شهر خبر
خشکسالی ضعیف تا شدید در بخش کشاورزی

هشدارهای هواشناسی به گندمکاران و باغداران در روزهای گرم

کدخبر: 421771
اقتصاد نیوز : مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی و ماندگاری هوای گرم به گندمکاران و باغداران توصیه می شود هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

به گزارش اقتصادنیوز ، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،   گفت: طی پنج روز آینده جوی پایدار و آسمان صاف در اکثر نقاط کشور انتظار می رود و در ساعات بعدازظهر و شب در ارتفاعات جنوب کرمان، شمال شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان، افزایش ابر، وزش باد، رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود.

وی از وزش باد شدید و گرد و خاک در نوار شرقی کشور خبر داد و افزود: بنابر نقشه های هواشناسی در سایر مناطق کشور پدیده خاصی نداریم.

حقیقت ادامه داد: با توجه به گرما و خشکی هوا به باغداران توصیه می شود که از سولفات پتاسیم استفاده کنند تا درختان دچار تشنگی نشوند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: کشاورزان سم‌ پاشی درختان و باغات خود را در دمای هوا ۲۰ تا ۲۷ درجه سانتی گراد انجام دهند، همچنین به علت گرمای هوا قبل از ساعت ۱۰ صبح و بعدازظهر از ساعت ۶ به بعد سم پاشی را انجام دهند.

به گفته وی، با توجه به خشکی هوا به زنبورداران توصیه می شود که کندوهای خود را به زیر سایه درخت انتقال دهند.

این مقام مسئول در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: با شیوع آفت کرم ساقه خوار برنج در مناطق شمالی به برنج کاران توصیه می شود که با روش های غیرشیمیایی مبارزه با این آفت را انجام دهند.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می شود که در ساعات میانی روز پیوند انجام ندهند و به ساعات خنک روز موکول کنند.

حقیقت ادامه داد: توصیه می شود کشاورزانی که اقدام به برداشت گندم و جو می‌کنند، از آتش زدن کاه و کلش اجتناب کنند.

شرایط بارش برای بخش کشاورزی مناسب نیست

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش در کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۲۹.۷ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۷۷.۴ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۲۳.۴ میلی متر است که این امر کاهش ۵۳.۹ درصدی نسبت به سال گذشته و ۴۱.۹ درصدی دوره نرمال بلندمدت نشان می می دهد.

حقیقت با اشاره به اینکه شرایط بارش در بخش کشاورزی مناسب نیست، بیان کرد: با توجه به شرایط بارش، خشکسالی انواع و اقسام‌ مختلف از خشکسالی بسیار شدید تا خشکسالی متوسط و ضعیف دارد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از افزایش دما نسبت به نرمال خبر داد و گفت: بنابر نقشه‌های هواشناسی در فصل تابستان به جز سواحل خزر، شمال غرب و جنوب شرق بارش چندانی در کشور نداریم.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به خشکسالی هواشناسی و کاهش بارش، خشکسالی کشاورزی هم ناشی از کاهش رطوبت خاک داریم.