شهرخبر

مخالفت اروپایی‌ها با پیشنهاد مرکل درباره برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا-روسیه


مخالفت اروپایی‌ها با پیشنهاد مرکل درباره برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا-روسیه

صدراعظم آلمان در پایان نشست سران اتحادیه اروپا اعلام کرد، همتایان اروپایی وی با ابتکارعمل برلین درباره برگزاری نشست سرانی با ولادیمیر پوتین که پیشتر مورد حمایت رئیس جمهوری فرانسه قرار گرفته بود، موافقت نکردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان صبح امروز (جمعه) در پایان روز نخست نشست سران اتحادیه اروپا اعلام کرد که رهبران کشورهای عضو نتوانستند در خصوص برگزاری نشستی مشترک با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه به توافق برسند.

مرکل که پیش از این خود چنین پیشنهادی را مطرح کرده بود، گفت: «این موضوع بحثی بسیار مفصل و دشوار بود. ما بار دیگر مشخص کردیم که طرف آلمانی تحت شرایطی آمادگی دارد مشارکت نزدیک‌تری با روسیه داشته باشد و برای این منظور مناسب است که مذاکراتی با ولادیمیر پوتین انجام شود. ولی در نهایت هیچ توافقی در این رابطه حاصل نشد.»

آژانس خبری بلومبرگ نیز امروز گزارش داد که حدود 10 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست سران بروکسل با ابتکارعمل آنگلا مرکل و "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه درباره برگزاری نشستی مشترک با ولادیمیر پوتین مخالفت کردند.

طبق این اطلاعات، در جریان مباحثات در این زمینه، حداقل 10 کشور چنین ارسال علامت کردند که از این نظریه خوششان نیامده و در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه اروپا نیز شکل مذاکرات با روسیه در گیومه گذاشته شده که به معنای این است که توافقی در این باره حاصل نشده است.

روز پنج‌شنبه دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا مورد تأیید قرار داده بود که امکان برگزاری نشست سران رهبران اروپا با رئیس جمهوری روسیه که آلمان و فرانسه پیشنهاد داده‌اند، در دیدار رهبران کشورهای عضو بررسی خواهد شد.

پیش از این، بعد از پیشنهاد صدراعظم آلمان در این باره، رئیس جمهوری فرانسه  از این ابتکارعمل حمایت کرده بود.

انتهای پیام/