شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#مسکن#قیمت مسکن#بازار مسکن

وضعیت قیمت مسکن در تهران / رونق گیری معاملات خرید و فروش آپارتمان در نیمه جنوبی و رکود در مناطق شمالی پایتخت

فعالان بازار مسکن از رونق گیری نسبی معاملات خرید و فروش آپارتمان در نیمه جنوبی شهر تهران در مقایسه با دوره های مشابه خبر می دهند.

وضعیت قیمت مسکن در تهران /  رونق گیری معاملات خرید و فروش آپارتمان در نیمه جنوبی و رکود در مناطق شمالی پایتخت

به گزارش سلام نو به نقل از تحلیل بازار، بازار مسکن از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه روند متفاوتی نسبت به سال گذشته را سپری کرده است. به طوریکه آمارهای رسمی نشان میدهد: تورم ماهانه مسکن در هر دو ماه ابتدایی سال جاری منفی بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که تورم ماهانه بخش مسکن و اجاره و تورم نقطه به نقطه این بخش از تورم کل پایین تر بوده و به دلیل وزن بالای این گروه نقش کاهشی ایفا کرده است. بررسی گزارش آمارهای شاخص بهای مصرف کننده نشان می دهد که تورم بخش مسکن و اجاره در خرداد ماه به رقم ۱.۳ درصد رسیده است که نسبت به تورم ماهانه رقم کمتری است. از سوی دیگر، تورم نقطه به نقطه بخش مسکن و اجاره ۲۸.۱ درصد است که این رقم نیز نسبت به رقم کلی در سطح پایین تری قرار دارد.

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان ماه دوم امسال به تصویر کشیده، تورم ماهانه مسکن در ماه نخست امسال حدود ۳ درصد و تورم ماهانه بازار املاک پایتخت در اردیبهشت ماه معادل ۱.۸ درصد ثبت شده است

آن طور که گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان ماه دوم امسال به تصویر کشیده، تورم ماهانه مسکن در ماه نخست امسال حدود ۳ درصد و تورم ماهانه بازار املاک پایتخت در اردیبهشت ماه معادل ۱.۸ درصد ثبت شده است. به این ترتیب میانگین قیمت مسکن در دومین ماه امسال نسبت به پایان سال گذشته، دو کانال قیمتی عقب نشینی کرده و به حدود ۲۸ میلیون تومان نزدیک شده است. در این میان فعالان بازار مسکن از رونق گیری نسبی معاملات خرید و فروش آپارتمان در نیمه جنوبی شهر تهران در مقایسه با دوره های مشابه خبر می دهند.

در حال حاضر مهم ترین فاکتورهای بیرونی غیراقتصادی موثر بر بازار مسکن طی دو ماه ابتدایی سال توانسته اند از یک سو انتظارات را تعدیل و از سوی دیگر نوسانات سایر بازارها را تا حدود زیادی کنترل کنند

هیبنا گزارش می دهد: بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر مهم ترین فاکتورهای بیرونی غیراقتصادی موثر بر بازار مسکن طی دو ماه ابتدایی سال توانسته اند از یک سو انتظارات را تعدیل و از سوی دیگر نوسانات سایر بازارها را تا حدود زیادی کنترل کنند، کاهش هیجانات در این دو بخش نیز سبب شده تا روند رشد قیمت در بازار مسکن طی دو ماهه ابتدایی امسال متوقف و تورم ماهانه مسکن منفی ثبت شود. از همین رو کارشناسان معتقدند اگر روند انتظارات همچنان در مسیر تعدیل باشد می توان این انتظار را داشت که بازار مسکن در ماه های آتی در مسیر کاهش قیمت حرکت کند و در این میان با احتمال بالا، بیشترین ریزش قیمت متوجه مناطق نیمه شمالی شهر خواهد شد.

طی یک سال و نیم گذشته که بازار مسکن با رشد پی در پی قیمتی مواجه بود بیشترین میزان افزایش قیمت در مناطق نیمه شمالی پایتخت روی داد از همین رو به نظر می رسد در مسیر کاهش قیمت این مناطق پیشرو باشند

طی یک سال و نیم گذشته که بازار مسکن با رشد پی در پی قیمتی مواجه بود بیشترین میزان افزایش قیمت در مناطق نیمه شمالی پایتخت روی داد از همین رو به نظر می رسد در مسیر کاهش قیمت این مناطق پیشرو باشند. چنانکه طی یک ماه گذشته بیشترین میزان کاهش قیمت در منطقه یک تهران رخ داد. در واقع مناطقی که دارای حباب بزرگ قیمتی هستند بیشتر در معرض ریزش بوده و سرعت ریزش قیمت در آنها بالاتر است.

هفته‌های گذشته گفتیم که رکود بازار مسکن در مناطق شمالی پایتخت بیشتر از مناطق جنوبی است. گزارش ها حاکی از این است که تقاضای مصرفی در جنوب شهر تهران عمدتا برای واحدهای ۵ تا ۱۵ سال نسبت به اردیبهشت ماه اندکی افزایش یافته است. با اینکه بازار مسکن در سه منطقه پرتقاضا واقع در نیمه شمالی تهران شامل مناطق ۵، ۴ و ۲ با رکود مواجه شده، واسطه‌های ملکی در مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵ به عنوان کانون خرید و فروش در جنوب تهران از تحرک نسبی خبر می‌دهند.

کارشناسان و فعالان بازار مسکن در این میان به یک نکته مهم دیگر نیز اشاره می کنند. به گفته آنها، در مقطع کنونی متقاضیان مصرفی بازار مسکن به ویژه گروهی که به دنبال تبدیل به احسن ملک مسکونی خود هستند می توانند با جست و جو و یافتن آپارتمان های قیمت مناسب وارد بازار شوند و از این فرصت استفاده کنند.

طی یک ماه گذشته با وجود کاهش ۱.۸ درصدی قیمت مسکن در کل شهر تهران، مناطق مذکور با ثبات و حتی مقداری رشد قیمت مواجه شدند. نکته قابل توجه این است که دلال‌ها از بازار بیرون رفته‌اند و غالب خرید و فروش‌ها توسط متقاضیان مصرفی انجام می‌شود. از طرف دیگر مشاهدات میدانی نشان می‌دهد ساخت‌وساز به طور محسوسی نسبت به سه سال قبل کاهش یافته و به حدود یک سوم رسیده است.