به گزارش برنا، عبدالمهدی نصیرزاده رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام امروز با حضور در نشست خبری اعزام تیم ملی به بازی‌های جهانی اسپانیا درباره شرایط تیم اعزامی به اسپانیا و اسپانسر تیم ملی بیان کرد: حسین رجبی چند ماه پیش نزد من آمد و گفت من اسپانسر تیمی بودم که به مسابقات جهانی فجیره در سال 2019 رفته و وقتی می‌خواستید مراسم تجلیل برگزار کنید، حق این بود که از ما دعوت می‌کردید تا این تجلیل را انجام دهیم. بعد از آن مراسم با هم نشستیم و صحبت کردیم و قرار شد اولین اعزام تیم پرورش اندام با همکاری ایشان انجام گیرد.

وی درباره اعزام به بازیهای جهانی اسپانیا و نحوه انتخاب نفرات در رشته‌های مختلف عنوان کرد: قرار بود رقابت‌های اسپانیا فقط مربوط به فیتنس باشد. ما هم در همین راستا اولین دوره مسابقات فیتنس را در فروردین‌ماه برگزار کردیم و طبق نظر کمیته فنی پنج نفر انتخاب شدند. قرار بود دو نفر از آنها به بازیهای جهانی اعزام شوند و یک نفر هم قرار بود از بخش بانوان در فیتنس چلنج اعزام شود که شورای برون مرزی با اعزام تیم بانوان مخالفت کرد.

نصیرزاده ادامه داد:  بعد از آن متوجه شدیم که IFBB رشته‌های دیگری چون فیزیک و پرورش اندام را به بازی‌های جهانی اضافه کرده است. به محض این که این موضوع را متوجه شدم به حسین رجبی گفتم که حاضر هستید تیم را اعزام کنید. ایشان هم قبول کردند. من و رئیس سازمان تیم‌های ملی پیشنهاد دادیم که اگر می‌خواهید این تیم را به بازیها بفرستید، چه بهتر که نفرات شاخص باشند و با نظر کمیته فنی انتخاب شوند. در گام اول قرار شد سه نفر از تیم فیتنس و هفت نفر از رشته‌های دیگر اعزام شوند. برخی دوستان می‌گویند این تیم ژن استار است اما وقتی می‌توانیم اذعان کنیم چنین مسئله‌ای است که همه نفرات با نظر رجبی انتخاب شده باشند در حالی که نفراتی که انتخاب شدند اکثرا در مسابقات قهرمانی کشور حاضر و توسط کمیته فنی انتخاب شدند.

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام درباره اعزام ورزشکاران فیتنس اذعان داشت: بعد از آن گفتیم همه ورزشکاران انتخاب شده فیتنس را اعزام کنیم که پنج نفر بودند. اما یک نفر از آنها مشکل پاسپورت داشت و در نهایت مهام به جمع سه نفر انتخابی کمیته فنی اضافه شد. رجبی هم گفت یکی از ورزشکاران تیم خودم را هم من اضافه می‌کنم و در مجموع 12 نفر اعضای تیم اعزامی شدند.

وی درباره نحوه انتخاب مربیان تیم ملی برای این مسابقات بیان کرد: باید سازمان تیم‌های ملی توضیح بدهد که دلایل انتخاب چه بوده است. محدودیت‌هایی در انتخاب‌ها وجود دارد. البته ما هم خواستیم با همان کادر فنی که انتخاب کرده بودیم کار دنبال شود. رضا سلطانی نژاد هم مشکل معده داشت و پزشک او گفت که برای تو خوب نیست که واکسن بزنی. به همین خاطر با سفارت هم مذاکره و رایزنی کردیم تا سلطانی‌نژاد با نامه پزشک و بدون واکسن ویزا دریافت کند.

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام درباره مبارزه با دوپینگ تصریح کرد: ما با کسی تعارف نداریم. در مسابقات قهرمانی کشور کیش تست گرفتیم و تست دو نفر نیز مثبت شد که نامهایشان اعلام خواهد شد. این که چرا دیر نتایج اعلام می شود به این خاطر است که باید یک سری مراحل طی شود تا بتوانیم نتایج را اعلام کنیم.

وی افزود: در مسابقات فیتنس هم تست‌ها را گرفتیم که تست سه نفر از ورزشکاران اعزامی به اسپانیا منفی شده است. ذکر این نکته هم لازم است که وقتی آمار دوپینگی‌ها در سالهای 2018 و 2019 در رشته‌های مختلف مقایسه می‌شوند، می‌بینیم که برخی رشته‌های المپیکی در صدر قرار داشتند.

نصیرزاده درباره بودجه فدراسیون گفت: منابع درآمدی ما از طریق وزارت ورزش، کمیته المپیک و منابعی که از طریق اسپانسرها تهیه می‌شود. مبلغی که وزارت ورزش و کمیته المپیک به صورت سالیانه به ما پرداخت می‌کنند شاید حقوق و دستمزد سه ماه کارکنان فدراسیون باشد. برای مثال، سال گذشته این مبلغ 700 میلیون تومان بود.

