شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لیبی#ترکیه#وزیر خارجه#برلین

چاووش اوغلو: به حمایت از صلح و امنیت لیبی ادامه خواهیم داد


چاووش اوغلو: به حمایت از صلح و امنیت لیبی ادامه خواهیم داد

وزیر خارجه ترکیه پس از برگزاری نشست برلین درباره لیبی عنوان کرد: به حمایت از صلح، امنیت، ثبات و حاکمیت لیبی ادامه خواهیم داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دومین کنفرانس برلین با محور لیبی تحت نظارت سازمان ملل، آلمان و با حضور بازیگران بین‌المللی از جمله ترکیه به پایان رسید. در این کنفرانس ثبات و امنیت در لیبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود درباره دومین کنفرانس برلین با محور لیبی نوشت: به حمایت از صلح، امنیت، ثبات و حاکمیت لیبی ادامه خواهیم داد.

چاووش‌اوغلو در این پیام از حضور خود در دومین کنفرانس برلین با محور لیبی تحت نظارت سازمان ملل و آلمان که در برلین، پایتخت آلمان برگزار شد، خبر داد.

در این کنفرانس که برای اولین بار در تاریخ 19 ژانویه 2020 برگزار شده بود، محمد المنفی رئیس شورای ریاستی، عبدالحمید دبیبه نخست‌وزیر لیبی، مولود چاووش‌ اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و وزرای خارجه سایر کشورهای مرتبط با لیبی حضور پیدا کردند.

در بیانیه پایانی این کنفرانس تاکید شد: انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در 24 دسامبر باید طبق نقشه‌راهی که در مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی در نوامبر 2020 در تونس ترسیم شد، برگزار شده و نتایج آن باید توسط تمام طرف‌ها پذیرفته شود. مقررات قانونی لازم باید اجرا شود.

شرکت‌کنندگان، رسیدگی به علل اصلی درگیری‌ها در لیبی و انجام تلاش بیشتری برای پایان دادن به این درگیری‌ها را الزامی دانسته و تاکید کردند که تمام مزدوران و نیروهای خارجی باید بدون تاخیر از لیبی خارج شوند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: بخش امنیت باید اصلاح شود و کاملاً به یک مرجع متحد، مدنی و قابل نظارت تابع باشد. باید از توزیع عادلانه منابع در سراسر کشور اطمینان حاصل شود. باید به موارد نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی رسیدگی شود و یک روند انتقالی جامع، فراگیر و مبتنی بر حقوق آغاز شود. گفت‌وگوی فراگیر در داخل لیبی باید ادامه یابد.

شرکت‌کنندگان در این بیانیه بار دیگر یادآوری کردند که به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی لیبی و روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل به‌طور مستحکم پایبند هستند.

در این بیانیه همچنین دعوت شد تا تمام طرف‌ها در لیبی توافق آتش‌بس که در 23 اکتبر 2020 در ژنو امضا شد را بدون تاخیر بیشتر به‌طور کامل اجرا کنند و تمام اعضای سازمان ملل نیز برای اجرای کامل این توافق احترام قائل باشند و از آن حمایت کنند.

 

انتهای پیام/