شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دیپلماسی#وزیر خارجه#سیاست خارجی

مرد شماره یک دستگاه اطلاعات و دیپلماسی مصر و پرونده ایران


مرد شماره یک دستگاه اطلاعات و دیپلماسی مصر و پرونده ایران

رئیس اطلاعات مصر اخیرا نقش پررنگی در پرونده‌های سیاست خارجی مصر ایفا کرده است به گونه‌ای که در برخی موارد خود «سامح شکری« وزیر خارجه مصر هم از سفرهای خارجی وی غافلگیر می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، الاخبار لبنان در مطلبی با عنوان «دستگاه اطلاعات مصر برتر از وزارتخارجه» با اشاره به نقش موثر سرلشکر «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر در پرونده غزه و دیگر پرونده‌ها آورده است: نقش «عباس کامل» محدود به رئیس اطلاعات مصر نیست بلکه وی فردی است که نقش کلیدی پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد که وی پرونده سیاست خارجه مصر را پس از اینکه نقش این وزارتخانه و وزیر خارجه مصر کاهش یافته است، برعهد گرفته است و به نوعی برتر از وزارت خارجه مصر عمل می‌کند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر به دوست سرلشکرش «عباس کامل» به عنوان کلیدی برای بازگردانیدن مصر به جایگاهش می‌نگرد و عباس کامل حامل پیام‌های السیسی به رهبران دنیا شده است.

عباس کامل با حمایت السیسی دیپلماسی فعالی را در سفرهای خارجی از سودان گرفته تا لیبی، اراضی اشغالی، رام الله و غزه دنبال می‌کند.

سفرهای دوره‌ای رئیس اطلاعات مصر در هفته‌های اخیر با سفرهای متوالی به سودان و لیبی تا غزه و کرانه باختری و تل آویو نشان دهنده این است که وی جایگزین «سامح شکری» وزیر خارجه مصر شده است و پرونده سیاست خارجی مصر را به پیش می‌برد. اختیارات وزارت خارجه مصر به نفع دستگاه اطلاعات مصر تغییر پیدا کرده  و «کامل» اداره کننده پرونده است.

الاخبار می‌نویسد: صعود «عباس کامل» و سکانداری پرونده‌های مربوط به سیاست خارجی مصر جای تعجبی ندارد زیرا سرلشکر کامل به عنوان مدیر دفتر «عبدالفتاح السیسی» کار کرده و دوست نزدیک او محسوب می‌شود.

وی از سال 2015 از دریچه بحران سد النهضه وارد پرونده‌های روابط خارجی مصر شد؛ پرونده‌ای که پیچیده شد است و به مرور وارد دیگر پرونده‌ها شد و مورد توجه طرف‌های خارجی از جمله سودان شد و در روزهای آخر حکومت «عمرالبشیر» روابط قوی میان طرفین داشت. پس از روی کار آمدن شورای انتقالی نظامی در سودان هم با کمترین هزینه ممکن برای قاهره، روابط  راهبردی برقرار کرد.

سفرهای کوتاه اما ثمربخش

در سفرهای خارجی که فقط چند ساعت به طول می‌انجامد، عباس کامل به عنوان رئیس اطلاعات مصر، پیام السیسی را به مقامات کشورهایی که به آنها سفر می‌کند، ابلاغ و به دنبال آن به نزد السیسی باز می‌گردد و نتیجه سفرش را تشریح می‌کند. اوج تلاش‌های موفق او را در جریان جنگ یازده روز غزه می‌توان دید که به خوبی توانست نقش خود را ایفا کند و آتش بس را برقرار کند.

از نظر «عباس کامل» منافع و دشمنی دائمی وجود ندارد

فلسفه «عباس کامل» بر اساس منافع مشترک است خواه موقت یا گذرا. از نگاه او منافع دائمی و دشمن دائمی وجود ندارد.

پراگماتیسم (در نظر مکتب پراگماتیسم، افکار و عقاید همچون ابزارهایی هستند برای حل مسائل و مشکلات بشر؛ تا زمانی که اثر مفیدی دارند، صحیح و حقیقی‌اند و پس از آن غلط و خطا می‌شوند. به این ترتیب عقیده ای ممکن است مدتی به کار آید و موثر شود و از این رو فعلا حقیقی است؛ لیکن بعدا ممکن است نتایج رضایت بخش نداشته باشد و آن موقع، به نظریه‌ای باطل و خطا تبدیل می گردد.) شدیدی که رئیس اطلاعات مصر در بسیاری از پرونده‌ها در پیش می‌گیرد سبب می‌شود که در برخی موارد وارد اختلافات موقت با متحدان قاهره در موضوعات محوری شود.

به طور مثال در نگاه جانبدارانه مصر در کنار اروپا در بحران لیبی که امارات به شدت با آن مخالف بود به ویژه که مصر و امارات بیش از دو سال ائتلافی را در حمایت از «خلیفه حفتر» پیش بردند.

