به گزارش پایگاه ویک، یک کتاب جدید نوشته شده توسط دو خبرنگار واشنگتن پست فاش می‌سازد که پاسخ اولیه دونالد ترامپ به همه گیری نوپای کووید-۱۹ پوشاندن موارد ابتدا و در همین رابطه بیرون نگه داشتن افراد آلوده از خاک آمریکا بوده است.

 این مطلب از سوی یاسمین ابوطالب و دمیان پالتا، خبرنگاران واشنگتن پست در کتاب جدید آنها تحت عنوان "پاسخ دولت ترامپ به همه گیری که تاریخ را عوض کرد" مطرح شده است.

واشنگتن پست با استناد به یک کپی از پیش به دست آورده از این کتاب نوشت که ترامپ مقام‌های سلامت عمومی دولت – و به طرزی غیرعمدی، جارد کوشنر، دامادش و رئیس در سایه کمیته ضربت کروناویروس – را از بابت تلاش برای راه انداختن یک استراتژی ملی آزمایش گیری مورد سرزنش قرار داده است. او همچنین بر اساس این گزارش دارای یک سری ایده‌های نسبتا رادیکال درباره چگونگی مدیریت آمریکایی‌های آلوده به ویروس ساکن خارج از این کشور بوده است.

ابوطالب و پالتا گزارش می‌دهند، در فوریه ۲۰۲۰ ترامپ در جلسه‌ای در اتاق وضعیت از مشاورانش پرسید: آیا ما جزیره‌ای تحت مالکیت خودمان نداریم؟ گوانتانامو چطور است؟ او بر اساس گزارش‌ها اضافه کرد: ما قرار نیست یک ویروس را وارد کنیم.

بعد از آنکه ترامپ برای دومین بار پیشنهاد استفاده از گوانتانامو را داد، دستیاران مبهوت او سریعا این ایده را از روی نگرانی از بابت واکنش نامناسب مردم آمریکا به قرنطینه ساختن توریست‌های آمریکایی در همان زندان نظامی محل نگهداری مظنونان به تروریسم رد کردند.

ابوطالب و پالتا کتابشان را مبتنی بر مصاحبه با بیش از ۱۸۰ نفر از جمله کارکنان ارشد کاخ سفید و رهبران دولت در حوزه سلامت نوشته‌اند. اما ترامپ در مارس ۲۰۲۰ علنان گفت خواستار نگهداری شهروندان آمریکایی در کشتی کروز آلوده شده به ویروس به نام گراند پرینسس و عدم منتقل ساختن آنها به ساحل با هدف جلوگیری از افزایش موارد ابتلای به ویروس کووید-۱۹ بوده است.

ابوطالب و پالتا گزارش می‌دهند، ترامپ به دستیارانش گفت، مقام ارشد وزارت خارجه اجازه بازگشت ۱۴ آمریکایی آلوده به کروناویروس به خانه از کشتی خواهر گراند پرینسس یعنی کشتی دیاموند پرینسس، لنگر انداخته در ژاپن را داده اخراج کنند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، ترامپ به آلکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی دولتش گفت: اجازه به پرواز بازگشت آنها به آمریکا و احتمالا نجات جانشان "یک شبه آمار (ابتلا) را در دولت من دو برابر می‌کند". ترامپ همچنین خواستار اخراج رابرت کادلک، رئیس تدارک وضعیت اضطراری در وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا که حکم تخلیه کشتی دیاموند پرینسس را امضا کرد، شده بود. کتاب مذکور اضافه می‌کند، مقام‌های ارشد در برابر درخواست‌های ترامپ مقاومت کرده و او سرانجام "تسلیم شد".

ابوطالب و پالتا در قسمت "سناریوی کابوس" نوشتند: یکی از بزرگترین نواقص در پاسخ دولت ترامپ این بوده که هیچ کس مسؤول پاسخ نبود و این به معنی این بود که نهایتا هیچ پاسخگویی وجود نداشته و این پاسخ بدون سکاندار بود.