شهرخبر

بیماری خطرناک مانکی پاکس چیست؟

در دوره همه گیری کرونا چیزی که خیلی زیاد و ترسناک به نظر می رسد بروز یک بیماری خطرناک دیگر است. انگار این اتفاق رخ داده است...

بیماری خطرناک مانکی پاکس چیست؟

به گزارش منیبان، 25 می ماه گذشته بریتانیا رسما اعلام کرد که مانکی پاکس رسما وارد این کشور شده است. این بیماری از طریق پروازی از نیجریه به بریتانیا رسیده و سپس به ایرلند شمالی هم نفوذ کرد. بیماری مانکی پاکس  Monkeypox  نتیجه ورود یک ویروس به بدن است که با شیوع و گسترش درون بدن منجر به این بیماری خطرناک می شود.

این بیماری در واقع کلاد ویروس آبله میمون است.

شخصی که به مانکی پاکس مبتلا می شود باید به سرعت در قرنطینه قرار بگیرد، یعنی همانند یک بیمار مبتلا به کرونا.

مانکی پاکس باعث تغییرات شدید پوستی و بثورات می شود.

تیمی تحقیقاتی در نیجریه در حال تکامل اطلاعات خود در رابطه با بیماری مانکی پاکس هستند.

آبله میمون یک بیماری مشترک انسان و دام به شمار می رود که همراه با عفونت های اتفاقی انسانی است و معمولاً به صورت پراکنده در مناطق جنگلی آفریقای مرکزی و غربی رخ می دهد. این بیماری توسط ویروس آبله میمون ایجاد می شود و از خانواده «اورتوپوکسویروس» هاست. آبله میمون از طریق تماس و قرار گرفتن در معرض قطرات بزرگ بازدم قابل انتقال است. دوره نهفته آبله میمون معمولاً از 6 تا 13 روز است اما ممکن است از 5 تا 21 روز هم باشد. علائم این بیماری معمولاً در طی 14-21 روز بهبود می یابد.

علائم ممکن است خفیف یا شدید و ضایعات بسیار خارش دار یا دردناک باشد. موارد خفیف تر بیماری آبله میمون ممکن است گزارش نشده و خطر انتقال از شخص به فرد را نشان دهد. مخزن حیوانات ناشناخته مانده است ، اگرچه احتمالاً در بین جوندگان وجود دارد. تماس با حیوانات زنده و مرده از طریق شکار و مصرف حیوانات وحشی یا گوشت بوته از عوامل خطر شناخته شده است.

دو نوع ویروس آبله میمون وجود دارد ، کلاد آفریقای غربی و کلاد حوضه کنگو (آفریقای مرکزی). اگرچه پوشش عفونت ویروس آبله میمون در آفریقای غربی گاهی منجر به بیماری شدید در برخی افراد می شود اما بیماری معمولاً خود از بین می رود. نسبت مرگ و میر مورد برای کلاد آفریقای غربی ثابت مانده و در حدود یک درصد است اما برای کلاد حوضه کنگو میزان مرگ و میر 10 درصد از کل مبتلایان گزارش شده است.