شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

رونمایی از ابررایانه جدید تسلا برای آموزش هوش مصنوعی

رونمایی از ابررایانه جدید تسلا برای آموزش هوش مصنوعی

شرکت "تسلا" از ابررایانه جدید خود موسوم به "دوجو"(Dojo) که برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌شود، رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، "آندره کارپاتی" مدیر ارشد هوش مصنوعی تسلا در کنفرانس ۲۰۲۱ در مورد شناخت بینش و الگوهای رایانه‌ای(CVPR) از ابررایانه جدید این خودروساز برقی رونمایی کرد.

سال گذشته "ایلان ماسک" برنامه‌های "تسلا" برای ساخت یک ابررایانه آموزش شبکه عصبی به نام "Dojo" را معرفی کرد.

چندین سال است این شرکت در مورد ابررایانه "دوجو" حرف می‌زند، ابررایانه‌ای که "ماسک" ادعا کرده سریع‌ترین ابررایانه جهان خواهد بود و از سریع‌ترین ابررایانه فعلی جهان موسوم به "فوگاکو"(Fugaku) در ژاپن که با سرعت ۴۱۵ پتافلاپس(نقطه ممیز شناور در هر ثانیه)(FLOPS) عمل می‌کند، بهتر عمل خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این ابررایانه جدید یک پیش‌زمینه برای پروژه "دوجو" باشد که "کارپاتی" اظهار داشته که از نظر عملکرد نقطه ممیز شناور در هر ثانیه در حال حاضر پنجمین ابررایانه جهان است.

این ابررایانه در بخش پردازش چیزی کم ندارد. همانطور که "کارپاتی" در سخنرانی خود اشاره کرد، این ابررایانه دارای ۷۲۰ گره(node) "x A۱۰۰۸"  ۸۰  گیگابایتی (در مجموع ۵۷۶۰ GPU) است. همچنین دارای ۶۴۰ ترابایت بر ثانیه ظرفیت سوئیچینگ است.

یک گره(node) یک رایانه واحد در سیستم است که دارای تعدادی هسته پردازنده است.

ماشین جدید تسلا سومین خوشه ابررایانه‌ای تسلا است و بدون شک قبل از تحقق کامل پروژه "Dojo"، درس‌های ارزشمندی را به تیم تسلا می‌آموزد.

"کارپاتی" در حین ارائه خود گفت که می‌خواهد این ابررایانه دیوانه‌وار را که اکنون در حال ساخت و استفاده است، بیازماید. وی همچنین اظهار داشت که بینش رایانه‌ای اساس کاری است که تسلا انجام می‌دهد و آن چیزی است که سیستم خودران "اتوپایلت" خودروهای خودران تسلا را نیرو می‌دهد.

از این ابررایانه برای آموزش سیستم "اتوپایلت" تسلا و هوش مصنوعی رانندگی کاملا خودران(FSD) تسلا روی حجم عظیمی از داده‌ها با سرعت فوق العاده زیاد استفاده خواهد شد که به گفته "کارپاتی" این کار به مقدار زیادی محاسبات نیاز دارد.

"کارپاتی" هیچ اطلاعاتی راجع به خود پروژه "Dojo" فاش نکرد.

همچنین "ماسک" اظهار کرده بود که تسلا به سایر شرکت‌ها نیز اجازه می‌دهد تا از ابررایانه "Dojo" برای آموزش شبکه‌های عصبی خود استفاده کنند که این خبر خوبی برای فناوری رانندگی خودران است.

انتهای پیام