به گزارش خبرنگار برنا، حمیدرضا عطایی بازیگر «صبح آخرین روز» که این شب‌ها از 2 شبکه تلویزیونی «شما» و دو روی آنتن است،  درباره چگونگی پیوستن به این سریال اظهار کرد: از دفتر مصطفی علمی‌فرد تهیه‌کننده برای همکاری با من تماس گرفته شد و زمانی که فیلمنامه را خواندم متوجه شدم که می‌توانم نقش پیشنهادی را بپذیرم چراکه آن را دوست داشتم. 

وی ادامه داد: «صبح آخرین روز» درباره زندگی شهید مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای است و همین موضوع باعث شد بیشتر برای حضور در این سریال راغب شوم چراکه من ارادت ویژه‌ای نسبت به همه شهدا تا همیشه دارم البته تا حدود زیادی با زندگی ایشان آشنا بودم و می‌دانستم نقاط دراماتیکی در زندگی ایشان بوده است که جای پرداخت بسیار دارد همچنین شهید شهریاری بسیار مظلوم و ناجوانمردانه ترور شده است و این مظلومیت در سناریو نیز وجود داشت. همه این موارد من را به این سمت برد که نقش پلیسی را ایفا کنم که پیگیر ماجرای شهادت ایشان می‌شود. 

بازیگر «صبح آخرین روز» با بیان اینکه اساسا ایفای نقش پلیس به خودی خود دارای حساسیت است، درباره چالش‌های ایفای این نقش در این سریال مطرح کرد: این نقش‌ها علاوه بر چارچوب و قوانین خاص خود بر اساس یکسری پرونده‌های واقعی نوشته و دراماتیزه شده و تخصصی است. حال من به عنوان بازیگر باید علاوه بر اینکه باید خلاقیت خود را در ایفای این نقش به نمایش بگذارم، نکات مطرح شده را نیز باید رعایت کنم یعنی اینکه دیالوگ‌هایی به ما داده می‌شود که از جنس دیگری است و معناهای به شدت سیاسی و فرامنطقه‌ای دارد که گفتن آن‌ها را در دل هر ژانری و به هر صورتی جا ندارد و گفته نمی‌شود. 

عطایی ادامه داد: اگر به تولیدات انبوه نمایشی نگاه کنیم، تعداد بسیار اندکی از این جنس دیالوگ‌ها گفته می‌شود چراکه بار معنایی و سیاسی خاص خود را دارد و کاربردی است. همچنین این دیالوگ‌ها را هر بازیگری هم نگفته است اما نقش‌هایی که من ایفا کرده‌ام این دیالوگ‌ها را دارد. من در واقع دیالوگ‌هایی را بیان می‌کنم که هرکدام از آن‌ها چالش برانگیز است. 50 درصد اینگونه از نقش‌ها نیازمند زبان بدن، فیزیک آماده است که باعث می‌شود مخاطب را به سمت خود جذب کند و در حقیقت مردم به آن پلیس افتخار کنند و دوستش داشته باشند. 

وی تاکید کرد: من به شخصه نمی‌توانم زمانی که انبوهی از ایفای نقش پلیس به من پیشنهاد می‌شود، برای خود یک زندگی روتین داشته باشم بلکه باید همیشه آمادگی بدنی و ذهنی خود را نیز حفظ کنم. 

بازیگر «صبح آخرین روز» ادامه داد: بعضا داستان‌هایی به ما پیشنهاد می‌شود که برگرفته از تاریخ معاصر و یا قدیمی‌تر است که من به عنوان بازیگر یک مسئولیت ویژه‌ای را احساس می‌کنم و آن این است که نسبت به آنچه در دل این داستان اتفاق می‌افتد و مابه‌ازای حقیقی و واقعی در تاریخ معاصر داشته است. این موضوع باعث می‌شود من دقت خود را افزایش دهم و روی این مساله متمرکز شوم که در یک داستان واقعی قرار گرفته‌ام نه داستانی که ساخته و پرداخته ذهن نویسنده و کارگردان است البته در «صبح آخرین روز» به دلایل امنیتی اجازه ورود به برخی از مسایل را نداشتیم اما برای ایفای این نقش علاوه بر کارگردان از دکتر اصفهانی که برای اهالی سینما و تلویزیون آشنا هستند، کمک گرفتم. 

عطایی درباره استقبال مخاطبان از این سریال تصریح کرد: آنچه که من از اطرافم دریافت کرده‌ام این است که مخاطب با سریال ارتباط برقرار و داستان را دنبال کرده است. همچنین از اینکه داستان زندگی شهید شهریاری اوج و فرودهای بسیار داشته، شگفت زده شده است و این موضوع باعث شده است تماشاچی بیشتری کار را دنبال کند. 

وی با بیان اینکه خواست همه مردم این است که آثاری درباره مفاخر کشور در زمینه‌های مختلف ساخته شود، گفت: من براساس تحقیقات شخصی به این نتیجه رسیده‌ام که اساسا مردم کمتر کتاب می‌خوانند اما به شدت تصویری هستند. هنر تصویر را نمی‌توان کم انگاشت یا نادیده گرفت چراکه مردم دوست دارد. از آنجاکه عموما مردم کتاب‌خوان حرفه‌ای نیستند اما تصویری هستند پس لازم است که زندگی مفاخر خود را برای مخاطبان به زبان نمایش دربیاوریم. 

بازیگر «خانه امن» در ادامه با اشاره به اینکه مساله اصلی معاونت امور استان‌ها مباحث مالی است، توضیح داد: معاونت امور استان‌ها باید یک ردیف بودجه خاصی را دریافت کند که بتواند علاوه بر استفاده از نیروهای بومی و منطقه‌ای که باید جزو سیاست‌هایشان باشد، از نیروهای قدیمی و مستعد بهره ببرند تا بتواند کارهای قوی تولید کند که از شبکه‌های سراسری پخش شود مانند «صبح آخرین روز» که کاری شاخصی شد و شبکه‌های سراسری مایل بودند این سریال را پخش کنند. 

عطایی در ادامه با بیان اینکه تمام عوامل گروه زنجان در «صبح آخرین روز» بسیار خوب کار کردند، خاطرنشان کرد: بازیگران زنجان بسیار طبیعی و به صورت رئال کار کردند که من به آینده کاریشان امیدواری هستم از همین منظر قصد گلایه از دوستانم در خبرگزاری‌ها را دارم چراکه احساس می‌کنم با نسل جدیدی از بازیگران شهرستان روبه‌رو هستیم که کمتر در خبرگزاری‌ها با آن‌ها مصاحبه می‌شود در حالیکه آن‌هایی که خوب کار می کنند، نیازمند دیده شدن هستند. 

وی درباره همکاری با حسین تبریزی کارگردان «صبح آخرین روز» بیان کرد: حسین تبریزی مردی بسیار شریف، مهربان، دوست‌داشتنی، سخت‌کوش و خستگی‌ناپذیر است. در برخی از سکانس‌ها ایشان به صورت کاملا دلی برخورد می‌کرد چراکه معتقد بود روح شهید بزرگوار به این پروژه کمک کرده است. 

بازیگر «صبح آخرین روز» در پایان درباره همکاری با مصطفی علمی‌فرد تهیه‌کننده سریال نیز گفت: زمانی که با ایشان آشنا شدم، متوجه شدم که فردی بسیار دغدغه‌مند است که دلش برای این کار می‌تپد. امیدوارم دیگر فیلمسازان دغدغه‌مند نیز بتوانند چنین آثار فاخری را تولید کنند.