به گزارش برنا؛ سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ گفت: تعدادی از شهروندان به پلیس فتا پایتخت مراجعه و مدعی شدند شخص یا اشخاصی ناشناس با دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری آنها در شبکه های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری و اخاذی کرده اند.

او ادامه داد:  کارآگاهان سایبری پلیس فتا با مطالعه اظهارات شکات پرونده که اکثرا خانم بودند متوجه شدند تمامی قربانیان این پرونده در جستجوی شغل در سایت های آگهی محور بوده و با مشاهده آگهی استخدام منشی با شرایط ویژه بلافاصله اقدام به تماس با شخص آگهی دهنده می کنند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در این حین مجرم که در پوشش استخدام یک منشی برای شرکت در کمین قربانی خود است، وانمود می کند برای ثبت نام نیاز به مشخصات کامل از جمله نام و نام خانوادگی، کدملی و شماره تماس است و باید کدی که برای شماره شما ارسال می کنیم را برای فعال کردن پنل کاربری به ما اعلام کنید.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در ادامه و پس از ارائه کد فعالسازی توسط شاکی به این مجرم فرآیند کلاهبرداری آغاز می شود و متهم به حساب های کاربری شاکی در شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام و واتساپ دسترسی غیرمجاز می گیرد و ضمن اخاذی و درخواست های غیراخلاقی از قربانی با سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات شخصی وی با ارسال پیام نیاز مالی به مخاطبین شاکی اقدام به کلاهبرداری از آنها می کند.

گودرزی افزود: کارشناسان پلیس فتا پایتخت در ادامه اقدامات تخصصی خود با بررسی ها فنی و سایبری موفق شدند ردپای مجرمین را در فضای مجازی شناسایی کنند و پس از تشریفات قضایی متهمین که دو برادر بودند را در یکی از مناطق شمالی تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

این مقام سایبری با اشاره به اینکه این پرونده تاکنون بیش از صد نفر شاکی از سراسر کشور داشته است و تعداد شکات همچنان در حال افزایش است بیان داشت: مجرمان پس از حضور در پلیس فتا با خیال اینکه ردی از خود بر جای نگذاشته اند همه چیز را انکار کردند اما پس از مشاهده ی ادله دیجیتال جمع آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار و از نحوه اعمال مجرمانه خود پرده برداشتند.

گودرزی با اشاره به لزوم فعالسازی تایید هویت دومرحله ای برای حساب های کاربری شبکه های اجتماعی به شهروندان توصیه کرد: در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کنند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری و مدارک هویتی خود به دیگران خودداری کنند و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  بخش گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.