به گزارش برنا؛ سید جواد حسینی در خصوص برنامه اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: اوقات فراغت در کشف استعدادها، کیفیت‌بخشی به زندگی، آموزش‌های اجتماعی و تربیتی و مهارت‌آموزی تأثیرگذار است و برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از جهاتی مهم‌تر است.

اوافزود: معمولاً اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه به دلایل شرایط خاص آنان در فضای خانواده انجام می‌شود و باید زمینه فضای مفرح و شاد را برای این دانش آموزان فراهم نمود.

حسینی بابیان این‌که فعالیت پایگاه‌های اوقات فراغت از ۱۰تیر در قالب ۴۰۰پایگاه آغاز خواهد شد، اظهار کرد: فعالیت‌های اوقات فراغت در سال جاری با شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» و با تأکید بر «خانواده محوری»، ۸هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه را پوشش خواهد داد.

او افزود: فعالیت پایگاه‌های اوقات فراغت در زمینه‌های ورزشی، هنری، مهارتی، دینی، اجتماعی و ادبی با تأکید بر کسب مهارت‌های خودآگاهی، همدلی، ارتباط، توانایی حل مسئله و مدیریت خود، خواهد بود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تصریح کرد: از ایام تابستان و اوقات فراغت تابستانی برای آماده‌سازی دانش‌آموزان جهت شرکت در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان عادی و شانزدهمین دوره مسابقات قرآن و مسابقات هنرهای آوایی و نمایشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز استفاده می‌شود.

وی با اشاره به رشته‌های ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در ایام تابستان، گفت: بخش از آموزش‌های پایگاه‌های اوقات فراغت به دانش آموزان استثنایی در رشته‌های ورزشی فوتسال، گلبال، بوچیا، تنیس روی میز، شطرنج و آمادگی جسمانی است.

حسینی، اوقات فراغت را یکی از مؤلفه جدی نظام برنامه‌ریزی درسی دانست و گفت: فعالیت‌های اوقات فراغت، فعالیت‌های تکلیفی و اجباری نیستند و دانش آموزان آن‌ها را باعلاقه و اختیار انتخاب می‌کند لذا دررسیدن به اهداف تربیتی مؤثرتر می‌باشند.

او مسابقات ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی را گامی برای خودباوری و هویت‌بخشی این دانش‌آموزان دانست و افزود: یکی از چالش‌های جدی جامعه گسست‌ها و تعارضات نسلی است که موجب بحران هویت، بی‌اعتمادی و کاهش سرمایه و سلامت اجتماعی می‌شود و فعالیت‌های ورزشی، علمی و هنری ازجمله فعالیت‌های انسجام بخش و هویت آفرین است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: پویش کتاب‌خوانی خانوادگی که ازجمله برنامه‌های سال جاری حوزه پرورشی و تربیت‌بدنی سازمان است، یک برنامه انسجام بخش و هویت آفرین است که موجب انسجام بیشتر خانواده‌ها و ارتباطات بیشتر می‌شود

او افزود: جشنواره بازی‌های بومی محلی و برگزاری جشنواره‌های نشاط ازجمله برنامه‌های هویت آفرین سال جاری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

حسینی بابیان این‌که تربیت‌بدنی و تجهیزات ورزشی جزء ضروریات تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است، گفت: بر اساس بررسی آمایش سرزمینی، دانش آموزان با نیازهای ویژه به ۱۰۵قلم تجهیزات توان‌بخشی، آموزشی، پرورشی و تربیت‌بدنی نیاز دارند که از این تعداد ۱۹قلم مربوط به تجهیزات وزرشی است و در سال جاری ردیف اعتبار ۵۰میلیاردی برای تجهیزات توان‌بخشی و ورزشی دیده‌شده است.

او گفت: در حال حاضر ۴۱سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در کشور وجود دارد و ۱۸سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تصریح کرد: با توجه‌ به مشکلات رفت‌وآمد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به سالن‌های ورزشی امکان ساخت ۳۷۵سالن ورزشی ۲۰۰متری درون مدرسه‌ای برای این دانش‌آموزان وجود دارد که ساخت این سالن‌ها نیز شروع‌شده است.