شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

مراکز علوم اسلامی باید به گفتمان بین‌الادیانی ورود کنند


مراکز علوم اسلامی باید به گفتمان بین‌الادیانی ورود کنند

رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت می‌گوید مرکز علوم اسلامی باید در حوزه گفت‌و‌گو ورود کند و بسترهای مناسبی برای فرصت‌شناسی و آسیب‌شناسی به وجود آید تا شیرازه دیالوگ آماده شود و نیروهای متخصص به حوزه ادیان تربیت شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا،مرکز گفت‌وگوی ادیان دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همکاری دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت علیهم‌السلام، وبیناری با موضوع "نقش مراکز علوم اسلامی در گفت‌وگوی بین ادیان" تشکل داد. در این نشست که با سخنرانی حجت‌الاسلام سعید جازاری و دبیری محسن حیدری برگزار شد، به نقش مراکز اسلامی در گفت‌وگوی بین ادیان و همچنین اهمیت گفت‌وگو به عنوان شاه‌کلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام اشاره شد.

جازاری بحث دیالوگ (گفت‌و‌گو) را یکی از بحث‌های حساس و کلیدی معرفی کرد و گفت: تاریخ ظهور ادیان و بحث دیالوگ از نظر لغوی از دوران یونان باستان، ایران باستان و همین‌طور در صدر اسلام، بین اهل‌بیت بین امرا و خلفای عباسی و اموی وجود داشته است. اصل دیالوگ به معنای گفت‌وگوی رجال ادیان که ماحصل اواخر قرن 19 اوایل قرن 20 است. همچنین در فاصله بعد از انقلاب صنعتی که در اروپا شکل گرفت، در انگلستان و فرانسه جریان‌های قدرتمندی علیه کلیسا ورود کرد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت ادامه داد: بعد از انقلاب صنعتی و سقوط کلیسا در اروپا، خصوصاً محوریت فرانسه که نتیجه آن ظهور واتیکان شد، ناگهان جریان‌های اقتصادی، سیاسی و ... علیه کلیسا هجمه کردند. نتیجه‌اش این بود که مقابله با کلیسا شدت یافت. اولین بار در سال 1869 تا 1870 واتیکان شروع به بازنگری کرد و نتیجه آن را شورای واتیکانی اول می‌گویند. در این شورا، کاردینال‌ها و اسقف‌ها دور هم جمع شدند که اگر کسی مرتد شد، چه باید کرد و بحث رابطه بین ایمان و عقل چیست؟ و اینگونه اولین بار تقابل بین ایمان و عقل مطرح شد؛ بنابراین در قرن 19 در شوراهای مختلفی متفکرین ظهور کردند.

وی افزود: چند بحث کلیدی در آن زمان مطرح شد؛ رابطه عقل و ایمان و دیگری، بحث عصمت‌یابی و در ادامه این جریانات، مراکز اصلی کاتولیک در غرب مورد هجمه و گسترش اعتراضات قرار گرفت، مهاجرت مسلمانان مستعمره به غرب آغاز شد و در نهایت شورای واتیکان دوم شکل گرفت و خروجی آن بر لزوم دیالوگ صحه گذاشت.

جازاری با اشاره به اینکه دیالوگ در مسیحیت به نوعی، جریان دفاعی بود، گفت: این امر برای مسلمانان برخلاف مسیحیان فرصت معرفی اسلام بود. حال که رویکرد ما معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است، باید از مراکز علوم اسلامی شروع کنیم. یکی از معجزات انقلاب، تراوش علمی حوزه‌های علمیه است.  مرکز علوم اسلامی باید در حوزه گفت‌و‌گو ورود کند و بسترهای مناسبی برای فرصت‌شناسی و آسیب‌شناسی به وجود آید تا شیرازه دیالوگ آماده شود و نیروهای متخصص به حوزه ادیان تربیت شوند. ما باید بسترشناسی، دین‌شناسی و ادیان‌شناسی را آموزش دهیم و زمینه‌های مناسب را برای گفت‌وگوی موثر فراهم آوریم.

انتهای‌پیام/