شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رادیو

مهر بررسی کرد؛

مسدود کردن وب‌سایت‌های مقاومت؛ جنگ علنی آمریکا علیه «آزادی بیان»

مسدود کردن وب‌سایت‌های مقاومت؛ جنگ علنی آمریکا علیه «آزادی بیان»

مسدود شدن قریب به ۴۰ وب‌سایت متعلق به محور مقاومت و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی توسط آمریکا بار دیگر استانداردهای دوگانه آن در خصوص مسأله «آزادی بیان» را نشان داد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: ایالات متحده آمریکا به تازگی تصمیم خصمانه جدیدی را علیه پایگاه های خبری وابسته به محور مقاومت در منطقه اتخاذ کرده است. درهمین ارتباط، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا شامگاه گذشته با صدور بیانیه ای ۳۳ وب سایت مورد استفاده اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و ۳ وب سایت متعلق به کتائب حزب‌الله عراق را توقیف کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در توجیه این اقدام خود که نقض آشکار آزادی بیان محسوب می شود، بیانیه ای را صادر و در آن مدعی شد: «اقدام آمریکا در توقیف وب‌سایت‌های مختلف بر اساس قانون و به دلیل نقض تحریم های آمریکا توسط آنها صورت پذیرفت»! ازجمله وب‌سایت‌هایی که آمریکایی ها اقدام به توقیف آنها کردند، می‌توان به «العالم»، «المسیره»، «النبأ»، «الفرات»، «کربلاء»، «اللؤلؤ»، «الکوثر»، «النعیم»، «فلسطین الیوم»، «آفاق»، «الاشراق»، «المعلومه» و «المسار الاولی» اشاره کرد.

روابط عمومی شبکه المسیره اعلام کرد که اقدام آمریکا در مسدودسازی وب‌سایت‌های مقاومت مصداق بارز راهزنی است این اقدام وزارت دادگستری آمریکا واکنش هایی را در عرصه منطقه ای به دنبال داشت. در همین ارتباط، روابط عمومی شبکه المسیره بیانیه ای را در خصوص اقدام اخیر دولت آمریکا در مسدود کردن سایت این شبکه صادر کرد. در این بیانیه آمده است: مسدود ساختن سایت شبکه المسیره هیچ توجیهی ندارد. در ادامه این بیانیه تأکید شده است: ما اقدام ایالات متحده آمریکا در مسدود ساختن سایت شبکه المسیره و تعدادی دیگر از سایت های متعلق به محور مقاومت را مصداق بارز راهزنی آمریکا تلقی می کنیم.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است: اقدام آمریکا موجب سست شدن اراده سایت های محور مقاومت نخواهد شد. المسیره به فعالیت و رسالت پیشین خود ادامه خواهد داد. راهزنی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت و امت اسلامی به نتیجه نخواهد رسید. در ادامه این بیانیه عنوان شده است: اقدام آمریکا در مسدود کردن سایت شبکه المسیره و چند سایت دیگر محور مقاومت بار دیگر دروغ بودن شعارهای آزادی بیان واشنگتن را به همگان ثابت کرد.

مسدود کردن وب‌سایت‌های مقاومت؛ جنگ علنی آمریکا علیه «آزادی بیان»

در همین حال، «علی فاهم» تحلیلگر مسائل عراق نیز به اقدام ایالات متحده آمریکا در مسدود ساختن وب‌سایت های محور مقاومت به ویژه در عراق واکنش نشان داد. وی با انتشار یک پست توئیتری اعلام کرد: عجیب این است که برخی وبسایت هایی که از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا بسته شده اند، وب‌سایت هایی دینی و غیر سیاسی هستند؛ مانند وب‌سایت های کربلا، النعیم، الکوثر. وی افزود: این اقدام نشان می دهد که هدف آمریکا ضربه زدن به اسلام اصیل است.

از آنجایی که رسانه های مقاومت در منطقه منافع و مصالح آمریکا و متحدانش را با خطر مواجه ساختند، واشنگتن تصمیم به مسدود کردن آنها گرفت واقعیت این است که توقیف وب‌سایت‌های شبکه های محور مقاومت به ویژه در ایران، عراق و یمن بار دیگر استانداردهای دوگانه ایالات متحده آمریکا در مسأله پایبندی به «آزادی بیان» را به نمایش گذاشت. آمریکایی ها علیرغم شعارهای پرطمطراقی که همواره در پایبندی به آزادی بیان سر می دهند، اقدام به توقیف دهها وب‌سایت سیاسی و دینی در منطقه کردند.

این مسأله به خوبی حاکی از آن است که ایالات متحده آمریکا در قبال مسأله «آزادی بیان» یک استاندارد دوگانه را در پیش گرفته است و کوچکترین ارزشی را برای آزادی بیان قائل نیست. آزادی بیان برای واشنگتن تنها تا زمانی اعتبار دارد که منافع و مصالح آن و متحدانش در منطقه را با مخاطره مواجه نسازد. زمانی که آزادی بیان، خدشه ای به مصالح واشنگتن و هم‌پیمانان آن وارد کند، فاقد اعتبار خواهد شد.

مسدود کردن وب‌سایت‌های مقاومت؛ جنگ علنی آمریکا علیه «آزادی بیان»

از سوی دیگر، نکته قابل تأملی که در تصمیم اخیر وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به چشم می خورد، مسدود ساختن شبکه های دینی و غیر سیاسی در کنار شبکه های متعلق به محور مقاومت است. ازجمله این شبکه ها می توان به «الکوثر»، «کربلاء» و… اشاره کرد. این مسأله نشان می دهد که آمریکایی ها قصد دارند اعتقادات جوانان جهان عرب را به سمت و سویی که خود می‌پسندند، سوق دهند.

‌یکی از عوامل مهم تصمیم آمریکا علیه رسانه های مقاومت، موفقیت این رسانه ها در انعکاس واقع‌گرایانه رویدادها در منطقه بوده است در این میان اما نمی توان از این مسأله غافل شد که تصمیم اخیر وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا ناشی از تأثیرگذاری بالای رسانه های مقاومت در سطوح منطقه ای و بین المللی بوده است. طی سال های اخیر، رسانه های حامی مقاومت به ویژه در ایران، یمن و عراق عملکرد چشمگیری در انعکاس وقایع و رخدادهای منطقه داشته اند و بسیاری از طرح و نقشه های خصمانه واشنگتن، تل‌آویو و متحدانشان را برای افکار عمومی برملا ساخته اند.

بدیهی است که ایالات متحده آمریکا پس از مشاهده روند گرایش افکار عمومی در سطح منطقه و جهان به سمت رسانه های حامی مقاومت، دامنه جنگ آشکار و علنی خود با این رسانه ها را وسیع‌تر ساخت. واشنگتن به خوبی دریافته است که افکار عمومی دیگر رسانه هایی را که به «انعکاس وارونه واقعیت ها» می پردازند، برنمی‌تابند و اقبالی به آنها ندارند. به هر حال، افزایش محبوبیت رسانه های حامی مقاومت در نزد افکار عمومی یکی از مهمترین عواملی بود که واشنگتن را به اتخاذ تصمیم خصمانه علیه آنها وادار کرد.