شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#چین

در ادامه تنش های واشنگتن- پکن؛

چین عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان را محکوم کرد

چین عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان را محکوم کرد

پکن عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان را بیانگر اراده آمریکا در ایجاد تنش و برهم زدن اوضاع امنیتی منطقه عنوان و این اقدام را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، چین امروز چهارشنبه در پی عبور مجدد یک کشتی جنگی آمریکایی از آبراه حساس بین تایوان و چین، از آمریکا به عنوان بزرگترین «خطرآفرین» امنیتی منطقه یاد و این حرکت را به شدت محکوم کرد.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا روز سه شنبه مدعی شده بود که ناوشکن «یو اس اس کورتیس ویلبر» با قابلیت شلیک موشک های هدایت شونده؛ «عبوری عادی و معمول از تنگه تایوان» مطابق با قوانین بین المللی انجام داده است.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در ادامه ادعاهای واهی جهت توجیه حضور در این منطقه و عبور از تنگه تایوان ادامه داد: «عبور این کشتی جنگی از داخل تنگه تایوان نشانگر تعهد آمریکا به سیاست ایندوپاسیفیک آزاد و بدون قید و شرط است».

در همین راستا، فرماندهی پهنه شرقی ارتش آزادی بخش خلق چین اعلام کرد که نیروهای تحت امرش عبور این کشتی را از این تنگه تحت نظر داشته و به آن هشدار داده اند.

ارتش چین همچنین افزود: «طرف آمریکایی به عمد در حال به کاربستن حقه های همیشگی و ایجاد دردسر و تنش و مختل کردن اوضاع در تنگه تایوان است».

فرماندهی پهنه شرقی تاکید کرد که «این حرکت کاملاً بیانگر این مطلب است که ایالات متحده بزرگترین تهدید و خطر برای امنیت منطقه ای محسوب می شود و ما به طور جدی با آن مخالفیم».

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر نیز دولت چین اعلام کرده بود که ادعاهای مطرح شده در بیانیه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا نسبت به مناطق سرزمینی این کشور، علی الخصوص تایوان را به شدت رد و محکوم می کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا طی بیانیه ای مشترک مدعی شده بودند که «ما (ایالات متحده و اتحادیه اروپا) به طور جدی نگران وضعیت دریای چین شرقی و جنوبی هستیم و به شدت با هر گونه اقدام یک جانبه جهت تغییر وضعیت موجود و افزایش تنش ها مخالفت می کنیم».

آنها همچنین در ادامه ادعایشان افزوده بودند: «بر اهمیت صلح و ثبات سرتاسر تنگه تایوان تاکید کرده و سعی به ترغیب طرفین جهت رسیدن به راه حلی صلح آمیز در قبال مسائل مرتبط با این تنگه داریم».

چین همواره به آمریکا و متحدان غربی‌اش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت است؛ هشدار داده است.

با این وجود، آمریکا با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.