شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#معاون اول#ایران#تهران
فرهاد رهبر کیست؟  آیا او معاون اول رئیسی می‌شود

فرهاد رهبر کیست؟ آیا او معاون اول رئیسی می‌شود

فرهاد رهبر اول مرداد ماه 1338 در سمنان چشم به جهان گشود، پس از گذراندن مقاطع درسی ابتدایی و متوسطه، از سال 1356 به تهران آمد. وی مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، دارای دکترای اقتصاد نظری از این دانشگاه و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی ایران است.

اعتمادآنلاین| در میانه جدال سیاست بازان؛ سیدابراهیم رئیسی به دنبال حل مشکلات مردم است نه این را و آن را جای آن و این نشاندن بسیاری معتقدند شخصیت و پیشینه‌ی رئیسی با آن چه تلاش می‌شود از او ساخته و تحویل جامعه داده شود بسیار متفاوت است حتی برخی می‌گویند؛ کابینه‌ی نهایی دولت سیزدهم بعضی از نزدیکترین‌ها به او را شگفت زده خواهد کرد. در همه‌ی ادوار، یک چهره؛ همه کاره و تاثیرگذارترین فرد در دولت‌ها بوده است.

 

به گزارش آفتاب یزده واعظی در دولت حسن روحانی، اسفندیار رحیم مشائی در دولت محمود احمدی‌نژاد، عارف در دولت سیدمحمد خاتمی و اسحاق جهانگیری در دولت هاشمی رفسنجانی. این یک سنت و قانون نانوشته است حال باید دید مرد اول، نزدیک‌ترین چهره و دست راست رئیس جمهوری هشتم کیست؛ فرهاد رهبر یا...؟!


کوتاه و مختصر این که؛ فرهاد رهبر اول مرداد ماه 1338 در سمنان چشم به جهان گشود، پس از گذراندن مقاطع درسی ابتدایی و متوسطه، از سال 1356 به تهران آمد. وی مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، دارای دکترای اقتصاد نظری از این دانشگاه و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی ایران است‎. ‎

 

وی پیش از آن، رئیس دانشگاه تهران و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت احمدی‌نژاد و معاون اقتصادی وزارت اطلاعات در دولت سید محمد خاتمی بوده است‎. ‎ فرهاد رهبر دارای مدرک دکترای اقتصاد نظری از دانشگاه تهران و پدید آورنده رساله دکتری با موضوع «نحوه مصرف درآمدهای نفتی» است و اصلی‌ترین زمینه تدریس این استاد دانشگاه تهران، در زمینه اقتصاد خرد است‎. ‎از نظر اجرایی نیز از سال 68 تاکنون در همه دولت‌ها سمت داشته که به این شرح است:


*دولت اکبر هاشمی رفسنجانی: مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری
*دولت محمد خاتمی: معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات
*دولت محمود احمدی‌نژاد: ابتدا ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده گرفت و سپس حدود شش سال ریاست دانشگاه تهران شد.
*دولت حسن روحانی: عضو و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور... او همچنین ریاست دانشگاه آزاد را به مدت هفت ماه در سال 96 به عهده داشته است.

 


در خصوص ارتباط «فرهادرهبر» و «ابراهیم رئیسی» چند همکاری دیده می‌شود.

 

رهبر مشاور اقتصادی ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی بوده است. با این که فرهاد رهبر در سال 96 عضو هیئت نظارت بر انتخابات بود اما همراه رئیسی برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور رفت. این همراهی او مشکل قانونی داشت و به همین خاطر نیز مورد انتقاد قرار است. اما گفته شد که پیش از رفتن به وزارت کشور از عضویت در هیئت نظارت استعفا داده.

 

او در انتخابات امسال نیز در ستاد ابراهیم رئیسی حضور داشت. امسال نیز عضو هیئت نظارت بر انتخابات بود اما در روز 12 خرداد خبر آمد که فرهاد رهبر از سمت رئیس هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، میاندوره‌ای مجلس و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در استان تهران و شهرستان تهران استعفا داده است.

 

این همکاری‌ها و همراهی‌های فرهاد رهبر با ابراهیم رئیسی از جایگاه احتمالی او در کابینه دولت سیزدهم خبر می‌دهد. اما چه سمتی در کابینه دولت رئیسی می‌گیرد؟ فرهاد رهبر به واسطه تحصیلات اقتصادی که دارد در بین وزرا احتمالا به عنوان وزیر اقتصادی و امور دارایی انتخاب شود. از او برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز نام برده است.


