شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان

خبرهای خوش از افغانستان به گوش می‌رسد+جزییات

خبرگزاری افق افغانستان نوشت: یک گروه ۱۳۰ نفری از اعضای طالبان در ولایت هرات از جنگ دست کشیده و به روند صلح پیوسته‌اند.

خبرهای خوش از افغانستان به گوش می‌رسد+جزییات

به گزارش منیبان، این رسانه افغانستانی نوشت: دفتر والی هرات امروز - پنجشنبه - در گزارشی اعلام کرد: حاجی مردان فرمانده این گروه گفته که به همراه افرادش آماده‌اند تا مانند یک سرباز در تامین امنیت سهم بگیرند.

عبدالصبور قانع والی هرات گفته‌ که جنگ طالبان جایز نیست و این گروه توانایی مقابله با نیروهای امنیتی را ندارند.

بر اساس گزارش دفتر والی هرات، اعضای تسلیم‌شده طالبان، مقدار قابل توجهی اسلحه و مهمات سبک و سنگین را به ریاست امنیت ملی تحویل دادند.

این شمار از اعضای طالبان در حالی تسلیم شده‌اند که به تازگی حملات این گروه به شدت افزایش یافته و ده‌ها ولسوالی سقوط کرده‌ است.

با سقوط ولسوالی‌ها، مردم در برخی ولایات علیه طالبان بسیج شده‌اند.

خبرگزاری افق در عین حال به نقل از منابع محلی نوشت ۴ ولسوالی در ولایت‌های بغلان، فاریاب و ارزگان به دست گروه طالبان افتاده است.

محمد رسول فاریابی عضو مجلس نمایندگان به خبرگزاری افق می‌گوید که ولسوالی بلچراغ این ولایت به دلیل نرسیدن امکانات و تجهیزات برای نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی تخلیه شده است.

نماینده مردم فاریاب در مجلس گفت که این ولسوالی از یک هفته به‌این‌سو در محاصره جنگجویان طالبان قرار داشت و نیروهای امنیتی تا آخرین گلوله در برابر اعضای طالبان جنگیدند، اما به دلیل نرسیدن تجهیزات و نیروهای کمکی این ولسوالی تخلیه شده است.

فاریابی افزود که تاکنون حدود ۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی به شهر میمنه منتقل شده‌اند. به گفته او، در این میان ۶۰ تن از نیروهای امنیتی ناپدید شده‌اند و مشخص نیست این تعداد کشته و زخمی و یا به دست طالبان اسیر شده‌اند.

این در حالی است که ولسوالی گرزیوان این ولایت نیز شب گذشته به دست جنگجویان طالبان افتاده است.

از سوی دیگر، سمیع الدین ناظر عضو شورای ولایتی بغلان  گفت که ولسوالی‌ تاله و برفک و ولسوالی خنجان این ولایت نیز به دست طالبان افتاده است.

این عضو شورای ولایتی افزود که شب گذشته ولسوالی‌های تاله و برفک و خنجان پس از مدتی محاصره و نرسیدن نیروهای کمکی به دست اعضای طالبان سقوط کرده‌است.

ناظر گفت که به جز شهر پلخمری مرکز این ولایت بیشتر ولسوالی‌های بغلان به تصرف طالبان درآمده و یا خطر سقوط آن وجود دارد.

در همین حال، بسم الله جان‌محمد نماینده مردم ارزگان در مجلس نمایندگان تصریح کرد که ولسوالی چنارتوی این ولایت به دست طالبان افتاده است. به گفته این عضو مجلس چند ولسوالی‌ ارزگان به دلیل بی‌توجهی مسوولان محلی ونرسیدن کمک و تجهیزات به این نیروها در خطر سقوط قرار دارند.

گروه طالبان اما ادعا کرده‌اند که اعضای این گروه مراکز این ۴ ولسوالی را تصرف کرده و در جریان تصرف این ولسوالی‌ها تمام تجهیزات و امکانات آن‌ها به دست جنگجویان این گروه افتاده است.

این در حالی‌ است که در نتیجه تشدید حملات جنگجویان طالبان ده‌ها ولسوالی سقوط کرده‌ا ست که از این میان نیروهای دولتی توانسته‌اند چند ولسوالی را دوباره تصرف کنند.

همزمان با سقوط پی‌درپی ولسوالی‌ها، صدها تن از شماری از ولایات در حمایت از نیروهای امنیتی در برابر طالبان بسیج شده‌اند.