شهر خبر

اختصاصی/درمان سرطان نادرو غیر قابل درمان چشم

اختصاصی/درمان سرطان نادرو غیر قابل درمان چشم

کارآزمایی بالینی نشان می دهد ، یک داروی تجربی پیشرفته تقریباً نیمی از خطر مرگ را در بیماران مبتلا به سرطان نادر اما تهاجمی چشم کاهش می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز Tebentafusp در حال حاضر به اولین دارویی تبدیل شده است که برای بهبود بیماران مبتلا به ملانوم یوئال استفاده می شود.
ملانوم یوئال بیماری است که  هیچ درمان پزشکی در ۵۰ سال اخیر نداشته است. بر اساس بررسی نتایج استفاده از   Tebentafusp، مشخص شد این دارک خطر نسبی مرگ بیماران را به نصف کاهش دادو  تأثیر زیادی در طولانی شدن عمر بیماران مبتلا به ملانوم یوئال نسبت به بیماران تحت درمان با روش ایمونوتراپی یا شیمی درمانی داشته است و اولین دارویی است که برای بیماران مبتلا به ملانوم یوئال پیشرفته نیز مفید بود.
 
 ملانوم یوئال نادر است اما شایع ترین سرطان چشم در بزرگسالان است.دیواره چشم شامل سه لایه است. لایه بیرونی معروف به صلبیه ، با قسمت واضحی در  جلو به نام قرنیه که نور از آن عبور می کند و لایه داخلی که دارای بافتی عصبی به نام شبکیه است که نور را حس کرده و از طریق اطلاعات نوری به مغز منتقل می کند.
 
در بین این دو لایه، لایه ای به نام uvea وجود دارد که در آن عنبیه رنگی قرار دارد و  ماهیچه ها یی که کمک می کنند تا عروق خونی برای تأمین اکسیژن و تغذیه سلول های چشم فعالیت کنند. تا به امروز کسانی که دچار سرطان چشم شده اند به علت سرایت این بیماری به سایر نقاط بدن طی یک سال جان خود را از دست داده‌اند.
 
هنگامی که ملانوم یوئال تشخیص داده می شود ، بسته به اندازه تومور تحت تابش یا عمل قرار می گیرد. نیمی از بیماران در نهایت به علت متاستاز کبدی و نبود استانداردهای مراقبتی جان خود را از دست می‌دهند.زیرا پزشکان نمی توانند سرطانی را که به کبد منتقل می‌شود درمان یا با استفاده از داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن آن را سرکوب کنند. Tebentafuspپروتئینی است که دو هدف مختلف در گیرنده را تشخیص می دهد ، یکی در سلولهای ملانوم و دیگری در سلولهای T سرطانی که توسط سیستم ایمنی تولید می شود. این دارو هفته ای یکبار به صورت وریدی تجویز می شودو پلی بین تومور و سلولهای ایمنی ایجاد می کند و آنها را قادر می سازد تا به تومور حمله کنند.
 
میزان کنترل بیماری در بیمارانی که پاسخ کامل یا نسبی به درمان خود داشته اند پس از ۱۲ هفته ۴۶درصد بودو کسانی که از شیمی درمانی یا ایمونوتراپی استفاده  کردند میزان بهبودی شان ۲۷ درصد بود.
 شواهد بالینی اولیه نشان داد که این دارو ممکن است به طور قابل توجهی بهتر از روش های درمانی موجود باشد.
محققان اکنون قصد دارند ببینند آیا می توان از tebentafusp برای جلوگیری از عود مجدد سرطان در بیماران ملانوم یوئال استفاده کرد و همچنین می خواهند دارو را در ترکیب با سایر داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی نیزآزمایش کنند.
 
20 آوریل 2021 
 
مترجم:گلنوش محبعلی
منبع:WebMd