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در ارتباط با جداسازی مسابقات فیزیک و پرورش اندام از یکدیگر اذعان داشت: قبلا شاید پرورش اندام دیگر رشته‌ها را زیر سایه خود نگه داشته بود اما در همین مسابقات اخیر قهرمانی کشور دیدیم که در یک دسته فیزیک بیش از چهل نفر شرکت داشتند. با توجه به گستردگی رشته‌های زیرمجموعه فیزیک، دیگر امکان برگزاری همزمان مسابقات فیزیک و پرورش اندام با یکدیگر نبود. ما در تلاش هستیم تا کمیته فیزیک در فدراسیون استقلال پیدا کند. همان طور که می‌دانید برنامه‌ریزی کردیم تا مسابقات انتخابی تیم ملی در مردادماه در رشته فیزیک در شیراز برگزار شود و مسابقات پرورش اندام در کرمان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این موارد ما تابع فدراسیون جهانی هستیم و از نظر فدراسیون جهانی، داورانی که می‌توانند در پرورش اندام حضور داشته باشند، می‌‌توانند در فیزیک هم قضاوت کنند. وقتی می‌گوییم پرورش اندام ایران یکی از قطب‌های جهان است ما باید پیشنهادات خودمان را به رئیس فدراسیون جهانی بدهیم.

نصیرزاده درباره نتایج سفر رافائل سانتونخا رئیس فدراسیون جهانی بیان کرد: در سفری که رافائل به ایران داشت، یکی از پیشنهادات ما به او، استقلال کمیته فیزیک بود. یکی از دیگر پیشنهادات ما به رافائل، برگزاری مسابقات لیگ پرورش اندام بود که رافائل خیلی استقبال کرد و احتمالا شما به زودی شاهد برگزاری مسابقات لیگ، حتی در سطح جهانی در رشته پرورش اندام خواهید بود.

وی درباره مخاطبان رشته‌های مختلف بدنسازی خاطرنشان کرد: رافائل در پاسخ به ما گفت روز به روز به مخاطبان پرورش اندام کاهش پیدا می‌کند زیرا در رشته‌هایی مثل فیزیک و فیتنس مخاطبان بیشتری پیدا می کنند. ما به یکباره نمی‌توانیم تمام تغییرات را ایجاد کنیم. وقتی می‌خواستیم روز اول مسابقات فیزیک و فیتنس را برگزار کنیم، مقاومتی را از طرف ورزشکاران پرورش اندام دیدیم. البته نباید تصور کرد که ما به دنبال تضعیف پرورش اندام هستیم. بلکه قصدمان این است که به همه ذائقه‌ها احترام بگذاریم و می‌خواهیم رشته فیزیک و فیتنس را تعالی بخشیده و تجربیات خود را در اختیار فدراسیون جهانی قرار دهیم.  

نصیرزاده درباره شرایط و مشکلات گرفتن ویزا توضیح داد: از سلطانی‌فر وزیر ورزش تشکر می‌کنم که در روند اخذ شورای برون‌مرزی و واکسیناسیون تیم، کمک فراوانی به ما کردند. از سوی دیگر باید به این اشاره کنم که شرایط برای دریافت ویزا خیلی دشوار بود و هم کشور اسپانیا و هم اتحادیه اروپا سختگیری‌های زیادی انجام دادند. به همین خاطر وزارت امور خارجه اسپانیا باید به ایران نامه می‌فرستاد. این نامه چهارشنبه هفته قبل به دست ما رسید. شاید خودمان هم باورمان نمی‌شد که این سدها را پشت سر بگذاریم تا شرایط اعزام تیم برقرار شود. ما نمی‌خواستیم توقعی در افراد ایجاد شود و بعد از آن، آنها را ناامید کنیم. هنوز هم نمی‌توانم با قاطعیت بگویم که ویزا صادر می‌شود. حداقل سه بار با سرکنسول اسپانیا جلسه گذاشتم. ایشان هم گفتند که کارهای اداری زمانبر است و برخی مواقع رخ می‌دهد که ویزا به موقع صادر نمی‌شود.

رئیس فدارسیون در خاتمه اظهار داشت: همین الان که اینجا صحبت می‌کنم، تیم پاورلیفتینگ ما برای حضور در کاپ آزاد جهانی در لیتوانی به آنکارا سفر کرد تا ویزای این کشور را بگیرد. تیم قوی‌ترین مردان ایران هم با 12 ورزشکار راهی مسابقات بین‌المللی امارات شده است. همچنین قرار است تیم پرورش اندام و فیتنس ایران هم روز 9 تیرماه به اسپانیا اعزام شود.