شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#ایالات متحده#افغانستان#بایدن

همزمان با خروج نظامیان آمریکا؛

طرح ویژه بایدن برای خروج گروهی از اتباع افغانستان

 طرح ویژه بایدن برای خروج گروهی از اتباع افغانستان

دولت ایالات متحده در حال تدارک دیدن مقدمات خروج هزاران تبعه افغانستان است که برای ایالت متحده کار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مقامات ایالات متحده روز پنج شنبه اعلام کردند که همزمان با به پایان رسیدن فرآیند خروج نیروهای نظامی این کشور از خاک افغانستان طی ماههای آینده، دولت بایدن در حال تهیه و تدارک مقدمات خروج هزاران تن از اتباع افغانستان است که برای این کشور کار و فعالیت کرده‌اند.

در همین راستا، جو بایدن در هنگام ترک یک کنفرانس خبری در کاخ سفید در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مدعی شد که «آنهایی که به ما کمک کرده‌اند، رها نخواهند شد».

بایدن که قرار است روز جمعه با «اشرف غنی» همتای افغانستانی خود و همچنین «عبدالله عبدالله» رئیس شورای ملی افغانستان در کاخ سفید و در میانه افزایش نگرانی‌ها از پیشروی طالبان در شمال افغانستان دیدار کند، گفت: «از آنها (مترجمان) درست مانند هرکس دیگری که جانش را برای کمک ما به خطر انداخت، در اینجا استقبال خواهد شد».

به گفته «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که بایدن ماه سپتامبر سال جاری را به عنوان مهلت نهایی خروج کامل نظامیان آمریکا و نیروهای ناتو از افغانستان تعیین کرده و این عملیات خروج «در حال انجام» است.

کربی همچنین در کنفرانس خبری وزارت دفاع به خبرنگاران گفت که ارتش ایالات متحده «مدتی است» که بر روی طرح‌هایی برای حمل و نقل هوایی شمار قابل توجهی از مفسران و مترجمان افغانستان و خانواده‌های آنان از افغانستان به ایالات متحده کار می‌کند. وی بدون اشاره به شمار مهاجرانی که قرار است از افغانستان خارج شوند، افزود که «ما همچنان در مراحل برنامه ریزی برای یک تلاش میانجی گری جهت ارائه حمل و نقل هوایی، اسکان، مراقبتهای پزشکی و تأمین مواد غذایی مهاجران افغان و خانواده‌های آنان هستیم».

گفتنی است، درخواست‌ها در کنگره برای اقدامی از جمله طرح بالقوه برای مستقر کردن افغان‌ها در گوآم هستند؛ یک جزیره ایالات متحده در اقیانوس آرام که پس از جنگ ویتنام بطور موقت برای اسکان پناهجویان از آن استفاده شد.

شایان ذکر است که حدود ۱۸ هزار افغانی که در دوران جنگ به عنوان مترجمان شفاهی، راننده و کارمند دفتری برای دولت ایالات متحده فعالیت کرده‌اند، برای دریافت روادید ویژه جهت ورود به خاک ایالات متحده درخواست کرده‌اند.

با افزودن شمار اعضای خانواده‌های این افراد شمار کل افرادی که درصدد خروج از افغانستان هستند، به ۷۰ هزار نفر می‌رسد.