شهر خبر

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی:

استارت آپ های ایرانی میلیاردر می شوند؟

شرایط ما باید شفاف باشد تا استارتاپ‌ها به یونیکورن تبدیل شوند. با شفافیت تکلیف کسب‌وکارها مشخص می‌شود.

فناوری استارت آپ های ایرانی میلیاردر می شوند؟

رضا الفت نسب عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: با توجه به وضعیت کشور، زیرساخت‌های موجود، سیاست‌ها و محدودیت‌ها در مراودات تجارت بین‌الملل کسب‌وکارهای بزرگ ما جایگاه خوبی دارند. احتمالاً به زودی بعضی از این کسب‌وکارها تبدیل به یونیکورن می‌شوند. همچنین ظرفیت‌های زیادی دارند که به صورت بین‌المللی در این فضا کار کنند.

موازی کاری سازمان‌ها آفت فعالیت کسب‌وکارها

رضا الفت نسب اظهار کرد: از نظر کمی، تعداد استارتاپ‌های ایرانی خیلی زیاد هست و در اتحادیه کسب‌وکار مجازی با ده‌ها درخواست مجوز مواجه هستیم. موانع بسیار زیادی از سوی مسئولان، نهادها و سازمان‌های حاکمیتی برای این کسب‌وکارها خواسته و ناخواسته ایجاد می‌شود. حدود ۱۶ نهاد، دستگاه و سازمان بر روند کسب‌وکارهای آنلاین نظارت می‌کنند و دستورالعمل می‌نویسند. متأسفانه شاهد موازی کاری‌های بی‌شماری هستیم. در یک وزارت خانه دو مرکز مجوز برای مجوز کسب‌وکارهای آنلاین تصمیم‌گیری می‌کند.

الفت_نسب

کسب‌وکارها فرسایشی شده‌اند

وی افزود: مدیر کسب‌وکار که باید به فکر خلاقیت و توسعه بازار باشد اما به دنبال مسائل مختلف در نهادها و دادگاه‌ها هست. به این دلیل که بدنه دستگاه‌ها، اطلاعات از کسب‌وکارها ندارند. دادگاه‌ها نسبت به این استارتاپ‌ها بی‌اطلاع یا کم‌اطلاع هستند. این فضا کسب‌وکارهایی فرسایشی ایجاد می‌کند. در راستای توسعه مارکت‌ها از سوی حاکمیت فعالیتی انجام نمی‌شود.

ضرورت حمایت دولت از استارتاپ‌ها

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تأکید کرد: در بازار محدود تعداد کسب‌وکارها افزایش داشته است. در این شرایط کسب‌وکارهای بزرگ باقی می‌ماند و دیگران توان رقابت در بازار محدود را ندارند. دولت و حاکمیت باید به این کسب‌وکارها کمک بیشتری کند. در دنیا فضای مناسب برای استارتاپ‌ها وجود دارد و در ایران نیز باید این فضا ایجاد شود.

به توسعه استارتاپ‌ها امیدوار هستیم

الفت نسب در ادامه گفت: با شیوع کرونا در کشور چین بر اساس آمارهای اعلام شده، نزدیک به ۴۴ درصد از خرده‌فروشی‌ها به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. این عدد در ایران بعد از کرونا به ۳ درصد رسیده است. در صورتی که پیگیری‌ها به درستی انجام شود و دولت به خوبی ورود کند، امید برای توسعه استارتاپ‌ها بیشتر می‌شود.

صدور مجوز برای بیش از ۱۵۰ تاکسی اینترنتی

وی افزود: خیلی از کسب‌وکارها بدون بررسی دقیق بر بازار ایجاد شده‌اند و در نهایت نیز با شکست روبه‌رو می‌شوند. بیش از ۱۵۰ مجوز تاکسی اینترنتی در کشور صادر شده است اما در نهایت ما ۳ یا ۴ مجموعه را می‌شناسیم. خیلی از این استارتاپ‌ها با تصور اشتباه شروع کرده‌اند و در نهایت نیز شکست خورده‌اند. تاکسی اینترنتی محدود به اپلیکیشن نیست و موضوعات زیادی را در کنار اپلیکیشن باید مدیریت کرد.

چرا کسب‌وکارها شکست می‌خورند؟

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خاطرنشان کرد: در خصوص شکست کسب‌وکارها، در قدم اول افرادی که کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنند، مقصر هستند. در قدم بعدی نیز مشکلاتی است که خواسته و ناخواسته دستگاه‌های اجرایی برای کسب‌وکارها به وجود می‌آورند. طرح نوآفرین وزیر ارتباطات که در دولت تصویب شد باید اجرایی شود. بر اساس این طرح شرکت‌های نوپا اگر تا ۵۰۰ میلیون تومان در سال درآمد داشته باشند، به شرط ارائه اظهارنامه مالیاتی می‌توانند از معافیت استفاده کنند. باید معافیت‌هایی ارائه شود که کسب‌وکارهای دانش‌محور رشد کنند.

کمپین ۱۴۰۰ برای کسب‌وکارهای نوپا

الفت نسب تأکید کرد: کمپینی به نام اقدام ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده است که از اقتصاد دانش‌محور گرفته شده است. این کمپین در ۴۵ روز باقی مانده تا آغاز به کار دولت جدید مشکلات کسب‌وکارها را بررسی می‌کند. امیدواریم با رصد مشکلات و ارائه به دولت جدید چالش‌های پیش رو بر طرف شود.

شفافیت، کسب‌ و کارها را یونیکورن می‌کند

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در پایان گفت: شرایط ما باید شفاف باشد تا استارتاپ‌ها به یونیکورن تبدیل شوند. با شفافیت تکلیف کسب‌وکارها مشخص می‌شود. تا به امروز استارتاپ‌ها وارد بازار سرمایه نشده‌اند. برای یونیکورن شدن نیاز به فضای شفاف و روشن داریم که مدیر کسب‌وکار و سرمایه‌گذار بدانند چه اتفاق‌هایی پیش روی فعالیتش هست. زمانی که مشخص نیست، چرا استارتاپ‌ها وارد بورس نمی‌شوند؟ نباید توقع یونیکورن شدن داشته باشیم. باید سرمایه‌گذاری توجیه داشته باشد. کسب‌وکارها باید نیاز جدید را شناسایی کنند و راه‌حل‌های فناورانه داشته باشند تا مردم به آنها اعتماد کنند.