شهر خبر

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی مطرح کرد:

دانش آموزان در مدارس خدمات مشاوره دریافت می‌کنند/ ثبت‌نام دانش آموزان متناسب با شرایط جسمی و ذهنی‌/ ارائه تجهیزات متعدد به دانش آموزان نیازمند خدمات

سید جواد حسینی گفت: در سطح کشور 29مدرسه برای دانش آموزان دچار معلولیت جسمی، حرکتی و بیش از 50 مدرسه برای کودکان اوتیسم اختصاص داده شده است و این دانش آموزان بعد از شناسایی در مدارس مناسب‌سازی شده مطابق با وضعیتشان اقداماتی همچون ثبت نام در مدارس انجام می‌شود.

دانش آموزان در مدارس خدمات مشاوره دریافت می‌کنند/ ثبت‌نام دانش آموزان متناسب با شرایط جسمی و ذهنی‌/ ارائه تجهیزات متعدد به دانش آموزان نیازمند خدمات

به گزارش منیبان؛ سنجش نوآموزان در  ۲۴۰۰ پایگاه فعال برای سنجش در حال انجام است. تعداد پایگاه‌های ۲ نوبته فعال از ۵۰۰ به ۶۰۰ پایگاه افزایش یافته است. امسال حدود ۱.۵ میلیون دانش‌آموز کلاس اولی در مدارس ثبت نام می‌کنند. ثبت نام اولیه پایه اول ابتدایی از یکم خرداد به صورت حضوری انجام شده است. بدیهی است بعد از مراجعه دانش آموزان به پایگاه‌های سنجش بدو ورود، ثبت نام قطعی می‌شوند. در روند سنجش برخی از نوآموزان نارسایی‌های سلامتی‌شان شناسایی  و نیازمند اقدامات به هنگام هستند.

سید جواد حسینی، معاون وزیر، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی درباره روند درمان نوآموزان و خدمات‌رسانی به آنها گفت: سنجش برای نوآموزان یک اقدام به هنگام است. برای مثال در این اقدام اگر نوآموز مشکل شنوایی داشته و نیازمند تجهیزات بود امکاناتی همچون سمعک به دانش آموز دچار نقص‌های شنوایی ارائه می‌شود. در این روند نوآموز بعد از گذران دوران درمان در صورت نیاز به مدارس ناشنوایان معرفی می‌شوند.

حسینی افزود: در سطح کشور 29مدرسه برای دانش آموزان دچار معلولیت جسمی، حرکتی و بیش از 50 مدرسه برای کودکان اوتیسم اختصاص داده شده است.

به گفته او این دانش آموزان بعد از شناسایی در مدارس مناسب‌سازی شده مطابق با وضعیتشان اقداماتی همچون ثبت نام در مدارس انجام می‌شود.

حسینی تصریح کرد: بنابراین از لحاظ آموزشی و پرورشی دانش آموز رشد پیدا می‌کند. درضمن 18قلم در طرح حمایتی همچون کاشت حلزون برای دانش آموزان ناشنوا، تعمیر قطعات پروتز اقدامات انجام شده است اما این پروتزها نیازمند تعمیر یا تعویض هستند. برای مثال تجهیزاتی همچون عصا، ویلچر و .... به دانش آموزان نیازمند خدمات ویژه ارائه می‌شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی افزود: طی سال جاری هم 50 میلیارد تومان هم برای اولین بار برای خدمات توان افزایی ارائه می‌شود. سال گذشته 86 میلیارد با کمک‌های مردمی تجهیزات فراهم شده است. بعد از شناسایی دانش آموزان برای آنها معلم و مدرسه مناسب‌سازی شده و خدمات ویژه ارائه می‌شود. این یک برنامه کاربردی است و فقط به غربالگری محدود نمی‌شود. در سنجش سلامت ارتقای و در صورت بروز هر گونه آسیب مشکلات پیشگیری می‌شود.

حسینی با بیان اینکه برگزاری سنجش عدالت آموزشی است، گفت: وقتی یک دانش آموز با نیاز ویژه خدمات در مدرسه و معلم خاص دریافت می‌کند دیگر از روند آموزش دور نمی‌ماند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی درباره روند پوشش‌دهی سازمان‌های بیمه‌گر از ارائه خدمات به این افراد بیان کرد: برای این گونه دانش آموزان دو نوع خدمات ارائه می‌شود. این دانش آموزان در داخل مدرسه خدمات اخذ می‌کنند. کاردرمانی و خدمات درمانی به این افراد ارائه می‌شود در این خصوص  هزینه‌هایی را به خانواده می دهیم و از بیرون خدمات را دریافت می‌کند. در این اقدام فرد در روند کاردرمانی قرار می‌گیرد.

او درباره روند ارائه خدمات مشاوره به نوآموزان و دانش آموزان گفت: مشاوره فعال در مدارس وجود دارد در غیر این صورت برای دریافت خدمات توانبخشی هزینه مشاوره پرداخت و افراد در بیرون  از اماکن آموزشی می‌توانند این خدمات را دریافت کنند.

منبع: برنا