شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#افغانستان

اسماعیل‌خان: سیاسیون از دولت افغانستان ناامید شده‌اند


اسماعیل‌خان: سیاسیون از دولت افغانستان ناامید شده‌اند

فرمانده سابق جهادی در غرب افغانستان گفت که برای بهبود وضعیت کنونی باید بین دولت و سیاسیون اجماع سیاسی ایجاد شود، اما سیاسیون از دولت ناامید شده‌اند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «محمد اسماعیل‌خان» فرمانده سابق جهادی در غرب افغانستان گفت که با توجه به وضعیت وخیم امنیتی این کشور باید بین دولت مرکزی و سیاسیون اجماع سیاسی شکل بگیرد، اما با توجه به عدم تشکیل «شورای عالی دولت» سیاسیون از دولت ناامید شده‌اند.

وی افزود که اختلاف‌ها پیرامون میزان صلاحیت شورای عالی دولت باعث شده که سیاسیون راه خود را از دولت جدا کنند.

به گزارش «طلوع نیوز»، اسماعیل‌خان تصریح کرد: باید بگویم که اجماع به وجود نمی‌آید، زیرا سیاسیون باور ندارند تصمیماتی که در اجماع صورت گیرد توسط رئیس دولت عملی شود.

از سوی دیگر «احسان نیرو» سخنگوی مارشال «عبدالرشید دوستم» نیز گفت که دولت تنها در ظاهر از ارزش‌های جمهوریت و مشارکت ملی سخن می‌گوید اما در حقیقت به مشارکت ملی بی‌باور است.

وی با متهم کردن رئیس جمهور افغانستان به انحصارگرایی گفت: رئیس جمهور افغانستان درحالی به آمریکا سفر می‌کند که با جمهوریت سه نفره هیچگاه به دیدگاه و خواست اقوام در افغانستان تمکین نمی‌کند.

پیش از این نیز «صلاح‌الدین ربانی» رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفته بود که نظام با مشکل مشروعیت روبه‌رو است و بر ضرورت ایجاد «اجماع ملی واقعی» تاکید کرده بود.

وی با اظهار اینکه اشرف غنی باید شیوه کار خود را تغییر دهد، تصریح کرد: با دید قومی، انحصارگرایی و برتری‌طلبی نمی‌شود افغانستان را اداره کرد.

ربانی درباره ایجاد شورای عالی دولت نیز گفته بود که این شورا باید یک نهاد تصمیم‌گیرنده و باصلاحیت باشد، در ترکیب آن باید از احزاب مقتدر و جریان‌های تاثیرگذار با تعداد محدود حضور داشته باشند و ترکیب جنسیتی و قومی نیز در آن رعایت شود.

انتهای پیام/.