به گزارش خبرنگار برنا، علاوه بر بیماران زمینه‌ای، سالمندان و... گروهی از مشاغل نیز در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گرفتند که کارگران شهرداری یک نمونه از این مشاغل بود اما بحث واکسیناسیون هنرمندان و در اولویت قرار گرفتن آن‌ها هر بار که مطرح شد با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی روبرو بود که همواره این موضوع را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

در گفت‌وگو با چند سینماگر بحث در اولویت قرار گرفتن هنرمندان در واکسیناسیون سراسری کرونا را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مرتضی شایسته: باید با واکسیناسیون سینماگران جلوی اتفاقات تلخ سال گذشته را بگیریم

مرتضی شایسته تهیه‌کننده سینما، سخنگوی شورای صنفی نمایش و عضو هیئت مدیره خانه سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: احتمالاً من و همه کسانی که در تولید و پخش فیلم نقش داریم با واکسیناسیون هنرمندان و قرار گرفتن آن‌ها در اولویت موافق هستیم. قرار گرفتن هنرمندان در اولویت دریافت واکسن به این دلیل نیست که آن‌ها هنرمند هستند بلکه سینماگران کار می‌کنند و با توجه به شرایط کاری که این حرفه دارد جانشان در خطر است.

شایسته خاطرنشان کرد: همچنان فیلم‌های سینمایی، سریال‌های شبکه نمایش خانگی و سریال‌های تلویزیون ساخته می‌شوند و جان سینماگران و همه کسانی که در این پروژه‌ها حضور دارند در خطر است. بازیگران حتی زمانی که مشغول کار نیستند مراودات بسیاری با مردم دارند و در اکران فیلم‌هایشان و... شرایطی به وجود می‌آید که در مراوده با مردم خطر بسیاری آن‌ها را تهدید می‌کند و می‌توان با در اولویت قرار دادن سینماگران جلوی این خطرها را گرفت.

او افزود: طی یک سال اخیر متأسفانه همانطور که شاهد بودیم برخی هنرمندان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا سر صحنه فیلمبرداری‌ها جان خود را از دست دادند که اتفاقی تلخ و دردناک است و باید یک جا جلوی این اتفاقات را گرفت.

این تهیه‌کننده در پایان تصریح کرد: در اولویت قرار گرفتن سینماگران برای واکسیناسیون به هیچ‌وجه به وجهه اجتماعی آن‌ها آسیب نمی‌زند و اصلاً بحث برتری آن‌ها نسبت به مردم مطرح نیست. استدلالی منطقی برای اولویت‌بندی هنرمندان در واکسیناسیون مطرح است و شاغلان هر حرفه‌ای که چنین خطراتی دارد باید در اولویت قرار بگیرند و از آن‌جا که لازم است فیلم‌ها و سریال‌ها در این شرایط ساخته شوند باید افرادی که کار می‌کنند واکسینه شوند.

عبدالله علیخانی: تولید فیلم یک کار جمعی است و سینماگران در شرایط حاضر جانشان در خطر است / سینماگران می‌توانند در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما و مدیر سینما عصر جدید در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: به شخصه منتظر هستم که هر چه زودتر نوبت به واکسن زدن من شود. من مبتلا به بیماری قند هستم و مشکل ریه دارم و ابتلا به کرونا برایم بسیار خطرناک است.

علیخانی خاطرنشان کرد: خانه سینما می‌تواند با برنامه‌ریزی درست و حساب شده گروه‌های حساس و کسانی که مشغول کار هستند را شناسایی کرده و در رایزنی با نهادهای مربوطه واکسیناسیون آن‌ها را آغاز کند. سینماها که باز می‌شوند کارمندان سالن‌های سینما در مراوده با مردم قرار می‌گیرند و خطر بزرگی آن‌ها را تهدید می‌کند. اگر خانه سینما در راستای واکسیناسیون هنرمندان قدم بردارد قطعاً کار بزرگی انجام داده و بانی خیر شده است.

