شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#مزار#مزار شریف#افغانستان

عکس یادگاری طالبان که خاطره دهه ۷۰ را زنده کرد | طالبان پشت دروازه های مزار شریف

عکس یادگاری نیروهای طالبان با دروازه‌های شهر مزارشریف، بار دیگر خاطره تلخ دهه‌ ۱۳۷۰ شمسی و تسلط این گروه بر سراسر افغانستان را برای مردم این کشور زنده کرد.

مزارشریف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، دیروز برای ساعاتی، نیروهای طالبان که در اطراف شهر مزارشریف با نیروهای دولتی درگیر بودند، به پشت دروازه‌های شهر رسیدند، عکس یادگاری گرفتند و عکس‌های خود را بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. هرچند حدود ۲ ساعت بعد نیروهای ویژه وارد منطقه شدند و نیروهای طالبان را پس زدند اما این اتفاق، نگرانی مردم را به‌دنبال داشته است.

نیروهای ویژه نیز بعد از رسیدن به دروازه‌های شهر و پاکسازی منطقه، در واکنش به عکس‌های نیروهای طالبان، از خود عکسی به یادگار گرفتند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

درگیری‌های اطراف مزارشریف در شمال افغانستان، در ادامه درگیری‌های روزهای اخیر در این منطقه است. طی روزهای اخیر کنترل شهرهای کوچک و بزرگ در ولایت‌های فاریاب، تخار، بغلان و قندوز بارها بین نیروهای دولتی و نیروهای طالبان دست به‌دست شده است. درگیری ممتد در این مناطق زندگی مردم را مختل کرده و باعث اعتراض مسئولان محلی به دولت مرکزی شده است.

به‌گزارش تلویزیون طلوع افغانستان، نمایندگان این مناطق در مجلس، دیروز در نشستی اضطراری در کابل در مورد وخامت اوضاع هشدار دادند. عطا محمد نور از چهره‌های جهادی و از رهبران حزب جمعیت اسلامی، محمد محقق، رهبر حزب اسلامی مردم افغانستان و شماری دیگر از چهره‌های بانفوذ، فراخوان بسیج ملی داده‌اند. احزاب با فرماندهان‌شان دیدارهایی برگزار کرده و در حال آماده‌ شدن برای ایستادگی در برابر طالبان هستند. این اقدامات در شرایطی صورت گرفته که انتقادات به دولت اشرف غنی به‌خاطر ناتوانی در برقراری امنیت شدت گرفته است.

حمله طالبان به مزارشریف یادآور یورش نیروهای این گروه به این شهر در سال ۱۳۷۷ است. مزار شریف، بزرگ‌ترین شهر در شمال افغانستان و مرکز ولایت بلخ است. نیروهای طالبان ۲۳ سال قبل این شهر را تصرف کردند تا بر حدود ۹۰ درصد از خاک افغانستان کنترل پیدا کنند. طالبان پیش از حمله به مزارشریف، کنترل شهرهای مهم هرات، کابل و جلال‌آباد را به‌دست گرفته بود.

در همان حمله، نیروهای طالبان با ورود به کنسولگری ایران در مزارشریف، ۸‌ دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی را به شهادت رساندند. تشدید درگیری‌ها در شمال افغانستان و پیشروی نیروهای طالبان در نقاط مختلف افغانستان در حالی اتفاق می‌افتد که هیچ امیدی به مذاکرات صلح میان دولت و طالبان نیست.

همزمان، ادامه روند خروج نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای خارجی مستقر در افغانستان نیز به نگرانی‌ها افزوده است. آمریکا قرار است تا شهریور امسال به‌طور کامل نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.