به گزارش برنا؛  ساماندهی و حمایت از کودکان کار همیشه جزء یکی از دغدغه های دستگاه ها و نهاد های مرتبط با حوزه آسیب های اجتماعی بوده است. با توجه به اینکه کودکان کار در سراسر کشور به طور گسترده وجود دارند، حمایت و مدیریت آن ها همیشه دچار مشکلاتی بوده است چرا که طرح های اجرایی هیچ کدام هویت این کودکان را شناسایی نمی کرده است. سازمان بهزیستی به عنوان نهادی که جز یکی از متولیان اصلی حوزه شناسایی و حمایت از آسیب است برای این اقدام دست به امری جدید زده است که از طریق اسکن عنبیه چشم کودکان بتواند هویت آن ها را به درستی شناسایی و ثبت کند.

هدف از این اقدام تنها کودکان نیستند بلکه خانواده های آن ها نیز در اولویت هستند، چراکه آسیبی که ایجاد شده متوجه خانواده آنهاست.

لزوم همکاری دستگاه های اجرایی برای اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان

محمود علی‌گو رئیس اورژانس اجتماعی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: آیین نامه ماده 6 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شده و به هیئت وزیران نیز ابلاغ شده است.

او گفت: دستگاه های مورد نظر باید در اجرا آن همکاری های لازم را با سازمان بهزیستی داشته باشند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد:  در حال حاضر بیش از 2 هزار و 300 کودک کار در کل کشور از طریق طرح ساماندهی، شناسایی شدند.

شناسایی کودکان کار از طریق عنبیه چشم در تهران

او افزود: شناسایی کودکان کار از طریق اسکن عنبیه چشم در حال حاضر در تهران اجرا می شود.

علی گو تصریح کرد: در طول فعالیت هایی که در ماه های مختلف انجام دادیم تعداد کودکانی که اسکن عنبیه شدند و مشخص شد شناسایی آن ها تکراری بوده است، 24 مورد برآورد شده است.

او با بیان اینکه بعد از اسکن عنبیه و کدگذاری انجام شده باعث می شود متوجه شویم برای ساماندهی و حمایت از کودکان کار، چند نفر به تازگی به لیست ما اضافه شدند و چند نفر از قبل حمایت می شدند، گفت: چنین اقدامی این امکان را به ما می دهد که متوجه شویم چند نفر از کودکان کار بعد از ساماندهی و حمایت باز به چرخه ی کار در خیابان بازگشتند.

انتهای پیام/۴