مرد شماره یک دستگاه اطلاعات و دیپلماسی مصر و پرونده ایران

«عباس کامل» فقط رئیس اطلاعات مصر نیست بلکه وزیر خارجه این کشور هم هست.

مهندسی روابط خارجی مصر که مدیر اطلاعات به طور گسترده بر روی آن کار می‌کند ، شامل شکل روابط با ایران و کشورهای آسیایی است که مدت ها از حلقه روابط مصر دور بوده‌اند.

این در هماهنگی قبل از سفر «هشام الدین حسین» وزیر خارجه مالزی به مصر رخ داد و نشست مجازی که السیسی با «حسین» برگزار کرد. این  در راستای توسعه روابط با کشورهای اسلامی و مقابله با حضور اخوان المسلمین در کشورهایی است که در آینده در آن متمرکز می‌شوند.  

در سیاست «عباس کامل»، پیگرد اخوان المسلمین در هر مکانی که باشند، اولویت دارد به ویژه پس از آشتی مصر با ترکیه و آرامش کنونی که به دنبال تثبت آن است به ویژه که شکاف در روابط میان ترکیه و مصر در بسیاری از پرونده کاهش یافته است از جمله در پرونده لیبی و سوریه.

سرلشکر «عباس کامل» در حال حاضر در راستای بهبود روابط مصر با کشورهای مغرب عربی از جمله الجزایر و تونس حرکت می‌کند به ویژه که طی سال‌های گذشته فضای حاکم میان مصر و این کشورها مساعد نبوده است.

این یعنی بهبود روابط با کشورهای مغرب عربی در اولویت سیاست خارجی مصر است هرچند که به دلایل متعددی به کندی انجام می‌شود.

مهندسی روابط خارجی مصر راهبردی یا  زاییده افکار «عباس کامل»؟

به طور قطع این مهندسی یک شبه حاصل نشده است و قطعا زاییده افکار شخصی عباس کامل هم نیست بلکه در پشت آن تحولات ریشه‌ای و تحلیل‌ها و برآورده و نگاه راهبردی بر برخورد با متغیرات نهفته است. این بر اساس دیدگاه صاحب نظرانی است که دایره آنها روز به روز توسعه می‌یابد و روزانه به افکار آنها گوش فرا داشته می‌شود.

الاخبار نوشت: «عباس کامل» فقط رئیس اطلاعات مصر نیست وزیر خارجه هم هست. وی در همه نشست‌های ریاستی خواه وزیر خارجه حاضر باشد یا خیر، حضور دارد.

درست است که او اظهار نظری نمی‌کند یا از جانب او حرفی زده نمی‌شود؛ اما سازوکار تعامل با دیگر مسئولان رسمی کاملا متفاوت است و در برخی سفرهای خارجی که «عباس کامل» بدون هماهنگی با وزیر خارجه مصر انجام می‌دهد، حتی «سامح شکری» هم غافلگیر می‌شود.

این میزان حضور یک رئیس اطلاعات درمناسبت‌ها بی‌سابقه است

در طول حکومت «حسنی مبارک» رئیس جمهور اسبق مصر و پس از آن رئیس اطلاعاتی با این نقش بارز وجود نداشته است حتی مردی قوی یعنی «عمر سلیمان» آینقدر حضور در مناسبات نداشت.

سفرهای خارجی «عباس کامل» و شرکت در جشن‌های مسئولان دیگر کشورها با بُعد محرمانه کار اطلاعاتی او مناسبتی ندارد.

«عباس کامل» در حال حاضر بسیار مورد اعتماد است و این به علت توان او در اداره پرونده‌ها  و حل بدون مشکل آنهاست.

وی موفقیت های بسیاری در برخی پرونده‌ها داشته که از جمله فلسطین، لیبی، سد النهضه و روابط با آمریکا است.

پاشنه آشیل «عباس کامل» در سیاست داخلی مصر

الاخبار در پایان می‌نویسد: با وجود اعتماد کامل السیسی به «عباس کامل» و چشم پوشی از اشتباهاتی که از دوستش سرزده است اما رئیس اطلاعات مصر که به عنوان محدود کننده آزادی به ویژه بحث مربوط به آزادی رسانه و بیان و سیاسی در داخل مصر نامش مطرح است، به دنبال بهبود وجهه داخلی خود است.

«عباس کامل» که درگیر سیاست داخلی مصر است همواره به مخالفان وعده اقداماتی به نفع بازداشت شدگان سیاسی می‌دهد؛ اما این تحرکات به کندی انجام می‌شود و این به دلایلی است که برخی آنها مربوط به تمایل وی برای نگه داشتن برخی امور در چانه زنی است و برخی دیگر اینکه به رسانه‌ها بفهماند که بر اطلاعات کنترل کامل دارد و هرگز قصد عقب نشینی از آنچه طی دوره گذشته محقق کرده است را ندارد.

انتهای پیام/