شهرخبر

علائمی که می گوید مصرف نمکتان زیاد است یا نه

علائمی که می گوید مصرف نمکتان  زیاد است یا نه

نمک یکی از چاشنی‌های محبوبی است که می‌تواند طعم خوبی به غذاها بدهد و همچون نوعی ماده نگهدارنده عمل کند. حدود 60 درصد از نمک را کلراید و حدود 40 درصد از آن را هم سدیم می‌سازد. تقریبا تمامی مواد غذایی فرآوری‌نشده مانند انواع سبزی‌ها، میوه‌ها، مغزها، گوشت‌ها، لبنیات، غلات سبوس‌دار و... حاوی مقادیر ناچیزی از سدیم هستند.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از وب ام دی، بدن همه ما هم به مقادیر کمی از سدیم نیازمند است و همه بزرگسالان سالم نیز روزانه نهایتا می‌توانند تا 1500 میلی‌گرم سدیم دریافت کنند. با این‌حال بخش قابل توجهی از مردم جهان این قاعده استاندارد را رعایت نمی‌کنند و خودشان را در معرض خطر ابتلا به بیماری پُرفشاری خون و حوادثی مانند حملات قلبی قرار می‌دهند. در ادامه این مطلب درباره علائمی صحبت خواهیم کرد که نشان‌دهنده زیاده‌روی شما در مصرف نمک هستند. 

 

1. بیش از حد نفخ می‌کنید 

نفخ کردن که با احساس تورم یا سفتی در شکم نمایان می‌شود، یکی از شایع‌ترین اثرات کوتاه‌مدت زیاده‌روی در مصرف نمک است. دریافت نمک به حفظ مایعات در بدن کمک می‌کند و بنابراین مایعات بیشتری را در بدن نگه می‌دارد. همه غذاهای سرشار از سدیم لزوما طعم شوری زیادی ندارند، مانند ساندویچ‌ها، ‌پیتزاها، سوپ‌های کنسروی و... .

 

2. فشار خون شما بالا است 

افزایش فشار خون می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما یکی از مهم‌ترین آنها زیاده‌روی در مصرف نمک یا همان دریافت سدیم است. تغییر در فشار خون به‌واسطه فعل و انفعالات مهمی در کلیه‌ها به‌وجود می‌آید. زیاده‌روی در مصرف نمک اجازه نمی‌دهد که کلیه‌ها مایعات غیرضروری را به‌درستی از بدن دفع کنند. در اثر تداوم همین روند هم فشار خون افزایش پیدا می کند. 

 

3. دچار تورم شده‌اید 

تورم بدن می‌تواند یکی از نشانه‌های افزایش سدیم در بدن باشد. بعضی از قسمت‌های بدن مانند صورت، دست‌ها، پاها و مچ پاها معمولا در اثر دریافت بیش از حد سدیم دچار تورم می‌شوند. اگر تورم این قسمت‌های بدن را بیش از حد تجربه می‌کنید، بهتر است میزان مصرف نمک در رژیم غذایی روزانه را بازبینی کنید. 

 

4. شدیدا تشنه می‌شوید 

اگر اخیرا به‌طور غیرعادی و شدیدی دچار تشنگی می‌شوید، احتمالا در مصرف نمک زیاده‌روی می‌کنید. زیاده‌روی در مصرف نمک به‌راحتی بدن را دچار کم‌آبی می‌کند، چون بدن در این شرایط مستقیما آب را از سلول‌ها بیرون می‌کشد و احساس تشنگی را به‌وجود می‌آورد. نوشیدن آب می‌تواند به خنثی‌سازی این مشکل کمک کند و درنتیجه طراوت و شادابی را به سلول‌های بدن بازگرداند. 

 

5. افزایش وزن داشته‌اید 

وقتی که بدن مایعات را بیش از حد درون خودش حفظ کند، در ادامه دچار افزایش وزن خواهید شد. پس اگر در عرض چند روز دچار افزایش وزن و کاهش وزن می‌شوید، احتمالا در مصرف نمک زیاده‌روی می‌کنید. اگر می‌خواهید از این نظر مطمئن شوید، باید رژیم غذایی خودتان را با دقت از نظر میزان سدیم دریافتی بازبینی کنید. 

 

6. دچار تکرر ادرار شده‌اید 

زیاده‌روی در مصرف نمک می‌تواند شما را به مشکل تکرر ادرار دچار کند. چنین مشکلی به این دلیل اتفاق می‌افتد که دریافت بیش از حد نمک باعث تشنگی شدید می‌شود و شما برای رفع این تشنگی باید آب بیشتری بنوشید. تکرار شدن این چرخه باطل در نهایت شما را به تکرر ادرار دچار می‌کند. 

 منبع: سایت سلامت