به گزارش برنا، تلاش مردم بی دفاع افغانستان و داوطلبان مردمی برای مقاومت و مقابله با نبردهای داخلی در حالی که گروه های مختلف هر یک سعی دارند به صورت مستقل وارد میدان نبرد شوند، مشکلات جدید و هرج و مرج را بدنبال خواهد داشت.

 شماری از کارشناسان و آگاهان سیاسی افغانستان معتقدند در صورتی که مجاهدین سابق و داوطلبان مردمی به صورت خودسرانه و بدون هماهنگی با دیگر نیروها وارد میدان نبرد شوند، موجب تشتت در این روند خواهد شد.

پیشروی سریع طالبان و تصرف و دست به دست شدن بیش  از ۶۰ شهرستان در دو ماه گذشته باعث نگرانی بسیاری از مردم افغانستان شد. به دنبال ادامه این پیشروی ها روز گذشته طالبان به دروازه مزار شریف و تعدادی از شهرهای شمالی این کشور رسید و باعث اعلام آمادگی فرماندهان سابق جهادی و داوطلبان مردمی برای دفاع از این شهرها شد.

هنوز مردم افغانستان خاطرات تلخ جنگ داخلی و قومی در دهه ۹۰ را به یاد دارند و نگران تکرار آن حوادث تلخ و هرج و مرج داخلی در پی مسلح شدن مردم هستند.

هرچند طی ۲۰ سال گذشته که آمریکا با شعار ایجاد امنیت در افغانستان و تقویت نیروهای نظامی دولتی این کشور وارد افغانستان شد، هیچ اقدامی در این راستا انجام نداد و اکنون با اعلام خروج غیرمسوولانه از این کشور در واقع به گروه های داخلی افغانستان چراغ سبز برای حمله و کشتار داده است.

احزاب سیاسی افغانستان از جمله جنبش ملی اسلامی، حزب جمعیت اسلامی، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و حزب وحدت اسلامی افغانستان بارها خواسته بودند که به آنها اجازه داده شود با طالبان بجنگند اما دولت از ترس عواقب آن نه تنها با خواسته آنها موافقت نکرد بلکه تعدادی از این افراد را بازداشت کرد و به  زندان انداخت.

بازداشت نظام الدین قیصاری در تیرماه سال ۱۳۹۷ در استان فاریاب و کشته شدن چندتن از افراد وی توسط نیروهای امنیتی که ماه ها در زندان امنیت ملی بودند، باعث تیرگی روابط مارشال عبدالرشید دوستم با دولت شد.

از سویی، شماری از فعالان سیاسی در عین حال که به کارگیری داوطلبان مردمی و فرماندهان سابق را عامل مهمی برای مقابله با طالبان می دانند، اما خاطرنشان می کنند در صورتی که داوطلبان مردمی از کنترل خارج شوند، هرج و مرج و بی نظمی در کشور ایجاد می شود.

«میرزامحمدیارمند» معاون سابق وزارت کشور افغانستان در گفت وگو با ایرنا گفت که فرماندهان سابق و داوطلبان مردمی نباید به صورت مستقل وارد عمل شوند بلکه باید زیر نظر وزارت دفاع و کشور با طالبان مقابله کنند.

وی اظهار داشت: جنگیدن فرماندهان و افراد به صورت مستقل می تواند باعث هرج و مرج و رفتن کشور به سوی ملوک الطوایفی شود.

«عتیق الله امرخیل» کارشناس سیاسی دیگری هم گفت که تعدادی از فرماندهان سابق جهادی عادت به ایجاد مزاحمت، مردم آزاری و سرقت های مسلحانه دارند که باید به دقت کنترل شوند.

وی افزود: این فرماندهان برای مقابله با  طالبان از دولت پول و سلاح درخواست کرده اند.