شهرخبر

در یک کنفرانس خبری در وین مدعی شد؛

وزیرخارجه عربستان: ایران را برمبنای واقعیت موجود قضاوت خواهیم کرد

وزیرخارجه عربستان: ایران را برمبنای واقعیت موجود قضاوت خواهیم کرد

وزیر خارجه عربستان با ابراز نگرانی نسبت به پرسشهایی که ادعا می‌شود در مورد برنامه هسته‌ای ایران بی پاسخ مانده، مدعی شد که رویکرد ریاض در قبال ایران بر مبنای «واقعیت موجود» شکل می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در پایتخت اتریش مدعی شد: «از نقطه نظر ما، رهبر معظم (انقلاب اسلامی) سیاست خارجی ایران را در هر موضوعی هدایت و اداره می‌کند و از این رو ما کنشهای متقابل و رویکرد خود در قبال ایران را بر واقعیات موجود بنا می‌کنیم و این چیزی است که بر اساس آن در مورد دولت جدید قضاوت خواهیم کرد؛ صرف‌نظر از آنکه چه کسی در رأس امور باشد».

وزیر خارجه سعودی در ادامه نسبت به پرسش‌هایی که ادعا می‌شود در مورد برنامه هسته‌ای ایران بی پاسخ مانده، ابراز نگرانی کرد و گفت: «من فکر می‌کنم که مهم است حتی به رغم ادامه گفتگوهای برجام به این موضوعات مهم نیز به طور جدی پرداخته شود و ما ایران را برای فعالیت‌هایش و همچنین بابت تعهداتش ذیل پیمان منع اشاعه (تسلیحات هسته‌ای) و تعهداتش ذیل برجام مسئول می‌دانیم».

این اظهارات وزیر خارجه سعودی در حالی مطرح می‌شود که ریاض و متحدان آن در منطقه خلیج فارس به اعمال فشار بر تهران با هدف کارشکنی در برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و همچنین برنامه موشک بالستیک ایران ادامه می‌دهند.

در واقع عربستان سعودی یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام است؛ توافقی که این روزها طرف‌های امضاکننده آن (شامل ایران و گروه ۱+۴ به همراه ایالات متحده) می‌کوشند که از طریق گفتگوهای غیرمستقیم در وین، پایتخت اتریش آن را احیا کنند.