بنابراین براساس برخی گمانه‌زنی‌ها می‌توان جایگاه فرهاد رهبر را در دولت رئیسی اینطور تشریح کرد:


وزارت: در بین وزرا به جهت داشتن دکتری اقتصاد می‌تواند در جایگاه وزیر اقتصاد و وزیر صمت باشد. همچنین از جهت این که ریاست دو دانشگاه تهران و آزاد را در کارنامه دارد، انتخاب شدن او به عنوان وزیر علوم نیز احتمال کمی به نظر نمی‌رسد.


معاون اول رئیس‌جمهور: اما شاید جایگاه فرهاد رهبر در کابینه ابراهیم رئیسی متاثر از ارتباط نزدیک آن‌ها با یکدیگر باشد، یعنی سمت معاون اولی رئیس‌جمهور. او در دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی از سمت خود به عنوان هیئت نظارت بر انتخابات استعفا داده و در کنار رئیسی ایستاده، در آستان قدس هم مشاور اقتصادی او بوده است. همچنین پیگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی از این است که فرهاد رهبر از چند ماه مانده به انتخابات، برنامه‌های اقتصادی ابراهیم رئیسی را آماده کرده و در چینش کابینه اقتصادی رئیسی نقش محوری دارد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که ابراهیم رئیسی از فرهاد رهبر به عنوان معاون اول خود برای دولتش استفاده کند. انتخاب او به عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز از دیگر احتمالات جایگاه فرهاد رهبر در کابینه ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم است. »


بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنویم؟!


فارغ از جایگاه چهره‌ها و آدم‌های دور و نزدیک به آقای رئیسی، چنین به نظر می‌رسد، شکاف عمیقی بین سیاست بازی‌ها و افکار آقای رئیسی به وجود آمده، او می‌کوشد چهره‌هایی برای برون رفت جامعه از مشکلات عدیده پیدا کند اما سیاست بازها می‌کوشند به اصطلاح «سرشان بی‌کلاه نماند» و این یعنی به طور طبیعی «آب» این عده با رئیس جمهور منتخب به یک جوی نخواهد رفت.


در کنار خبرهایی که با فاصله از حلقه‌ی اول اطرافیان رئیسی به گوش می‌رسد، گمانه زنی‌ها بیداد می‌کند اما از آقای رئیسی و دوستان وی چنین به نظر می‌رسد که خواهان کار بی‌منت و بی‌حاشیه هستند و این یعنی آن‌هایی که معتقدند کابینه‌ی اعلام شده در نقطه‌ی پایانی و آغازین شروع به کار دولت سیزدهم به طرز خارق العاده‌ای بسیاری را شگفت زده خواهد کرد. در این میان اما بدون توجه به جبهه و جناح فرهاد رهبر و پیشینه‌ی او در دولت‌های مختلف، جای خرسندی و امیدواری است که قوی‌ترین و تاثیرگذارترین و نزدیک‌ترین چهره به آقای رئیسی، از دانشگاه می‌آید با کوله باری از تجربیات علمی، تجربی و اجرایی.


علی نیکزاد و آینده‌ی سیاسی او در دولت رئیسی


برخی همچنان معتقدند علی نیکزاد در دولت سیزدهم قطعا جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت از معاون اولی گرفته تا وزارتخانه و حوزه‌ی ریاست جمهوری و اما با توجه به توصیه‌ی صریح رهبر فرزانه انقلاب، اهتمام رئیسی به‌عدم یارگیری از مجلس و شاید حضور مفیدتر نیکزاد در مجلس؛ عملاً نام علی نیکزاد در بین دولتمردان ثبت نشود اما انتخاب او به عنوان رئیس ستاد رئیسی انتظار‌هایی به وجود آورده که بعید به نظر می‌رسد ماندگاری نیکزاد در مجلس یازدهم به طول انجامد. گره این معماها تا یکی - دو هفته‌ی دیگر بازخواهد شد اما امیدواریم رئیسی در این روزهای سخت، توان بیرون آمدنِ از چنبره‌ی مدعیان و «طلبکارها» را داشته باشد!