شهرخبر

فوایدی از آب هندوانه که لزوم نوشیدن آن را گوشزد می کند

فوایدی از آب هندوانه که لزوم نوشیدن آن را گوشزد می کند

تصور بسیاری از افراد از آب هندوانه سادگی همان آب با کمی طعم است، اما این میوه شیرین برای سلامتی فوایدی به همراه دارد که قابل چشم پوشی نیست. چه کسی می تواند در برابر یک برش آبدار هندوانه مقاومت کند تا گرما را در یک روز گرم تابستانی از بین ببرد؟ آمارهای وزارت کشاورزی ایالات متحده نشان می دهد آمریکایی ها هر ساله حداقل 4 میلیارد پوند هندوانه مصرف می کنند. مطالعات از جمله مواردی که وزارت کشاورزی آمریکا با آنها مرتبط بوده نشان می دهد مصرف میوه ها و سبزیجات روش خوبی برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات مختلف پیرامون سلامتی مرتبط با سبک زندگی است.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از بل مارا هلث، مطالعات انجام شده در سراسر جهان نیز نشان می دهند مواد غذایی گیاهی مانند هندوانه توانایی کاهش چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و افزایش انرژی و بهبود رنگ پوست را دارند.

 

فواید نوشیدن آب هندوانه برای سلامتی

فواید آب هندوانه از آنجا ناشی می شود که میوه راهی عالی برای تامین آب مورد نیاز بدن به ویژه در ماه های گرم سال است. برخی اوقات نوشیدن آب کافی برای کودکان خردسال سخت است، اما مصرف هندوانه برای آنها گزینه آسان تری است.

 

با این حال، مزایا به اینجا ختم نمی شود بلکه هندوانه منبع خوبی از فیبر، ویتامین های C ، A و B است، همچنین منبع پروتئین و کربوهیدرات، پتاسیم، آهن، کلسیم ، منیزیم و فسفر نیز است. هندوانه حاوی آنزیم ها، اسیدهای آلی، قندهای طبیعی، فاقد چربی و کلسترول و میزان محدود سدیم است.

فشار خون: پتاسیم و منیزیم به همراه اسیدهای موجود در هندوانه با هم ترکیب می شوند تا به سلامت عروق خونی کمک کرده و جریان خون سالم را حفظ کنند، همچنین هندوانه به حفظ تعادل مناسب الکترولیت و اسید کمک می کند که برای فشار خون پایدار بسیار مهم است.

 

مطالعه ای که در مجله فشار خون آمریکا منتشر شده است گزارش می دهد هندوانه توانایی کاهش فشار خون در افراد دارای اضافه وزن را نیز دارد.

آسم: برخی تحقیقات نشان می دهند خطر ابتلا به آسم در افرادی که مقادیر بیشتری مواد مغذی خاص از جمله ویتامین C مصرف می کنند کمتر است. همانطور که اشاره شد هندوانه حاوی ویتامین C است. مجله پزشکی انگلیس گزارشی در سال 2014 منتشر کرد که نشان می دهد ویتامین C باید در فهرست درمان های آسم گنجانده شود تا بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

 

سلامت قلب: اسیدهای آمینه به حفظ عروق و جریان خون خوب کمک می کنند که منجر به عملکرد سالم قلب و عروق می شود. هندوانه حاوی اسیدهای آمینه است، همچنین حاوی بتاکاروتن و ویتامین C مفید برای کاهش کلسترول است.

 

کاهش وزن: تحقیقات نشان می دهند آب هندوانه از کاهش وزن حمایت می کند. در مطالعات حیوانی به نظر می رسد اسید موجود در هندوانه در تولید چربی در سلول های چربی تداخل ایجاد می کند. از آنجا که هندوانه کم کالری است و هیچ گونه چربی در آن وجود ندارد بسیاری از افراد به عنوان یک کمک کننده برای کاهش وزن به آن روی آورده اند. این واقعیت که هندوانه حدود 90 درصد آب دارد به ما در سریع سیر شدن و پرهیز از پرخوری کمک می کند.

 

پوست: آبرسانی برای پوست مهم است و از آنجا که هندوانه حاوی آب است بسیاری از افراد از شنیدن فواید آب هندوانه برای پوست تعجب نمی کنند، همچنین ویتامین A موجود در هندوانه باعث رشد بافت بدن مانند پوست و مو می شود. ویتامین C موجود در آن نیز ضمن کمک به حفظ کلاژن ساختار مناسب برای پوست و مو را فراهم می کند.

 

بارداری: به نظر می رسد آب هندوانه در دوران بارداری نیز فوایدی به همراه دارد. بسیاری از زنان گزارش کرده اند مصرف هندوانه در دوران بارداری تورم، دل درد و تهوع صبحگاهی را کاهش می دهد. مطالعه ای در مجله بین المللی زنان و زایمان منتشر شده نیز نشان می دهد مواد مغذی ضروری موجود در هندوانه باعث کاهش پره اکلامپسی تا 50 درصد می شود.

 

از آنجا که هندوانه حاوی ویتامین هایA ، C، B6، پتاسیم و منیزیم است خوردن آن هنگام بارداری ضرری ندارد. همه این ویتامین ها می توانند برای رشد مغز، سیستم عصبی و ایمنی کودک مهم باشند.

 

سلامت کلیه ها: هندوانه به عنوان میوه ای ادرار آور باعث تحریک عملکرد کلیه و کاهش اسید اوریک در خون می شود. برخی بر این باورند هندوانه به کبد در فرآیند آمونیاک نیز کمک می کند که می تواند فشار را بر کلیه کاهش دهد در حالی که از شر مایعات اضافی خلاص می شود.

 

سرطان: مطالعات در این زمینه هنوز در حال انجام است، اما می دانیم برخی از متخصصان معتقدند مواد مغذی موجود در هندوانه در کاهش انواع خاصی از سرطان مفید است، همچنین ویتامین های C و A (که در هندوانه نیز وجود دارد) در محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد نقش دارند. برخی از متخصصان تغذیه توصیه می کنند هندوانه به طور روزانه مصرف شود و نه فقط گوشت این میوه بلکه پوست آن نیز مفید است.

 

سلامت چشم: تحقیقات نشان می دهند هویج تنها ماده غذایی خوب برای چشم نیست بلکه آب هندوانه نیز در فهرست مواد غذایی مفید برای سلامت چشم قرار می گیرد. هندوانه منبع عالی بتاکاروتن است، همچنین دارای ترکیبی از ویتامین A، C و سایر مواد مغذی ضروری است که می تواند چشم را سالم نگه دارد.

 

سرشار از آنتی اکسیدان: بر اساس اظهارات متخصصان تغذیه هندوانه مملو از آنتی اکسیدان است که توانایی کمک به حفظ سلامتی ما را دارد. آنتی اکسیدان ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند که می تواند باعث التهاب و بروز مشکلاتی مانند آرتروز، آسم، سکته، سرطان و بیماری های قلبی شود.

 

برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند برای به حداکثر رساندن مزایای آنتی اکسیدان موجود در هندوانه باید آن را به صورت رسیده و تازه مصرف کرد.

منبع: دکتر سلام