شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال آینده#ایستگاه

نخستین شوینده فضایی سال آینده آزمایش می شود

نخستین شوینده فضایی سال آینده آزمایش می شود

قرار است سال آینده نخستین شوینده فضایی برای آزمایش به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شود تا قابلیت آن برای استفاده در سفرهای فضایی بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، شرکت تاید و ناسا برای توسعه نخستین شوینده فضایی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

طبق توافقنامه قانون فضایی (Space Act Agreement) ناسا شوینده‌ای که شرکت تاید برای پاکسازی ارائه می‌کند را سال آینده در فضا آزمایش می‌کند.

مایکل رابرتس محقق ارشد آزمایشگاه ملی در پروژه ایستگاه فضایی بین المللی ایالات متحده در بیانیه‌ای نوشت: شرکت‌های خصوصی مانند P&G می‌توانند از ایستگاه فضایی برای انجام تحقیقاتی استفاده کنند که روی زمین ممکن نیست و محصولات مصرفی بسازند. محصولات فعلی را قدرتمندتر کنند و فرایندهایی را درک کنند که مدل‌های کسب و کاری در زمین و مدار آن را گسترش می‌دهد.

در حال حاضر لباس‌ها همراه محموله‌های تأمین ذخایر به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال می‌شوند. اما محدودیت حمل بار سبب می‌شود نگرانی‌هایی درباره لباس تمیز کافی برای فضانوردان در مأموریت به اعماق فضا به وجود بیاید. به عنوان مثال سفر رفت و برگشت به مریخ ممکن است ۲ یا ۳ سال طول بکشد.

از سوی دیگر آب نیز یک چالش به حساب می‌آید. زیرا ذخیره آب در چنین ماموریت‌هایی اندک است و مواد شوینده باید ایمن باشند تا بتواند آب شستشو را به آشامیدنی تبدیل کرد.

به دلیل همین چالش‌ها فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین الملی باید قبل از تعویض لباس آنها را چندبار بپوشند. این بدان معنا است که لباس‌هایشان ممکن است کثیف شوند. سالانه حدود ۱۶۰ پوند لباس برای هر یک از خدمه به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال می‌شود.

دراین میان تاید ادعا می‌کند شوینده ابداعی اش کامل تجزیه پذیر است و می‌تواند بوی نامطبوع و لکه ها را از بین ببرد. در همین راستا طی مأموریتی به ایستگاه فضایی بین المللی در سال آینده محققان شرکت P&G(مالک تاید) قابلیت‌های پاک کنندگی محصول در میکروگرانش و همچنین اشعه‌های فضایی را بررسی کند.

همچنین ناسا و تاید امکان به کارگیری یک واحد لباسشویی و خشک شویی با استفاده از این شوینده در مأموریت به ماه (آرتمیس) و مریخ بررسی می‌کنند.