شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#نتایج#کرونا

نتایج پژوهش جدید درباره منشا کرونا | نخستین موارد ممکن است ۲ ماه پیش از اعلام رسمی ظهور کرده‌ باشند

یک بررسی جدید نشان می‌دهد انتشار ویروس عامل کووید-۱۹ ممکن است در اکتبر ۲۰۱۹ یعنی دو ماه زودتر از شناسایی آن برای نخستین بار در شهر ووهان در این کشور شروع به انتشار کرده باشد.

China

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران دانشگاه کنت در انگلیس در مقاله‌ای که در ژورنال PLOS Pathogen منتشر کردنده‌اند، با استفاده از روش‌های مورد استفاده در علوم حفاظت تخمین زدند که کروناویروس جدید با نام علمی «سارس –کوو-۲» برای نخستین بار در اوائل اکتبر تا میانه نوامبر (اوائل مهر تا اواخر آبان ۱۳۹۸) پدیدار شده باشد.

محتمل‌ترین تاریخ برای نخستین مورد رسمی کووید-۱۹ در چین در دسامبر ۲۰۱۹ (اواسط آذر ۱۳۹۸) بود و به بازار غذاهای دریایی هونان در شهر ووهان مربوط شده بود.

اما برخی از موارد اولیه کووید-۱۹ ارتباط شناخته‌شده‌ای با بازار هونان نداشتند و بنابراین نشان می‌دادند سارس-کوو-۲ پیش از آنکه به این بازار برسد، درگردش بوده است.

یک بررسی مشترک چین و سازمان جهانی بهداشت که در پایان ماه مارس (اوائل فروردین) منتشر شد، تایید کرد که ممکن است پیش از شیوع بیماری در شهر ووهان موارد تک‌گیر عفونت انسانی با این ویروس رخ داده باشد.

از طرف دیگر، جس بلوم از «مرکز پژوهش سرطان فرد هاچینسون» در سیاتل آمریکا در مقاله‌ای هنوز منتشرنشده در ژورنال‌های علمی در این هفته داده‌های حذف‌شده مربوط به توالی ژنتیکی کروناویروس‌های عامل موارد اولیه  کووید-۱۹ در چین را بازیابی کرده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که نمونه‌های گرفته‌شده از بازار ووهان «بیانگر» همه کروناویروس‌های جدید اولیه نیستند و یک گونه با توالی ژنتیکی پیش‌ساز قبل از این هنگام در بخش‌های دیگر چین در گردش بوده است.

یک بررسی دیگر دانشمندان استرالیایی که روز پنجشنبه در ژورنال Scientific Reports منتشر شد، از داده‌های ژنتیکی استفاده کرده است تا نشان دهد کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ با آسانی بیشتری به گیرنده‌های سلول‌های انسانی متصل می‌شود تا گیرنده‌های سلول‌های گونه‌های جانوری دیگر، بنابراین به نظر می‌رسد هنگامی که این ویروس برای نخستین بار شناسایی شد، قبلا با انسان‌ها سازگار شده بود.

این پژوهشگران همچنین می‌گویند ممکن است یک حیوان ناشناخته دیگر با سازگاری قوی‌تر با کروناویروس جدید به عنوان گونه جانوری واسط عمل کرده باشد، اما فرضیه نشت اتفاقی این ویروس از آزمایشگاه‌های شهر ووهان را نمی‌توان رد کرد.

دومینیک دوویر، کارشناسا بیماری عفونی در بیمارستان وست‌مید استرالیا که بخشی از تیم تحقیقاتی اعزامی سازمان جهانی بهداشت به شهر ووهان چین در امسال بود، گفت: «با اینکه روشن است که ویروس‌های اولیه تمایل بالایی به گیرنده‌های انسانی داشتند، این تمایل بالا به معنایی آن نیست که این ویروس‌ها به اصطلاح دست‌ساز انسان‌ها هستند.»

استوارت ترویل، استادیار در انستیتوی کربی هم در پاسخ به یافته‌های بررسی در انگلیس گفت برای اینکه بتوان نتیجه‌گیری قوی‌تری درباره منشا کووید-۱۹ کرد، هنوز باید نمونه‌های سرمی بیماران اولیه را آزمایش کرد.

او گفت: «متاسفانه با فشار فعلی درباره فرضیه نشت ویروس از آزمیاشگاه و حساسیت‌های موجود در چین درباره انجام پژوهش‌های پیگیری، ممکن است مدتی تا طول بکشد تا ما به گزارش‌های در این باره دست یابیم.»