او افزود: کار در سینما بازنشستگی ندارد و خیلی‌ از سینماگرانی که امروز سر کار می‌روند و در فیلمبرداری‌ها حضور دارند اگر کارمند بودند بازنشسته شده بودند. کار کردن جان این افراد را به خطر می‌اندازد و خیلی از سینماگران بیماری‌های صعب‌العلاجی دارند که با کرونا حالشان بدتر می‌شود. بهتر است تمهیدی اندیشیده شود و برای حفظ سلامتی و جان هنرمندانی که مشغول کار هستند در اولویت واکسن قرار بگیرند.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش گفت: کسانی که در سینماها کار می‌کنند مدام با مردم در ارتباط هستند یا افرادی که در پروژه‌های سینمایی حضور دارند در بسیاری مواقع در یک لوکیشن کوچک سرپوشیده همراه با تعداد زیادی از همکاران کار می‌کنند که حتی برخی افراد که مقابل دوربین هستند ماسک به صورت ندارند. این شغل واقعاً در شرایط حاضر خطرناک است و کارکنانش می‌توانند در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مستانه» تأکید کرد: زمانی که گفته شد پزشکان و اعضای کادر درمان در اولویت هستند کسی اعتراض نکرد چرا که تصمیمی کاملاً و منطقی بود، پس از آن مشاغلی چون کارگران شهرداری، راننده‌ اتوبوس‌های شهری و... در اولویت قرار گرفتند که کاملاً منطقی بود چرا که این افراد نیز در مراوده با مردم هستند و با واکسن نزدن جانشان در خطر است. سینماگران نیز چنین شرایطی دارند و کارشان یک کار جمعی است پس آن‌ها هم می‌توانند در اولویت قرار بگیرند. متأسفانه هر بار که چنین موضوعی مطرح می‌شود بحث به حاشیه می‌رود اما این بحث‌ها را باید کنار بگذاریم و این کار را بسیار مهم و جدی را به انجام برسانیم.

محمدعلی نجفی: با اولویت قرار گرفتن سینماگران برای واکسیناسیون مخالفم / این اظهارات هنرمندان را از مردم جدا می‌کند

محمدعلی نجفی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: من با هیچ اولویت‌بندی در مورد واکسیناسیون هنرمندان موافق نیستم، نباید هنرمندان را تافته جدا بافته بدانیم و چنین رویکرد و اصراری را که سینماگران در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند درست نمی‌دانم.

نجفی خاطرنشان کرد: برخی افراد به دلیل ضرورت کارشان باید در یک تجمع قرار بگیرند. کار در سینما هم یک کار جمعی است و همه افراد به خصوص بازیگران که در مقابل دوربین ماسکی به صورت ندارند در خطر ابتلای به کرونا هستند. همانطور که برای همه شغل‌های اینچنین پر خطر فکری می‌شود برای این مورد نیز در جهت حفظ سلامت و جان سینماگران باید فکری داشته باشیم.

او افزود: به طور قطع مهم‌ترین تمهید برای این وضعیت واکسیناسیون است. خانه سینما که قطعاً توان خرید واکسن ندارد و دخالتی هم نمی‌تواند در واکسیناسیون داشته باشد اما ما در خانه سینما سعی داشتیم برای این مورد مذاکرات لازم را داشته باشیم و آنطور که طبق آنچه که مشخص شده هنرمندان نیز بتوانند واکسن بزنند. در حال حاضر که افراد مسن واکسن می‌زنند من که خودم فردی 76 ساله هستم هنوز واکسن نزده‌ام.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «سربداران» در پایان اظهاراتش تأکید کرد: بحث در اولویت قرار گرفتن هنرمندان سینما یک بحث اشتباه و نادرست است که هنرمندان را از مردم جدا می‌کند. زمانی که گفته شد مأموران شهرداری به دلیل حضورشان در شهر و در ارتباط بودن با مردم باید در اولویت واکسن زدن قرار بگیرند کسی اعتراض نکرد چرا که حرفی منطقی و درست بود. به نظر من این تصمیم باید برای همه مشاغل جمعی که کارکنانش در خطر بیشتری برای ابتلا به کرونا قرار دارند گرفته شود و آن دسته از سینماگران که مشغول کار هستند هم می‌توانند در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند اما همانطور که پیش‌تر گفتم با اولویت دادن به سینماگران به طور کل مخالف هستم.