شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#امام رضا(ع)

جشن میلاد امام رضا(ع) در مرو ترکمنستان برگزار شد

جشن میلاد امام رضا(ع) در مرو ترکمنستان برگزار شد

مراسم جشن سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد و با همکاری سرکنسولگری کشورمان در مرو ترکمنستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد و با همکاری سرکنسولگری کشورمان در مرو و با همراهی خوب دولت ترکمنستان، مراسم جشن سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) با حضور عاشقان ولایت و برخی از مقامات این کشور در شهر مرو قدیم، محل اقامتگاه ۲ ساله امام هشتم شیعیان برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و  صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز شد و با مدیحه سرایی، پخش کلیپ‌های حاوی تصاویری از حرم مطهر رضوی و سخنرانی مقامات و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و پذیرایی از حاضران ادامه یافت.

در این مراسم ۲ تن از محققان و چهره‌های برجسته مؤسسه علمی و تحقیقاتی انستیتو زبان، ادبیات و نسخ خطی آکادمی ملی علوم ترکمنستان به نام‌های «محمدگلدی مراد محمداُف» و «قربان گلدی نظراُف» در خصوص شخصیت معنوی و فرهنگی حضرت رضا(ع) سخنرانی کردند.

غلام عباس ارباب خالص، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان طی سخنانی در این مراسم گفت: بر اساس اسناد تاریخی، حضرت امام رضا(ع) بعد از هجرت از مدینه و سفر به سوی خراسان بزرگ، به مدت ۲ سال در شهر مرو اقامت داشتند که اکنون این محل به عنوان یک مکان زیارتی مورد توجه شیعیان و علاقه مندان آن حضرت در ترکمنستان قرار دارد.

وی افزود: خوشبختانه از سال ۱۳۸۶ هر سال از سوی سفارت ایران در ترکمنستان و با همکاری دولت این کشور، همزمان با زاد روز امام هشتم(ع)، مراسم جشنی در محل اقامت آن بزرگوار در مرو، برگزار می‌شود.

ارباب خالص با اشاره به همکاری‌های فرهنگی و مشترکات غنی بین دو کشور ایران و ترکمنستان ادامه داد: با توجه به سیاست‌ها و مناسبات خوب جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، امیدواریم این همکاری‌ها روز به روز گسترده‌تر، عمیق‌تر و مبسوط تر شود که جشنواره مذکور یکی از اقدامات سازنده در چارچوب همکاری‌های فرهنگی دو کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه همکاری‌های فرهنگی زیرساخت و بسترساز بیشتر همکاری‌ها در روابط خارجی از جمله همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خواهد بود، مطرح کرد: همکاری‌های فرهنگی تسهیل کننده همکاری‌های اقتصادی است که مصداق آن را در توسعه همکاری‌های فرهنگی بین استان خراسان رضوی و ترکمنستان که منجر به تعاملات اقتصادی و علمی طرفین شده است، شاهد هستیم.

ارباب خالص مراتب قدردانی خود را از دولت ترکمنستان بابت اتخاذ تمهیدات برای برپایی جشن میلاد امام هشتم شیعیان(ع) اعلام کرد و افزود: برقراری سفرهای زیارتی بین خراسان رضوی و مرو مورد تأکید است و امیدواریم در آینده نزدیک کاروان‌های زیارتی و گردشگری از خراسان رضوی به محل اقامتگاه مرو برقرار شود و این مکان مقدس مورد بازدید عاشقان حضرت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امید است به زودی شاهد سفرهای زیارتی اتباع ترکمنی به ایران برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) باشیم و از اتباع همسایه خوبمان میزبانی کنیم.

انتهای پیام