکرد دولت جدید نسبت به بازار سرمایه مشخص شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: مهم ترین عملکرد دولت در قبال بازار سرمایه  باید بازگشت اعتماد سهامداران باشد. این اعتماد با تدابیر درستی که تیم اقتصادی دولت جدید فراهم می‌کند می‌تواند سهامداران بیشتری را به بازار بکشاند.

مساله دیگر هم پرهیز از قیمت گذاری‌های دستوری است. دولت جدید باید سیاست‌های مالی و پولی خود را به صورت شفاف ارائه دهد تا بتوان شاهد روند صعودی در بورس بود.

وی تصریح کرد:‌ اگر دولت با دید مثبتی در زمینه شفاف شدن بازار سرمایه عمل کند،‌ می‌توانیم روزهای خوبی را برای این بازار پیش بینی کنیم.