شهر خبر

تایید اظهارات پدرخوانده مافیای ترکیه از سوی معاون وزیر خارجه سوریه


تایید اظهارات پدرخوانده مافیای ترکیه از سوی معاون وزیر خارجه سوریه

معاون وزیر خارجه سوریه اظهارات پدرخوانده مافیای ترکیه درباره قاچاق سلاح به سوریه برای کمک به گروه تروریستی جبهه النصره را تایید کرده و گفت: بیش از ۱۰۰ سند محرمانه در این خصوص به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده‌ایم.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بشار جعفری معاون وزیر خارجه سوریه در گفتگو با دویچه وله ترکی درباره ادعاهای سدات پکر، پدرخوانده مافیای ترکیه که گفته بود، مقامات امنیتی ترکیه در سال 2014 در قالب کمکهای انساندوستانه به ترکمانهای سوریه، اقدام به قاچاق سلاح به سوریه و کمک تسلیحاتی به جبهه النصره می کردند، گفت: ما سالها پیش اسناد این کمکها را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده بودیم.

وی افزود:  ما بیش از 108 سند محرمانه از سو استفاده دولت اردوغان از وضعیت سوریه و کمک تسلیحاتی به تروریستهای النصره را به شورای امنیت سازمان ملل، دبیرخانه عمومی و کمیته های فرعی مبارزه با تروریسم سازمان ملل ارائه داده ایم. همه اظهارات مطرح شده از سوی سدات پکر درباره قاچاق سلاح به سوریه را تایید می کنم. 

معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه همچنان که سدات پکر گفت، دولت ترکیه-همچنین برخی اعضای خانواده اردوغان- در سرقت منابع نفت و گاز و معادن و غلات سوریه نقش داشته اند، اظهار داشت: ما در سال های 2015-2016 شاهد به سرقت رفتن منابع نفت و گازمان از سوی گروههای مختلف از جمله داعش و بلال اردوغان، فرزند اردوغان بودیم. چنین ادعاهایی در گذشته از سوی روسیه نیز تایید شده است.

جعفری درباره حملات صورت گرفته با گاز سارین در برخی مناطق سوریه نیز گفت: در سال 2013 از لیبی 2 لیتر گاز سارین به استانبول آمده و توسط یکی از نیروهای سازمان اطلاعات ترکیه(میت) که اصلیتی سوری دارد از طریق استانبول به غازی عنتاپ و از آنجا به مرزهای سوریه منتقل شد که با مشایعت عناصر میت صورت می گرفت. این گازها به دست عناصر النصره رسید که در حلب موجب کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان غیر نظامی در حلب شد. البته که هدف از این عملیات، متهم کردن دولت سوریه به استفاده از مواد شیمیایی در جنگ بود.

معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه ترکیه در شمال سوریه سیاست "تُرک سازی" منطقه را دنبال می کند، اظهار داشت: ترکیه در مناطق شمالی و شمال غربی سوریه که خاک کشورمان را اشغال کرده، به سیاست ترک سازی غیر قابل قبول روی ‌آورده است. در آن منطقه، لیره ترکیه است، به جای پرچم سوریه پرچم ترکیه است، مدارس، خیابانها و میادین تغییر کرده اند و صنایع نساجی و مواد آن را سرقت کرده و به ترکیه برده اند که این موارد غیر قابل تحمل است.

سدات پکر پدر خوانده مافیای ترکیه که به امارات فرار کرده است، طی بیش از 10 فایل ویدئویی که منتشر کرده به ابعاد فسار در بین دولتمردان ترکیه پرداخته که یکی از آنها اقدامات ترکیه درباره سوریه، لیبی و جمهوری آذربایجان بوده است. این ویدئوها بیش از 100 میلیون بار در ترکیه دیده شده است.

 

انتهای پیام/